BMW Z3

Czwartek, 9 lutego 2023 (09:12) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (12:15)
Marka BMW przez nieco ponad 100 lat swojego istnienia motoryzacyjnemu światu zaprezentowała setki ciekawych modeli, w tym także BMW Z3. Niewielki, kompaktowy samochód o usportowionym charakterze w dwóch wariantach nadwozia – coupé oraz roadster. Pojazd przyciągał rzesze fanów ze względu na niską masę własną, niewielki rozstaw osi oraz dynamiczne jednostki napędowe, dzięki którym przez wielu uznawany jest w dalszym ciągu za najlepiej prowadzący się samochód w swojej klasie.
BMW Z3 - najważniejsze informacje
BMW Z3 Roadster /materiały prasowe

BMW Z3 - najważniejsze informacje

BMW Z3 – historia

Historia BMWZ3 sięga 1991 roku, kiedy to marka BMW rozpoczęła pracę nad nowym, lekkim izwinnym samochodem dwuosobowym, będącym tak naprawdę następcą modelu Z1

Historiaseryjnie produkowanej Z3 rozpoczyna się na dobre jednak 4 lata później, bo w1995 roku, kiedy to z linii montażowej w Stanach Zjednoczonych w Greer,Południowej Karolinie, zjechał pierwszy egzemplarz tego sportowego,niewielkiego samochodu w wersji roadster. 

Jego premiera odbiła się na rynkumotoryzacyjnym szerokim echem i wywołała ogromne zainteresowanie wśródwielbicieli tej bawarskiej marki. 

Miało to odzwierciedlenie w dobrych wynikachsprzedażowych mimo stosunkowo niszowej charakterystyki tego modelu.

Duży udział wwynikach sprzedażowych miały szeroko zakrojone działania marketingowe, w tymprzede wszystkim umieszczenie tego pojazdu w „Goldeneye” – filmie z JamesemBondem z 1995 roku. 

Publiczność tego popularnego filmu mogła podziwiać opływowykształt i dynamiczną linię w najlepszych i najbardziej widowiskowych sceneriachdla tego samochodu.

BMW Z3 – generacje

Pierwsza generacja BMW Z3 (1995-2002) – bawarskamarka BMW model Z3(E36/7, E36/8) produkowała nieprzerwanie w okresie od 1995 do 2002 roku. 

Samochód nie doczekał się bezpośredniego następcy – stało się nim BMWZ4(E85) – projekt Chrisa Bangle’a. Jedyną stosunkowo dużą zmianą w tym modelu wtrakcie jego produkcji była modernizacja-lifting, przeprowadzona pod koniec1999 roku. 

Unowocześnieniu uległa cała karoseria, w tym błotniki, światła tylneoraz przednie reflektory, a także wnętrze – w tym konsola środkowa. 

Oczywiściezmianie uległy również jednostki napędowe. 

BMW model Z3 oferowało od samego wdwóch zgoła odmiennych wariantach – jako roadster oraz jako coupé. Roadster,czyli wariant z materiałowym dachem oferowany od początku produkcji, byłzdecydowanie najpopularniejszy – sprzedał się w oszałamiającej liczbie 279273  sztuk, podczas gdy coupé wwielokrotnie mniejszym nakładzie, wynoszącym równo 17 815 egzemplarzy. 

Firma BMW rozpoczęła sprzedaż od wersjinadwozia Z3 roadster w 1995 roku, trzy lata później – w 1998 roku – pokazałaświatu dość kontrowersyjny model nadwozia coupé (shooting brake). 

Dlaczegokontrowersyjny? Gdyż wielu wielbicieli marki w bocznym profilu widziało kształttenisówki. Wpływ na ten nie do końca pozytywny wydźwięk miała ponadprzeciętniedługa maska oraz krótki tył, mocno ścięty w jego końcowej części.

BMW Z3 – dane techniczne

Pierwsza generacja BMW Z3 (1995-2002) 

  • pojemnośćsilników: 1,8-3,2 l; 
  • moc silników: 115-325 KM; 
  • napęd na tylne koła; 
  • skrzyniebiegów: manualne 5b, automatyczne 4b.

BMW Z3 – ciekawostki

Marka BMW modelem Z3 skradła serca wielbicieli szybkiej, dynamicznej jazdy i sportowych samochodów, lecz także fanów dość nietuzinkowych rozwiązań. Ciekawostkę wartą uwagi stanowią między innymi wersje specjalne.

Pierwszą, pokazaną motoryzacyjnemu światu wraz z pojawieniem się filmu „Goldeneye”, była wersja James Bond Edition – ściśle limitowana do 100 sztuk na cały świat. Model ten wyróżniał się wieloma plakietkami świadczącymi o bliskiej współpracy BMW z James Bondem, chromowanymi dodatkami zewnętrznymi oraz wyborem kolorów nadwozia ograniczonym do jednego – Atlanta Blue, który pojawił się w filmie o agencie 007, podobnie zresztą jak beżowe wnętrze.

Drugą ciekawostkę stanowi prototyp Z3 z silnikiem V12 o pojemności 5.4 l z 1999 roku. Projekt był jednostkowy i stanowił raczej ukłon w stronę ukazania realnej pojemności komory silnikowej, która była w stanie pomieścić we wnętrzu potężny silnik dwunastocylindrowy. Samochód nie wszedł do produkcji, lecz został przetestowany jako w pełni jezdny egzemplarz w magazynie Autozeitung w 1999 roku.

Co warte podkreślenia, samochód jest bardzo niewielki – ma jedynie (zależnie od wersji silnikowej oraz nadwozia) 4025 mm długości, 1692 mm szerokości oraz od 1293 do1306 mm wysokości. 

Wielbiciele jazdy samochodami o nieprzeciętnie niskiej masie własnej też z pewnością będą zadowoleni – ta, zależnie od wariantu, wynosi od 1160 do 1400 kg.

BMW Z3 dostał mnóstwo nagród i został doceniony przez krytyków za dobre prowadzenie i ciekawą jak na ówczesne czasy stylistykę, a także komfortowe wyposażenie i mocne silniki.

BMW Z3 - Wiadomości

  • Z3 w Dżakarcie

    Z3 w Dżakarcie

    Poniedziałek, 11 września 2000 (13:59)
    Główną atrakcją, trwającej właśnie Międzynarodowej Wystawy Samochodów Sportowych i Luksusowych w Dżakarcie, jest nowy kabriolet BMW - Z3 roadster. Samochód, przeznaczony na rynek...