Używany Fiat Punto II (1999-2008)

Jeśli ktoś nie chce użerać się z handlarzami i komisami, niech poszuka Punto II. To auto łatwo kupić od pierwszego, wieloletniego właściciela.

Funkcjonalność, osiągi, wyposażenie

Kanciaste i wysokie Punto to zadziwiająco wygodne auto, a w dodatku udało się w nim jeszcze wygospodarować aż 300-litrowy bagażnik. Trudno jednak zachwycić się wykończeniem, które zwłaszcza w samochodach kupionych w Polsce jest ascetyczne. W wielu egzemplarzach nie ma co marzyć o obrotomierzu, seryjnym radiu czy "elektryce", na pocieszenie jest za to wspomaganie z dwoma trybami pracy. Optymalne do miasta jednostki napędowe to 16-zaworowe 1.2 i 1.4 (80 i 95 KM). Diesel 1.9 JTD występuje rzadko i jest ciężki, przez co pogarsza się prowadzenie. Natomiast bazowa odmiana 1.2 8V radzi sobie tylko wtedy, kiedy kierowca jeździ sam lub z jednym pasażerem.

Reklama

Awaryjność, koszty, rynek

Niskie koszty eksploatacji to znak rozpoznawczy Fiata i mocny punkt przemawiający za zakupem Punto. Ten model nie zdobędzie korony za trwałość, ale części są często nawet o połowę tańsze niż do rywali. Niewiele ponad 300 zł za sprzęgło, znacząco poniżej 100 zł za klocki hamulcowe - benzynowe Punto nie nadwyręży budżetu przeciętnego kierowcy. Trzeba tylko przygotować się na kilka typowych usterek, takich jak zepsuty alternator i wycieki oleju spod dekla zaworowego. Sytuacja rynkowa: lepszy ubogi egzemplarz z Polski, niż bogato wyposażony, ale sprowadzony.

  • Włoska tradycja - nie chodzi tu o stylistykę, ale o wahacze z niewymiennymi sworzniami. Kompletny nowy wahacz kosztuje ok. 250-300 zł.
  • Słabe miejsce na alternator - kiedy pęknie obudowa alternatora (a to powszechna usterka), jego niskie umiejscowienie powoduje, że zalewa go woda.
  • Misja: prawie niemożliwe - wymiana przedniej żarówki jest wyjątkowo utrudniona. Jeśli przepali się w nocy i w trakcie opadów, nie poradzimy sobie.


Fiat Punto II: historia modelu

1999: prezentacja Punto.
2001: mocniejszy diesel JTD.
2003: lifting, nowe silniki.
2005: następca - Grande Punto.

Fiat Punto II: typowe usterki

  • Pęknięcia obudowy alternatora, dostawanie się wody.
  • Wycieki oleju spod dekla zaworowego w 1.2.
  • Śniedziejąca instalacja elektryczna - brak styku.
  • Nietrwałe przednie zawieszenie (wahacze wymienia się w całości).


Fiat Punto II: plusy

  • przestronne nadwozie,
  • niskie ceny części,
  • udany silnik 1,2-litrowy,
  • duży bagażnik (300 l).


Fiat Punto II: minusy

  • ascetyczne wyposażenie,
  • nawracające usterki elektryki,
  • słaba jakość plastików w kabinie.


Długość/szerokość/wysokość: 384/166/148 cm.
Rozstaw osi: 246 cm.
Pojemność bagażnika: 3d 265-1080 l,
5d 300-1080 l.

Fiat Punto II: popularne silniki

Benzynowe:

  • 1.2 60 KM - ośmiozaworowy klasyk, dobry do LPG
  • 1.2 16V 80 KM - zdecydowanie najlepszy wybór do Punto
  • 1.4 95 KM - dobry silnik, wprowadzony po liftingu (2003 r.)
  • 1.8 HGT 131 KM - sportowa wersja z problemami


Wysokoprężne:

  • 1.3 JTD 70 KM - niebywale oszczędny, mało płynnie przyspiesza
  • 1.9 D 60 KM - ciężki, głośny, powolny... i niemal wieczny
  • 1.9 JTD 80-100 KM - świetny diesel, ale mocno obciąża przód

Fiat Punto II (1999-2008) - podsumowanie

Mimo drobnych niedoróbek, Punto jest jak najbardziej godne polecenia. Kosztami eksploatacji bije na głowę auta niemieckie.

Nasz wybór:

Pięciodrzwiowe Punto 1.2 16V lub 1.4 16V po liftingu.

Fiat przejmuje Chryslera - MOTORYNEK

Przewodnik po silnikach - Fiat/Opel - OPINIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama