Używane Volvo XC60 (2008-)

XC60 to używany SUV, który nie ma dużej konkurencji. Jest bardzo pakowny, świetnie wykończony, oszczędny i dostępny w dwóch wersjach: 4x4 i 4x2.

VOLVO XC60
w produkcji: od 2008 r.
ceny: od 50 000 zł

Współcześni nabywcy marzą wręcz o SUV-ach, które wyglądają potężnie, ale da się nimi jeździć tak tanio jak tradycyjnymi samochodami klasy kompaktowej. Volvo XC60 to jeden z pierwszych modeli, które idealnie wpisują się w to zapotrzebowanie.

Początkowo oferowano go wyłącznie w wersjach z napędem na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył).

W 2010 roku producent wyszedł naprzeciw oczekiwaniom nabywców i wypuścił tańszą odmianę z napędem na przednią oś. W zupełności wystarczającą do tego, by odwozić dzieci do szkoły, pakować zakupy do pokaźnego bagażnika, a raz na jakiś czas wyskoczyć z rodziną na wakacje. I większą od takich modeli jak np. Ford Kuga czy VW Tiguan.

Reklama

Wysokoprężny koktajl

Oferty używanych XC60 są zdominowane przez diesle, ale nomenklatura Volvo nie ułatwia orientacji w wysokoprężnej gamie. W latach 2008-2010 wszystko było jeszcze jasne, bo oferowano wyłącznie sprawdzone, 5-cylindrowe jednostki 2.4 (oznaczone jako 2.4 D AWD oraz 2.4D DRIVe). Później w ofercie pojawił się niezbyt udany 5-cylindrowy silnik dwulitrowy, w 2013 - 4-cylindrowa "dwulitrówka" biturbo, a w 2015 - 4-cylindrowy 2.0 z pojedynczym doładowaniem.

Oznaczenia DRIVe, D3 i D4 mieszają się jak w kalejdoskopie, więc najlepiej pytać sprzedającego o liczbę cylindrów i pojemność. My polecamy wszystkie wersje z wyjątkiem 5-cylindrowej o pojemności 2 litrów.

Benzynowa potęga

Osiągi wersji benzynowych mogą wprowadzić w osłupienie każdego, kto nie kojarzy Volvo ze sportowymi możliwościami. Minimum to 203 KM generowane z bazowej, turbodoładowanej dwulitrówki (2.0T).

T5 w zależności od pojemności, liczby cylindrów i rocznika rozwija od 240 do 245 KM. W latach 2009-2012 oferowano silnik 3.2 R6 (238-243 KM) a w latach 2008-2015 - potężny doładowany model T6 (285- -304 KM). Od 2014 roku pod maską T6 pracuje podwójnie doładowana (turbiną i kompresorem) jednostka dwulitrowa generująca 306-320 KM. Wszystkie wersje można polecić - należą do najtrwalszych silników benzynowych na rynku.

Słabe strony

Kupując używanego diesla, który jeździł głównie w mieście, należy się przygotować na wymianę filtra cząstek stałych. Najsłabszą stroną modelu jest jednak elektronika - zapalająca się choinka na desce rozdzielczej lub strajkujące mechanizmy zamykania okien czy tylnej klapy to norma. Co ciekawe - producent przeprowadzał akcję serwisową wymiany wiązki przewodów w kabinie.

Volvo XC60 (2008-): dane tech. i osiągi (silniki polecane i odradzane przez "Motor")

 PolecamyPolecamyOdradzamyOdradzamyOdradzamyPolecamyPolecamy
Wersja3.2 AWD3.2 AWDD3DRIVe
D3/D4 AUT.
D3/D42.4 D
Lata produkcji2009-20102010-20122012-20152010-20122010-20132010-20132008-2010
Silnikbenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa3192 cm33192 cm31984 cm31984 cm31984 cm32400 cm32400 cm3
Układ cylindrówR6R6R5R5R5R5R5
Moc maksymalna238 KM243 KM136 KM163 KM163 KM163 KM163 KM 
Maksymalny moment obrotowy320 Nm320 Nm350 Nm400 Nm400 Nm420 Nm340 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna210 km/h210 km/h190 km/h200 km/h195 km/h195 km/h205 km/h
Przysp. 0-100 km/h9,1 s9,3 s11,2 s10,3 s10,3 s10,5 s10,5 s
Średnie zużycie paliwa11,2 l/100 km9,9 l/100 km5,7 l/100 km5,7 l/100 km6,8 l/100 km6,6 l/100 km6,9 l/100 km

Volvo XC60 (2008-): dane techniczne i osiągi (silniki polecane przez "Motor")

 Polecamy PolecamyPolecamyPolecamyPolecamyPolecany
Wersja2.4 D DRIVeD4 AWDD4 AWD
D5 AWD
D5 AWD
D5 AWD
Lata produkcji2009-20102013-2015od 20152008-20092009-20112011-2015
Silnikturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2400 cm32400 cm32400 cm32400 cm32400 cm32400 cm3
Układ cylindrówR5R5R5R5R5R5
Moc maksymalna175 KM181 KM190 KM185 KM205 KM215 KM
Maksymalny moment obrotowy420 Nm420 Nm420 Nm400 Nm420 Nm420 Nm
Osiągi (dane producenta)     
Prędkość maksymalna205 km/h200 km/h205 km/h205 km/h210 km/h210 km/h
Przysp. 0-100 km/h9,8 s9,8 s9,6 s9,5 s8,5 s8,4 s
Średnie zużycie paliwa6,9 l/100 km5,3 l/100 km5,2 l/100 km7,5 l/100 km6,9 l/100 km5,3 l/100 km

VOLVO XC60: HISTORIA MODELU

2007: prezentacja modelu podczas amerykańskich targów w Detroit
2008: premiera handlowa
2010: do gamy dołącza wersja z napędem przednim (tańsza średnio o 10 tys. zł), koniec produkcji wersji oznaczonych symbolem 2.4 D
2013: modernizacja modelu
2015: nowe, 4-cylindrowe silniki wysokoprężne

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Użytkownicy skarżą się na szybkie zużycie opon i tarcz hamulcowych. Naszym zdaniem problemy wynikają z dużej masy samochodu (1700 kg).
  • Karoseria jest podatna na zarysowania, ale zwykle nie rdzewieje.
  • W 5-cylindrowych dieslach co 50 tys. km należy kontrolować pasek wielorowkowy.

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): SYTUACJA RYNKOWA

Volvo XC60 (2008-): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL201320122011201020092008
2.4D/D3/D4
90 000 zł79 000 zł73 000 zł60 000 zł*58 000 zł50 000 zł
2.0T/2.5/3.2
82 000 zł75 000 zł70 000 zł59 000 zł57 000 zł50 000 zł
* cena dla najtańszej wersji FWD

Przeglądając ogłoszenia od tych najtańszych, warto zwrócić uwagę, że przez pierwsze dwa lata oferowano wyłącznie wersje AWD, a później także tańsze z przednim napędem. Za sprawą tego, auta z początku produkcji kosztują 50 tys. zł, a te z 2010 roku (FWD) 10 tys. zł więcej.

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): KOSZTY EKSPLOATACJI

Volvo XC60 (2008-): koszyk części

Amortyzatory przednie660 zł
Zestaw rozrządu400 zł
Klocki hamulcowe przednie   250 zł
Tarcze hamulcowe przednie500 zł
Sprzęgło z kołem zam.2800 zł
Opony 235/65 R17 (4 szt.)2000 zł
SUMA6610 zł
ceny dotyczą wersji 2.4 D 163 KM

Ceny eksploatacyjnych części zamiennych są niskie - wymiana amortyzatorów, klocków hamulcowych czy rozrządu kosztuje tyle, ile w popularnych modelach klasy średniej. Nieco droższe jest sprzęgło. Sporo kosztują opony.

UŻYWANE VOLVO XC60 (2008-): PODSUMOWANIE

XC60 to wciąż bardzo drogi model, ale zainteresuje wszystkich, którym nie wystarczają zwykłe kompaktowe SUV-y, ponieważ oczekują większej przestrzeni oraz wyższego komfortu jazdy. Szkoda tylko, że najbardziej pożądane, proste odmiany przednionapędowe debiutowały z dwuletnim opóźnieniem i ich ceny zaczynają się od 60 tys. zł.

OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 4/2017

Używane Volvo XC70 (2000-2008) – OPINIE O SAMOCHODACH

Volvo XC90 (2002-2014) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Volvo – PORADNIK KUPUJĄCEGO

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy