Przejdź do głównej części strony

× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

×

Treść dostępna również w wersji mobilnej
na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

Którego diesla wybrać?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Choć dzisiejsze diesle są zbudowane według jednego schematu, nie oznacza to wcale, że sprawują się tak samo.

Silnik 3.0 od BMW
Silnik 3.0 od BMW

Ze względu na wyśrubowane normy emisji spalin schemat budowy silnika Diesla jest dziś taki sam u wszystkich producentów: cztery lub sześć cylindrów, turbosprężarka, wtrysk common rail i niski stopień sprężania przy bardzo wysokim ciśnieniu wtrysku.

Wiadomo już, że podnoszenie współczynnika mocy uzyskiwanego z litra pojemności odbiło się negatywnie na trwałości silników wysokoprężnych. Obecnie produkowane diesle są niebywale skomplikowane i z ich naprawą nie poradzi sobie warsztat niewyposażony w nowoczesne urządzenia diagnostyczne. Mimo to kuszą - dobrymi osiągami, niskim spalaniem i dużo lepszą niż przed laty kulturą pracy. Chociaż w przypadku sprzedaży nowych samochodów widać odwrót od silników wysokoprężnych (przede wszystkim na chłonnym rynku niemieckim), wśród samochodów używanych diesle nadal są bardzo poszukiwane i jeśli chcemy kupić np. kilkuletnie, rodzinne kombi, to diesle stanowią nawet 4/5 ofert z drugiej ręki.

Obecnie typowych usterek diesli nie da się już odnieść do danej marki, ponieważ ze względu na upodobnienie się konstrukcji w każdym nowoczesnym aucie z dużym prawdopodobieństwem zepsuje się to samo - turbosprężarka, koło zamachowe czy wtryskiwacze.

Jednak praktyka wskazuje, że różne marki korzystają z osprzętu rozmaitych producentów (Delphi, Denso, Bosch, Siemens) i wśród nich trafiają się elementy lepszej lub gorszej jakości. Wystarczy wspomnieć o problemie Mercedesa, który "wybuchł" jesienią 2009 r. w związku z wtryskiwaczami firmy Delphi. W modelach 220 CDI i 250 CDI poddawały się one po przejechaniu 2-6 tys. km. Mercedes przyjmował zgłoszenia gwarancyjne, ale niesmak pozostał, zwłaszcza w odniesieniu do legendarnej jakości starych diesli tej marki.

W naszym zestawieniu na ocenę składały się takie czynniki jak opinie kierowców i mechaników, a także ocena w niemieckim rankingu awaryjności GTU dotycząca kategorii "silnik".

Te silniki polecamy szczególnie

Honda 2.2 i-CTDi (140 KM)

Aż do 2005 r. trzeba było czekać na pierwszego samodzielnie skonstruowanego diesla Hondy, ale kiedy już się pojawił - stał się sensacją. To obecnie jeden z najlepszych diesli na rynku. Pracuje kulturalnie, jest niebywale wręcz dynamiczny i właściwie się nie psuje. Diesel ten ma łańcuch rozrządu, który jest obliczony na cały czas eksploatacji silnika. Z początku podnosiły się głosy o wadliwych łańcuchach rozrządu, ale szybko okazało się, że charakterystyczny dźwięk pracy łańcucha jest normą, a nie usterką.

Występuje w: Honda Accord, Civic, FR-V i CR-V. Honda nie sprzedaje swojego silnika innym producentom samochodów.

BMW 3.0d (184-240 KM)

Rewelacyjne osiągi i brak poważniejszych problemów eksploatacyjnych to cechy trzylitrowej, rzędowej "szóstki" BMW. Ten silnik ma układ common rail i w zależności od rocznika osiąga od 184 do 240 KM. W różnych modelach stosowano różny osprzęt (np. większą turbosprężarkę), a w topowym modelu zastosowano układ podwójnego doładowania (oznaczenie 335d, 535d). Oprócz problemów z dwumasowym kołem zamachowym, silnik ten nie jest problematyczny. Tzw. "dwumas" dostępny jest już od 1200 zł.

Występuje w: BMW serii 3 E46 i E90, serii 5 E39 i E60, serii 7 E63, X3, X5. Nie występuje w autach innych producentów.

Toyota 1.4 D-4D (75-90 KM)

Więcej na ten temat

Najlepszy diesel w kategorii do 1,5 litra pojemności skokowej. Jest na tyle dynamiczny, że przeciętnemu kierowcy trudno byłoby ocenić czy jedzie Corollą 2.0 D-4D 90 KM, czy autem o tej samej mocy, ale pojemności 1,4 l. Cicha praca, bardzo niskie spalanie (w trasie 5 l/100 km) i dość prosta konstrukcja sprawiają, że jest to optymalny wybór dla osoby, która planuje pokonywać dalekie trasy, ale nie wymaga osiągów auta sportowego. Starsze wersje nie miały dwumasowego koła zamachowego.

Występuje w: Toyota: Yaris, Yaris Verso, Corolla E12, Corolla E15, Auris, Urban Cruiser. Mini: One Diesel (wersja przed liftingiem).

Solidne diesle bez większych problemów

VW 1.9 TDI (75-150 KM)

Ulubiony przez polskich klientów silnik nie wyróżnia się wysoką kulturą pracy, ale za to pozwala jeździć szybko i oszczędnie. Wyróżniamy wersje z pompą wtryskową (VP) - prostsze i słabsze, ale tańsze w naprawach, i te z pompowtryskiwaczami (PD) - mocniejsze, ale nie cichsze. Sporo jest awarii pompowtryskiwaczy źle współpracujących z paliwem wzbogaconym biokomponentami. Zaletą 1.9 TDI jest możliwość łatwych napraw - mechanicy świetnie go znają, części jest zatrzęsienie i to w dobrych cenach.

Występuje w: VW: Golf, Bora, Polo, Passat, Touran, Sharan, Transporter. Seat: Ibiza, Cordoba, Altea, Toledo. Audi: A3, A4, A6. Skoda: Fabia, Octavia, Superb, Roomster.


Silnik 1.9 TDI /INTERIA.PL

Fiat 1.9 JTD (80-150 KM)

Więcej na ten temat

  • Wybierając nowy samochód trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Liczą się nie tylko cena zakupu, wyposażenie czy zużycie paliwa, ale też całość kosztów związanych z wielomiesięczną eksploatacją. więcej »

Pionier nowoczesności - pierwszy powszechnie stosowany silnik z zasilaniem common rail. Występuje w wersji z głowicą ośmiozaworową (80-120 KM) i szesnastozaworową (140-150 KM). Stereotyp o awaryjności włoskich konstrukcji zostaje przełamany: silnik Fiata jest cichy, dynamiczny i świetnie sprawdza się również w samochodach innych marek. Jeśli przytrafiają się problemy, to dotyczą głównie koła zamachowego, które źle znosi dynamiczną jazdę miejską.

Występuje w: Fiat: Punto, Grande Punto, Bravo, Brava, Stilo, Marea. Alfa Romeo: 145, 146, 147, 156, GT. Lancia: Lybra, Delta. Saab: 9-3, 9-5. Opel: Astra, Vectra, Zafira, Signum. Cadillac: BLS.

Renault 1.5 dCi (65-110 KM)

Początkowa partia tych silników o mocy 65 KM miała problemy z wtryskiwaczami, ale nowsze egzemplarze sprawują się już znacznie lepiej. Śmiało można polecić świetnie pasującą do Megane wersję 105-konną, wyposażoną w turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i natrysk oleju na denka tłoków. Nie da się ukryć, że odmiany 65- czy 68-konne nie zapewniają piorunujących osiągów, ale Clio II 1.5 dCi potrafi spalić mniej niż 5 l/100 km w trasie i nie trzeba do tego panicznie trzymać się zasad tzw. ekojazdy.

Występuje w: Renault: Clio, Thalia, Modus, Megane, Scenic, Kangoo. Dacia: Logan, Sandero. Nissan: Micra, Almera, Note, Qashqai. Suzuki: Jimny.

Przeciętne i czasem awaryjne

Opel 1.7 CDTi (80-125 KM)

Więcej na ten temat

  • Jednostki napędowe o nieparzystej liczbie cylindrów nie należą do zbyt popularnych. Inżynierowie i kierowcy nie lubią ich z dwóch powodów. Mocno upraszczając - mniej cylindrów oznacza przeważnie mniej mocy, nieparzysta liczba tłoków powoduje również trudne do zniwelowania drgania. więcej »

Występującego w wielu wersjach diesla 1.7 Opel od dawna kupuje od firmy Isuzu. Moc wynosi od 75 do 125 KM, początkowo zasilany był pompą wtryskową, potem wprowadzono układ common rail i 16-zaworową głowicę. Uwaga: to nie jest zły silnik, a jedynie przeciętny pod każdym względem. Osiągi raczej nie zachwycają, nie wyróżnia się też in plus kulturą pracy. Problemem bywa przeładowywanie turbosprężarki. W zasadzie na tle słabych diesli Opla 2.0 (kiepski rozrząd) i 2.2 (pękające głowice) wypada nieźle.

Występuje w: Opel: Corsa, Astra II, Astra III, Meriva. Honda: Civic VII generacji. Silnik produkowany przez firmę Isuzu.

Renault 1.9 dCi (92-130 KM)

Początkowo mocniejszy z diesli Renault zapowiadał się dobrze, ale potem stał się jedną z przyczyn, dla których Laguna II dostała przydomek "królowej serwisów". Swój udział w tym miała partia silników z niewystarczająco wytrzymałymi turbosprężarkami, strajkującymi przy przebiegach 70-80 tys. km. Wprawdzie regeneracja turbosprężarki obecnie nie jest droga (800-1200 zł), ale mało jest zakładów umiejących wykonać ją prawidłowo. Na problemy z turbo nałożyły się awarie wtryskiwaczy.

Występuje w: Renault: Megane, Laguna, Scenic, Kangoo, Trafic. Nissan: Primera P12. Suzuki: Grand Vitara, Volvo: S40, V40, Mitsubishi: Carisma.

PSA 1.6 HDi (90-109 KM)

Cytat

Wśród samochodów używanych diesle nadal są bardzo poszukiwane i jeśli chcemy kupić np. kilkuletnie, rodzinne kombi, to diesle stanowią nawet 4/5 ofert z drugiej ręki.
Silnik stworzony w kooperacji Forda i grupy Peugeot-Citroen, obecnie używany w bardzo wielu markach. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję delikatny i czasem problematyczny. Zdarzają się kłopoty z chłodzeniem (wadliwy wentylator), przedwcześnie zużytymi wtryskiwaczami, problemy z odpalaniem (wady elektroniki). Minus za nieprzyjemną charakterystykę pracy: długo nic się nie dzieje, potem następuje krótkotrwały i gwałtowny przyrost mocy.

Występuje w: Ford: Focus II, Focus C-Max, Fusion. Peugeot: 206, 207, 307, 308, 407, Partner. Citroen: C4, C5, Berlingo, Xsara Picasso. Volvo: C30, S40, V50, V70. Mazda: 3, Suzuki: SX4, Mini: One D (nowy model).

Silniki z wadami - lepiej być ostrożnym

Ford 2.0 TDCi (115-140 KM)

Zacznijmy od tego, że charakterystyka pracy tego silnika wyjątkowo nie sprzyja oszczędnej jeździe. Aby ruszyć z miejsca, trzeba bardzo mocno wcisnąć gaz, co podnosi zużycie paliwa. Poważniejszym problemem jest skumulowanie się w tym silniku typowych dla nowoczesnych diesli usterek: zapieczonych wtryskiwaczy, uszkodzonego dwumasowego koła zamachowego czy zużytych turbosprężarek. Większość Mondeo III 2.0 TDCi dziś wymaga już sporych inwestycji, a satysfakcja z jazdy jest niewielka.

Występuje w: Ford: Focus II, Mondeo III, Focus C-Max, S-Max. Jaguar: X-Type. Uwaga: w nowszych modelach Forda zastąpiony dieslem Peugeota.


Silnik Forda 2.0 TDCi /INTERIA.PL

VW 2.0 TDI (140-170 KM)

Cytat

Typowych usterek nie da się odnieść do danej marki, ze względu na upodobnienie się konstrukcji zespuje się to samo - turbosprężarka, koło zamachowe czy wtryskiwacze
Pierwszy 16-zaworowy diesel Volkswagena początkowo cierpiał na poważne problemy z jakością. Egzemplarze z lat 2004-05 trapią takie przypadłości jak pękające głowice czy wycierający się napęd pompy oleju mogący prowadzić do zatarcia. Najgorsze połączenie jakie można sobie wyobrazić to wczesny 2.0 TDI z filtrem cząstek stałych. Silnik ten jest dynamiczny, ale nie pali mało i jest bardzo drogi w naprawach. Polecamy tylko znacznie poprawione wersje po roku 2006.

Występuje w: VW: Golf, Jetta, Passat, Touran, Tiguan, Transporter. Audi: A3, A4, A6. Seat: Toledo, Altea, Leon. Skoda: Octavia, Superb. Mitsubishi: Lancer, Outlander. Dodge: Caliber

VW 2.5 V6 TDI (150-179 KM)

Silnik 2.5 TDI był pierwszym dieslem w układzie V6 stosowanym w samochodzie osobowym. Miał przekonywać kulturą pracy i dużym momentem obrotowym. W praktyce okazało się, że silnik ten dużo palił, a jeździł tylko przeciętnie, zwłaszcza z automatem. Problemy z wałkami rozrządu (wycierały się) i z samym napędem rozrządu (skomplikowany i drogi w wymianie) powodują, że dziś samochodów z 2.5 TDI należy po prostu unikać, zwłaszcza że większość pokonała już znacznie więcej niż 200 tys. km.

Występuje w: VW: Passat B5. Audi: A6, A8. Skoda: Superb. Uwaga! Nie mylić z pięciocylindrowym silnikiem rzędowym2.5 TDI.

Tymon Grabowski

Tekst pochodzi z tygodnika

Źródło informacji: Motor

Więcej o:
Tak,
układ,
skoda,
Audi,
ford,
suzuki,
Nie,
opel,
problemy,
Volkswagen,
silnik

Warto zobaczyć


Skomentuj artykuł:

Wasze komentarze (757)

Dodaj komentarz

~tedd -

spalanie??? W Oktavii 1,9TDI mam średnią długoterminową 4,9, a na trasie to 4,2, chyba że sa korki...

~Krystian -

Widać ze pisał to ktos kto nie lubi silników z PSA czyli peugeot citroen.....sielniki opisane tu za awaryjne aktualnie są w 80% samochodow na rynku..nawet VW pakuje te silniki to wszytkich swoich samochodów.....opisujac silnik 1.4D4D zapomniał tez napisać ze jest to silnik PSA czyli z peugeota czy cytrynki..."Wystepują w samochodach...zapomniał dodać wszytkich francuskich bo to ich silnik....

~Marcin -

pracuję w zakładzie samochodowym i większość samochodów które obsługuje to diesle.klienci przyjezdżają głownie z polecenia na mechanike i lakiernictwo,tak więc to stali bywalcy którym nie jednokrotnie prowadze samochód od samego początku,czesto obserwuje w samochodach nowych klientów że warsztat który wcześniej prowadził serwis ich samochodu ,nie nalezycie obchodził się z ich własnością.bardzo czesto klienci,nie byli informowani o braku płynów,co serwis powinien sprawdzić i zrobić,wycieki oleju,nie sprawne klimatyzacje,ukręcone świece zarowe to coraz czestrze usterki nie fachowej pracy serwisanta.I z takich własnie fachowych napraw,przybywa uszkodzonych samochodów,właściciele je sprzedają inni kupują nikt nie zaglada,nie sprawdza byle jeździć.Ostatnio po wymianie oleju,klient zagadał mnie wymienił kilka spostrzezeń o fordach.że te silniki są najbardziej wadliwe,ogólnie to kot w worku.Prawda niestety jest taka że właściciele samochodów często decycyją sie na skomplikowanego diesla,który wymaga fachowego serwisu i pewnej wiedzy w tym zakresie.Omijając duże firmy,z doświadczonymi pracownikami,nowoczesnym sprzetem nabywamy się własnie takich przejsc.Diesel = droższy serwis niż benzyna nalezy to przemyślec przed zakupem,jezeli mechaników chcemy omijac i jeździc dokąd jęździ.

~Marcin -

pracuję w zakładzie samochodowym i większość samochodów które obsługuje to diesle.klienci przyjezdżają głownie z polecenia na mechanike i lakiernictwo,tak więc to stali bywalcy którym nie jednokrotnie prowadze samochód od samego początku,czesto obserwuje w samochodach nowych klientów że warsztat który wcześniej prowadził serwis ich samochodu ,nie nalezycie obchodził się z ich własnością.bardzo czesto klienci,nie byli informowani o braku płynów,co serwis powinien sprawdzić i zrobić,wycieki oleju,nie sprawne klimatyzacje,ukręcone świece zarowe to coraz czestrze usterki nie fachowej pracy serwisanta.I z takich własnie fachowych napraw,przybywa uszkodzonych samochodów,właściciele je sprzedają inni kupują nikt nie zaglada,nie sprawdza byle jeździć.Ostatnio po wymianie oleju,klient zagadał mnie wymienił kilka spostrzezeń o fordach.że te silniki są najbardziej wadliwe,ogólnie to kot w worku.Prawda niestety jest taka że właściciele samochodów często decycyją sie na skomplikowanego diesla,który wymaga fachowego serwisu i pewnej wiedzy w tym zakresie.Omijając duże firmy,z doświadczonymi pracownikami,nowoczesnym sprzetem nabywamy się własnie takich przejsc.Diesel = droższy serwis niż benzyna nalezy to przemyślec przed zakupem,jezeli mechaników chcemy omijac i jeździc dokąd jęździ.

~Bandit137 -

Aby ruszyć z miejsca, trzeba bardzo mocno wcisnąć gaz, co podnosi zużycie paliwa, wiec absolutnie sie z ta opinią nie zgadzam jakies bzdury wypisujecie skąd te informacje macie? moment obrotowy tego silnika to 320 NM!!!!!!!!!!!!!!!

~ASW -

TO SMIECH MNIE ZALEWA...:):):):) ZADEN JAP[ONSKI DIESEL NIE JEST I NI BEDZIE DOBRY, NIE PO TO JAPONCZYCY KUPUJA SILNIKI DIESLA W EUROPIE A KONKRETNIE OD KONCERNU PSA -PEUGEOT-CITROEN, TAK OCZERNIANYCH AUT W POSPOLSTWIE:) A NIE OD NIEMCÓW. JAK WIDAC DOCENILI JE TAKZE W FORDZIE I OBCENIE MONTOWANE SA SILNIKI HDI W NOWYM MONDEO. WYCIAGNELI JAK WIDAC WNIOSKI ZE SWOICH TDCI

~janusz -

Szkoda, że w artykule tym nie napisano nic o bardzo dobrym silniku 2.0 HDI (Peugeot/Citroen)

~Maniek99811 -

co do wtrysków się nie zgodze! Ten typ układu wtryskowego (Common Rail) musi mieć dobrej jakosci paliwo! Jest to najbardziej wrażliwy układ na paliwo. Koło dwumasowe wymieniałem po 138 tysiącach ale z powodu piszczenia wysprzęglika hydraulicznego.. a z turbosprężarką nie mam najmniejszych problemów :) A ma przejechane 160 tysięcy :) Jeżeli ktoś się zna na tym dieslu to nie bedzie miał problemów! :)

~bob24 -

No i co wieśniaki najgorsze są silniki VW!!!!!!!!!!!

~KJ -

Gdzie?