Które samochody dobrze znoszą jazdę na LPG?

Poniedziałek, 20 czerwca 2011 (09:14)

Na LPG można przerobić praktycznie każde auto. Ale tylko część ma do tego szczególne predyspozycje. Które są warte polecenia?

Zdjęcie

/ 
Osoba, która szuka zadbanego, używanego samochodu i chce po zakupie zamontować do niego instalację gazową, żeby obniżyć koszty eksploatacji, powinna szukać modeli popularnych, prostych w serwisowaniu. Doskonałym pomysłem jest wstępna konsultacja ze specjalistą, któremu później zlecimy przeróbkę.

Auta starsze

Reklama

W samochodach starszej generacji z jednopunktowym wtryskiem benzyny montuje się zwykle proste instalacje mieszalnikowe. Do takich przeróbek idealnie nadają się auta z metalowym kolektorem ssącym, który ma możliwie małą objętość.

Unikajmy natomiast pojazdów z wtryskiem mechanicznym, w których ewentualny wystrzał LPG może uszkodzić delikatny układ sterujący.

Samochody młodsze

W samochodach z silnikami wyposażonymi w wielopunktowy, sekwencyjny wtrysk paliwa, idealnie sprawdzają się instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG. Aby zredukować koszty przeróbki i późniejszej eksploatacji do minimum, należy szukać wolnossących modeli czterocylindrowych, z rzędowym układem cylindrów. Mile widziane są modele popularne, doskonale, do których nie brakuje części zamiennych.

Unikajmy aut z silnikami typu boxer, widlastymi, a nawet rzędowymi z liczbą cylindrów większą niż 4. Dobry serwis przerobi je bez problemu, ale nam zależy na tym, aby przeróbka była możliwie prosta i tania.

Stan techniczny

Popularne auta z silnikami benzynowymi są zwykle znacznie tańsze niż diesle. Różnicę tę wykorzystajmy na to, by kupić auto w możliwie dobrym stanie, z udokumentowanym, małym przebiegiem.

Co predysponuje samochód do przeróbki na LPG?

- Hydrauliczna regulacja luzu zaworowego

Żeby nie zawracać sobie głowy okresową kontrolą luzu zaworowego, silnik powinien być wyposażony w hydrauliczne kompensatory tego luzu.

- Pośredni, sekwencyjny wtrysk paliwa

Najłatwiej przerabia się samochody benzynowe z pośrednim, wielopunktowym i sekwencyjnym wtryskiem benzyny.

Odpowiednia wielkość bagażnika

Bagażnik musi mieć odpowiednio dużą wnękę na koło zapasowe, w której znajdzie się zbiornik.

Pozytywna opinia w serwisach

Przerabiajmy tylko te samochody, które cieszą się dobrą opinią u specjalistów od LPG i niezależnych mechaników.

Co jest przeciwwskazaniem do montażu LPG w aucie?

- Bezpośredni wtrysk paliwa

Do silników FSI opracowano już instalacje. Niestety, są droższe od tych popularnych, a ponadto nie gwarantują aż tak dużych oszczędności.

- Przypadkowy zakup

Niektóre modele samochodów najzwyczajniej nie sprawdzają się na LPG. Nie kupujmy auta "pod gaz" bez konsultacji z mechanikiem.

- Mechaniczna regulacja luzu zaworowego

Po zamontowaniu instalacji w aucie z mechaniczną regulacją luzu zaworowego, co 10-15 tys. km trzeba odwiedzać warsztat. W niektórych modelach luz zaworowy reguluje się tanio. W innych jest to czasochłonne i drogie (ok. 300 zł). Oczywiście na rynku zdarzają się wyjątki. W niektórych silnikach, mimo zastosowania mechanicznej regulacji, prawidłowy luz utrzymuje się ok. 60 tys. km.

- Brak wnęki na koło zapasowe

Jeśli zamiast koła zapasowego auto ma tylko miejsce na zestaw naprawczy, zbiornik trzeba montować w użytecznej części bagażnika.

- Zużycie eksploatacyjne

Zużycie silnika, widoczne wycieki oleju, problemy z układem chłodzenia oraz z układem zapłonowym stawiają sens przeróbki pod znakiem zapytania. Jest niemal pewne, że zamiast oszczędności, będziemy mieli jedynie spore wydatki.

Te samochody można polecić do przeróbek na LPG z wykorzystaniem popularnych instalacji

Auta za 10 000 zł

- Daewoo lLanos 1.6

Lanosy z LPG spisują się doskonale. Po zakupie warto jedynie zainwestować w nowe przewody zapłonowe i świece. Unikajmy wersji z końca produkcji (mają 2 sondy Lambda).

- Fiat palio weekend 1.2 8V

Silnik 1.2 8V doskonale przyjmuje nawet najtańsze instalacje. Atutem Palio Weekend z tą jednostką jest niska cena zakupu, szerokie zaplecze części i wielki bagażnik.

- Opel astra I 1.4 8V

Świetna wersja do LPG. Doskonale sprawdza się na tanich instalacjach mieszalnikowych, ponieważ "nie strzela". Atrakcyjne ceny zakupu, bardzo tanie części zamienne.

- Renault laguna I 1.8, 2.0

Nie rdzewieje, można ją wyjątkowo tanio kupić. Modele po liftingu idealnie pracują na instalacjach wtryskowych. Starsze - na mieszalnikowych. Słabą stroną są cewki zapłonowe.

- VW golf III 1.8 8V

Niezniszczalny silnik benzynowy 1.8 z jednopunktowym wtryskiem paliwa idealnie spisuje się na mieszalnikowych instalacjach LPG. Szkoda, że większość egzemplarzy ma duży przebieg.

- VW passat B4 1.8

Ta sama jednostka co w golfie (wersje 75 oraz 90 KM). Olbrzymi bagażnik. Idealny do instalacji mieszalnikowych. Warto zapłacić nawet 10 tys. zł za egzemplarz w idealnym stanie.

Auta za 20 000 zł

- Peugeot 307 1.4, 1.6

Za przystępną cenę kupimy egzemplarz w idealnym stanie. Najsłabszym punktem auta jest kaseta zapłonowa. Kosztuje ok. 500 zł. Po montażu LPG może zaistnieć konieczność jej wymiany.

- Opel astra 1.6 8V

Ostatni Mohikanin. Bezkolizyjny silnik doskonale spisuje się zarówno z instalacją mieszalnikową, jak i wtryskową. Ze względu na niskie koszty obsługi, to jedno z najlepszych aut w zestawieniu.

- VW golf IV 1.6 8V

Wzorowy silnik do montażu sekwencyjnego wtrysku LPG. Toleruje wiele błędów montażowych, jest bardzo tani w naprawach. Szukajmy dobrego, bezwypadkowego egzemplarza.

- Citroen xsara picasso 1.8

Montaż instalacji mieszalnikowej w tym aucie to duży błąd. Ale systemy wtryskowe spisują się rewelacyjnie. To bardzo atrakcyjna alternatywa dla znacznie droższych w zakupie diesli.

Auta za 35 000 zł

- Peueot 407 2.0

Diesle są oszczędne, ale drogie w naprawach. Dwulitrowa benzynówka cieszy się natomiast opinią jednostki nie do zdarcia. Podobnie jak w 307, mogą pojawić się problemy z kasetą zapłonu.

- Renault laguna III 2.0

Trzecia generacja Laguny jest autem zaskakująco bezawaryjnym, szczególnie na tle poprzedniczki. Wybierając wersję benzynową uważajmy, aby nie kupić odmiany z bezpośrednim wtryskiem!

- Skoda octavia II 1.6 8V

Najlepszą rekomendacją tej wersji silnikowej jest fakt, że sam producent oferuje ją obecnie w wersji z LPG. Słabą stroną są osiągi. Mocną: wyjątkowo niskie koszty serwisowania.

- VW passat B6 1.6 8V

Ten sam stary, sprawdzony silnik, co w golfie IV i skodzie octavii. Aż trudno uwierzyć, że znajdziemy go także pod maską passata B6. To wzorowe, współczesne auto do LPG!

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane - porady

Zobacz również

  • Ustalono stawki opłat za niemieckie autostrady. Taniej niż w Polsce

    ​Rząd Niemiec przyjął projekt ustawy wprowadzającej opłaty za korzystanie z autostrad. Przepisy mają wejść w życie w 2016 roku. więcej