Podstawowe pytanie do sprzedającego auto używane. Odmówi? Odpuść

Tak naprawdę, uczciwy sprzedawca zawiera tę informację w ogłoszeniu, ale w rzeczywistości pytanie ten detal czasem doprowadza handlarzy do szału. Chodzi o numer VIN, dzięki któremu mamy szansę nie tylko poznać historię samochodu, ale też dowiedzieć się innych ciekawych rzeczy na temat samochodu, którym jesteśmy zainteresowani. Jak odczytać numer VIN w samochodzie i czego możemy się z niego dowiedzieć?

Zakup używanego samochodu zazwyczaj wymaga dokładnego sprawdzenia wielu istotnych elementów, takich jak ewentualne uszkodzenia, poważne usterki i nieprawidłowości w przebiegu. Jednym z kluczowych aspektów jest także numer VIN, czyli fabryczny identyfikator pojazdu, który umożliwia poznanie między innymi historii serwisowej samochodu. Jeśli sprzedawca niechętnie udostępnia numer VIN, może to sugerować, że próbuje coś ukryć.
Nie chodzi tylko o zgodność numeru VIN z tym podanym w dowodzie rejestracyjnym. Ten unikatowy ciąg znaków dostarcza cennych informacji, takich jak wyposażenie czy data produkcji, które mogą znacząco wpłynąć na decyzję o zakupie pojazdu.

Reklama

Gdzie jest numer VIN w aucie?

Lokalizacja numeru VIN często zależy od producenta lub modelu samochodu. Może być on umieszczony w różnych miejscach, takich jak tabliczka znamionowa, elementy konstrukcyjne lub pasek na podszybiu. Zasadą jest, że co najmniej jeden numer musi być umieszczony na stałej części konstrukcji samochodu. Zwykle wybite na stałe numery VIN znajdziesz:

  • na belce przegrody między komorą silnika a kabiną,
  • kielichu przedniego zawieszenia,
  • słupku bocznym lub progu (elementach konstrukcyjnych karoserii)
  • ramie samochodu
  • podłodze bagażnika

W dowodzie rejestracyjnym numer VIN wpisany jest w rubryce E - na dole pierwszej strony. Przy oględzinach auta sprawdź zgodność numerów samochodu z wpisanymi w dowodzie - nawet niewielka pomyłka to niemały problem, bowiem będzie wymagać dokonania korekty w wydziale komunikacji.

Jak rozszyfrować numer VIN?

Numer VIN składa się z trzech sekcji, na które składa się łącznie 17 znaków - cyfr i liter (z wyłączeniem liter: I, O, Q które mogą być pomylone z cyframi 1 i 0):

  • Sekcja VMI - znaki na pozycjach 1-3 określają region geograficzny i kraj pochodzenia oraz producenta samochodu. W tym zakresie producent musi się kierować wytycznymi odpowiedniego urzędu.
  • Sekcja VDS - znaki na pozycjach 4-9, na których producenci według indywidualnych ustaleń kodują typ pojazdu i jego dane techniczne. Na dziewiątym miejscu znajduje się znak kontrolny, dzięki któremu sprawdza się poprawność numeru VIN.
  • Sekcja VIS - znaki na pozycjach 10-17, które składają się na numer identyfikacyjny konkretnego egzemplarza. Ich znaczenie jest ustalane indywidualnie przez producenta.

Co można ustalić posiadając nr VIN?

Numer VIN to nie tylko numer identyfikacyjny. Można z niego wyczytać naprawdę dużo istotnych informacji o danym samochodzie, jego wersji wyposażenia czy pochodzenia. Z VIN-u dowiemy się między innymi tych informacji:

  • marka i model auta,
  • rok produkcji,
  • miasto produkcji,
  • rodzaj nadwozia,
  • typ silnika,
  • opcja wyposażenia.

Czy numer VIN pozwoli na sprawdzenie historii serwisowej?

Samo rozkodowanie numeru VIN pozwala na sprawdzenie danych fabrycznych samochodu, dzięki czemu możemy zweryfikować zgodność tych informacji ze stanem rzeczywistym. Braki w wyposażeniu, inny rodzaj nadwozia czy inny silnik to powód do zapalenia lampki ostrzegawczej.

Oprócz tego VIN może posłużyć do sprawdzenia historii auta: udziału w zdarzeniach drogowych i historii szkód, historii serwisowej, a także przebiegu auta. Część danych takich jak historia serwisowa uzyskamy podając numer VIN w ASO (autoryzowanym serwisie) danej marki, inne, takie jak historia szkód drogowych, czy ostatni zanotowany podczas przeglądu przebieg uzyskamy korzystając na przykład z ogólnodostępnej bazy danych CEPiK (historiapojazdu.gov.pl), lub jednej z dodatkowo płatnych baz danych samochodów używanych takich jak AutoBaza, AutoDNA, Carfax czy CarVertical.

W szczegółowych raportach przygotowanych przez wspomniane firmy znajdziemy informacje na temat liczby właścicieli, pełną dostępną historię serwisową, zgłoszone próby kradzieży, przebieg oraz inne informacje. Mogą one znacząco pomóc przy dokonywaniu decyzji o zakupie auta.

Między innymi dlatego warto poprosić sprzedawcę o numer VIN jeszcze zanim wybierzemy się na oględziny auta. Jeśli nie spełni naszych oczekiwań (informacje z raportu będą inne niż podane przez sprzedawcę) zaoszczędzi nam to niepotrzebnych kosztów i straconego czasu na oględziny samochodu. A jeśli zdecydujemy się obejrzeć auto, trzeba koniecznie porównać nr VIN przesłany wcześniej przez sprzedawcę z tym, który faktycznie jest na aucie. Czasem nieuczciwi sprzedający podają VIN podobnego egzemplarza, np. podany w innym ogłoszeniu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samochody używane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy