Samochody na każdą drogę. Śnieg i niepogodę

Środa, 15 lutego 2012 (09:30)

Nie przerażają ceną, a w trudnych warunkach drogowych świetnie sobie radzą. Oto najciekawsze używane samochody osobowe z napędem na cztery koła.

Zdjęcie

Napęd na 4 koła jest bardzo przydatny...
Napęd na 4 koła jest bardzo przydatny...
Wielu kierowców marzy o samochodzie z ponadprzeciętnymi możliwościami trakcyjnymi, ale nie każdy chce ponosić wyższe koszty eksploatacji typowe dla SUV-ów czy terenówek. Auta te są przecież bardzo drogie w chwili zakupu, zużywają więcej paliwa niż tradycyjne osobówki, droższa jest także ich obsługa serwisowa. Warto w tym miejscu przypomnieć, że średnia cena kompletu opon do SUV-a to ok. 2000 zł, a do prawdziwej terenówki nawet o 1000 zł więcej.

Salomonowym rozwiązaniem wydaje się zatem zwykłe auto osobowe z napędem na cztery koła.

Reklama

Okazja cenowa

Fabrycznie nowe samochody osobowe w wersjach 4x4 są zazwyczaj znacznie droższe od masowo sprzedawanych wersji bazowych. Na rynku wtórnym z biegiem lat różnica ta wyraźnie się zmniejsza. W przypadku aut małych i kompaktowych zyskujemy do 10 tys. zł. W przypadku aut klasy średniej i wyższej - zdecydowanie więcej.

Ponadprzeciętny spadek wartości to oczywiście niejedyna korzyść dla kupującego. W większości przypadków wersje 4x4 są znakomicie wyposażone, ponieważ stanowią flagową propozycję w gamie (np. Panda Climbing, Audi S3, BMW 330 xd). Zdarzają się oczywiście wyjątki od tej reguły. Jednym z nich jest np. Subaru - dla tej marki napęd na cztery koła jest czymś naturalnym, stosowanym nawet w najtańszych wersjach wszystkich oferowanych w Polsce modeli.

Na dwa sposoby

Zobacz również:

W zależności od marki i modelu stosowane są różne rozwiązania rozdziału napędu. W pewnym sensie determinuje to przeznaczenie auta. Auta ze stałym napędem na cztery koła mają zazwyczaj sportowe zacięcie i dają dużą przyjemność z jazdy po śliskich lub sypkich nawierzchniach. Auta z napędem dołączanym na jedną z osi (w chwili uślizgu kół osi drugiej), to zwykle ekonomiczne auta do jazdy na co dzień, których główną zaletą jest to, że nie boją się oblodzonych podjazdów, nie utkną na ośnieżonym parkingu i przejadą przez błotnistą drogę. Oczywiście i tu zdarzają się wyjątki. Dołączany napęd na koła tylne stosowany jest z powodzeniem także jako tanie "narzędzie" ułatwiające przeniesienie dużej mocy (np. w Audi S3).

Niektóre modele samochodów mają w kabinie przełącznik lub pokrętło pozwalające kontrolować rozdział napędu. W praktyce bez tego elementu można się obejść. Większość systemów i tak działa w sposób zadowalający bez ingerencji kierowcy. Brak guzika nie dyskwalifikuje zatem auta.

Przed zakupem

Kontrola stanu układu napędowego przed zakupem auta 4x4 jest konieczna, ale niestety trudna. W zasadzie jedyne, co może zrobić nabywca bez doświadczenia w tej dziedzinie, to... wytężyć słuch.

Cytat

Naprawy mechanicznych elementów napędu na cztery koła są drogie. Trudno też o części używane
Niepokojąca jest głośna praca mechanizmów różnicowych i łożysk. Hałas podczas jazdy, stuki w chwili przyspieszania lub zwalniania zawsze oznaczają duże wydatki. Podczas krótkiej jazdy próbnej w mieście w zasadzie nie można wyczuć tego, jak działa napęd na cztery koła i... czy w ogóle działa. Warto zatem już na wstępie odwiedzić specjalistyczną stację obsługi.

W nowszych modelach oprócz kontroli mechanicznej wykonuje się także diagnostykę elektroniczną przez gniazdo EOBD. Anomalie działania międzyosiowego mechanizmu różnicowego lub sprzęgiełka międzyosiowego mogą zostawić ślad w postaci błędów układów kontroli trakcji.

Eksploatacja

Po zakupie samochodu z napędem na cztery koła należy jak najszybciej zapoznać się z jego instrukcją obsługi i grafikiem przeglądów. Bardzo ważna jest okresowa wymiana płynów w mechanizmach różnicowych, a także usunięcie ich ewentualnych nieszczelności.

Zobacz również:

W aucie z napędem na cztery koła trzeba także często kontrolować ciśnienie w ogumieniu. Różnice pomiędzy poszczególnymi kołami przyspieszają zużycie układu napędowego. Niedopuszczalne jest także stosowanie kół o różnej średnicy nie tylko w obrębie jednej osi, ale w ogóle. Warto o tym pamiętać także wtedy, kiedy trzeba skorzystać z koła zapasowego. Małe dojazdówki stosowane w autach ze zbiornikiem LPG we wnęce na koło zapasowe powinny być używane tylko na krótkich dystansach i to pokonywanych z bardzo niedużą prędkością.

Czteronapędówka wymaga także odmiennej techniki jazdy. Niewskazane jest np. dynamiczne ruszanie z miejsca. W aucie z napędem na jedną oś zapiszczą koła. W modelu ze stałym napędem ekspresowo spali się sprzęgło.

Rodzaje napędu na cztery koła

Na rynku istnieje wiele rozwiązań napędu na cztery koła, ale w segmencie zwyczajnych aut osobowych dominują dwa: ze sprzęgłem płytkowym oraz z centralnym dyferencjałem. Początkowo pierwsze z wymienionych było wyraźnie tańsze od drugiego. Obecnie, po doposażeniu w zaawansowaną elektronikę sterującą, różnice w "prestiżu" i skuteczności wyrównały się.

Ze sprzęgłem płytkowym (popularnie: "dołączany tył")

Ten typ ma dziś większość modeli z poprzecznie zabudowanym układem napędowym. Napęd na jedną oś przekazywany jest stale, a na drugą włączany poprzez sprzęgło płytkowe. Dawniej działało na zasadzie czysto mechanicznej. Obecnie ma sterowanie elektronicznie, co skraca czas reakcji i chroni przed zniszczeniem (w ekstremalnych sytuacjach rozłącza się). Nie podnosi zużycia paliwa, jest wystarczająco skuteczne, by pokonać ośnieżony odcinek drogi. Nie daje frajdy podczas szybkiej jazdy po śliskim.

Z centralnym dyferencjałem (popularnie: stały napęd na 4 koła)

Zobacz również:

  • W większości alpejskich kurortów trwa sezon narciarski. Tłok i wciąż stosunkowo słaba infrastruktura narciarska w Polsce sprawiają, że co roku coraz więcej miłośników białego szaleństwa z naszego kraju decyduje się na wyjazd do Austrii, Włoch czy Francji. więcej

Jest droższy, zajmuje więcej miejsca, stąd w małych autach stosowany jest rzadko. Obie osie są napędzane ciągle poprzez dyferencjał, co sprawdza się świetnie np. na śliskiej drodze. W zależności od wersji układ może mieć dodatkowe blokady dyferencjałów zwiększające możliwości w terenie. Stały napęd gwarantuje pełną kontrolę nad autem podczas szybkiej jazdy po śliskim. Zmniejsza ryzyko poślizgu na śliskiej nawierzchni. Umożliwia kontrolowanie poślizgu. Bez blokad nie radzi sobie w trudnym terenie.

Faworyci

W poniższym zestawieniu znajduje się prawdziwy koktajl różnorodności. Tym razem wyróżnione zostały auta "zwyczajne", przeznaczone do codziennej, ekonomicznej eksploatacji. Modele sportowe otrzymały gorsze oceny wyłącznie ze względu na wysokie koszty utrzymania i spore zużycie paliwa. Szansy na dużą liczbę gwiazdek nie miały także auta mało popularne, do których trudno o części zamienne.

Jeśli ktoś ma inne priorytety, może oczywiście wyłonić własnego faworyta. Osobno potraktowaliśmy samochody nietypowe, ale również warte zainteresowania. Volvo reprezentuje segment praktycznych aut luksusowych. Na jego miejscu równie dobrze mógł znaleźć się Mercedes E 4Matic, Audi A6 quattro/Allroad, Subaru Legacy/Outback, czy BMW 5 xDrive. Kangoo 4x4 to tania, ale wyjątkowo funkcjonalna furgonetka, a Suzuki Ignis... No właśnie - jest jedyny w swoim rodzaju.

Przegląd rynku samochodów 4x4 znajdziesz na następnej stronie.

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane - porady

Więcej na temat:Nie | koła | napęd na cztery koła

Zobacz również

  • Taka jest nowa Mazda CX-3. Będzie hit?

    Wiemy już, jak wygląda najnowsza Mazda CX-3. Japończycy zdecydowali się opublikować wizerunek mniejszej siostry CX-5 na krótko przed oficjalnym debiutem pojazdu w Los Angeles. więcej