Toyota RAV4 Hybrid - najmocniejsza wersja rodzinnego SUV-a

Ponad dwadzieścia lat temu na rynku zadebiutowała Toyota RAV4, co zaowocowało stworzeniem nowego segmentu kompaktowych SUV-ów. Dzisiaj w salonach oferowana jest już czwarta generacja tego modelu. W 2016 roku model doczekał się dużej zmiany w gamie napędów - zadebiutowała wersja RAV4 Hybrid. Obecnie jest to najpopularniejsza hybryda segmentu Sport Utility Vehicle w Polsce. Pod maską najczyściej wybieranej przez Polaków wersji znajduje się zestaw hybrydowy o mocy aż 197 KM, znany z SUV-a klasy premium - Lexusa NX 300h.

Toyota RAV4 debiutowała w 1994 roku na Salonie Samochodowym w Genewie jako "Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive". Dotychczasowe cztery generacje znalazły ponad 6 mln nabywców, a 90% najstarszych egzemplarzy jeździ po drogach do dziś. Na początku klienci wybierali SUV-y zamiast sportowych hatchbacków i coupé. Teraz SUV-y to najpopularniejsze auta rodzinne, silnie wypierające z rynku minivany i tradycyjne auta klasy średniej.

Najmocniejsza i najszybsza RAV4 w historii

Toyota RAV4 była prekursorem nowego gatunku aut, ale jeszcze nigdy przedtem nie mogła się pochwalić tak mocnym układem napędowym. Składa się na niego 2,5-litrowy silnik benzynowy 16V VVT-i o mocy 155 KM i maksymalnym momencie 206 Nm, sprzężony ze 142-konnym silnikiem elektrycznym o maksymalnym momencie 270 Nm, dostępnym w pełnym zakresie pracy. Moce obu jednostek nie sumują się - inżynierowie wyliczyli, że kierowca ma do dyspozycji 197 KM, co i tak jest rekordem dla tego modelu. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebuje tylko 8,3 s.

Reklama

Technologia hybrydowa, która znalazła się pod maską Toyoty RAV4, umożliwia jazdę w trybie EV - na samym tylko silniku elektrycznym - z prędkością do 50 km/h. Jeśli będziemy umiejętnie wykorzystywać potencjał hybrydy, system umożliwia nam jazdę przez kilka kilometrów na samym prądzie z prędkością nawet 70 km/h. Oczywiście, zużycie paliwa wyniesie wówczas 0 l/100 km. Średnio producent zakłada spalanie na poziomie 5,1 l/100 km. Jak to możliwe?

Jednostka spalinowa pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona. Suw pracy jest w nim dłuższy niż suw sprężania, co owocuje mniejszymi stratami energii. System VVT-i reguluje moment otwarcia zaworów dolotowych w zależności od prędkości, obrotów i obciążenia silnika. Dopiero, gdy znacznie wzrasta obciążenie, jednostka przechodzi w powszechnie stosowany u innych producentów cykl pracy Otto. Wysoka moc i niskie zużycie paliwa to właśnie dwa największe atuty jednoczesnego wykorzystania jednostek spalinowej i elektrycznej. Napęd przekazywany jest za pomocą bezstopniowej, automatycznej przekładni E-CVT. Dodatkowo umożliwia ona manualny wybór trybów jazdy, pozwalający maksymalnie wykorzystać możliwości hybrydowego napędu.

Wzbogacenie manualnego wyboru trybów jazdy o funkcje sekwencyjnej zmiany biegów i tryb Power umożliwia jazdę o bardziej sportowym charakterze, zapewniając lepsze reakcje na gaz, przydatne na krętych i górskich drogach. Przełączenie dźwigni w pozycję Sequential Shift zwiększa intensywność hamowania silnikiem oraz wzmacnia reakcję na wciskanie pedału przyspieszenia ze względu na utrzymywanie wyższych obrotów silnika.

Napęd na cztery koła

RAV4 Hybrid AWD, jako pierwszy samochód Toyoty w Europie, jest wyposażony w umieszczony z tyłu, wysokonapięciowy silnik elektryczny o mocy 68 KM. Działając niezależnie od napędu przedniej osi i napędzając jedynie tylne koła, system E-Four płynnie włącza tryb AWD przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni i w zakrętach, zwiększając również przyczepność, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych. Prosta konstrukcja oznacza mniejsze ryzyko awarii, a brak współpracujących ze sobą, dodatkowych elementów mechanicznych - mniejsze straty energii i niższe zużycie paliwa.

Niezawodność gwarantuje prostota konstrukcji napędu hybrydowego, który nie wymaga stosowania wielu części niezbędnych w konwencjonalnym samochodzie. Tarcze i klocki hamulcowe zużywają się wolniej, bo za każdym razem gdy wciśniemy hamulec, działa najpierw system odzyskiwania energii. Do tego mamy jeszcze pozbawiony wału napęd na wszystkie koła, podwyższający walory trakcyjne samochodu z podwyższonym zawieszeniem. Umieszczony z tyłu silnik elektryczny zapewnia optymalny rozkład masy pomiędzy osiami. Zastosowany w nowej RAV4 system E-Four napędza wszystkie cztery koła silnikami elektrycznymi (przednią oś napędza układ hybrydowy, tylną dodatkowy silnik elektryczny), zapewniając lepszą kontrolę trakcji i umożliwiając ciągnięcie przyczepy o masie do 1650 kg.

Korzyści, wynikające z zastosowania hybrydy to także cicha i płynna jazda. W przypadku tego modelu inżynierowie pracowali również nad wytłumieniem wnętrza, dodając o 50% więcej dźwiękochłonnych materiałów.

Wyposażenie

Podobnie jak w nowym Aurisie i Avensisie, pomiędzy zegarami znajduje się 4,2-calowy kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, a na środkowej konsoli - 7-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Toyota Touch 2.

O bezpieczeństwo podróżujących dba pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense (TSS), wykorzystujący kamerę i radar o bardzo dużym zasięgu. System udostępnia funkcję zapobiegania kolizjom PCS (Pre-Collision System) z mechanizmem wykrywania pieszych, układ ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert), automatyczne światła drogowe AHB (Automatic High Beam), rozpoznawanie znaków drogowych (Road Sign Assist) oraz aktywny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control).

System PCS przy prędkościach powyżej 10 km/h wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem i pomaga uniknąć zderzenia. W przypadku ryzyka kolizji PCS ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym, a także wzmacnia siłę hamowania po wciśnięciu pedału hamulca. W razie braku reakcji kierowcy, PCS samoczynnie rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość o około 40 km/h lub nawet całkowicie zatrzymując samochód. System jest również w stanie wykryć możliwość kolizji z pieszym. Automatyczne hamowanie następuje wówczas w przedziale prędkości od 10 do 80 km/h i może zmniejszyć prędkość o około 30 km/h.

Dużym ułatwieniem podczas parkowania jest kamera 360 stopni, zapewniająca podgląd otoczenia samochodu z każdej strony.

Ceny hybrydowej Toyoty RAV4 z napędem na przednie koła zaczynają się od 139,9 tys. zł, natomiast wersja 4x4 kosztuje 149,9 tys. zł. Na liście wyposażenia podstawowej wersji znalazły się niewymagające dopłaty systemy bezpieczeństwa czynnego. W cenie pojazdu ujęto również pakiet Style o wartości 9,9 tys. zł - przednie lampy typu Bi-LED, automatyczna regulacja świateł głównych, przyciemniane tylne szyby, 18-calowe felgi aluminiowe, system "inteligentny kluczyk" oraz elektrycznie unoszone drzwi bagażnika. Toyota RAV4 wyposażona jest w siedem poduszek powietrznych - przednie i boczne kierowcy i pasażera, kolanowe kierowcy i kurtyny boczne, światła do jazdy dziennej oraz tylne światła typu LED.

Oferta RAV4 została również wzbogacona o nową wersję wyposażenia Selection, w dwóch wariantach kolorystycznych - ciemnym niebieskim Selection Azure i srebrnym Selection Platinum. Niebieski lakier tworzy kompozycję z chromowanymi elementami i jasnym wnętrzem ze skórzanymi fotelami w kolorze Light Beige. Srebrny RAV4 jest ozdobiony detalami w kolorze Piano Black, a jego wnętrze jest utrzymane w ciemniejszej tonacji, z fotelami ze skóry koloru Dark Rose. Do dekoracyjnych elementów w kontrastowych kolorach należą relingi dachowe, osłony zderzaków, lakierowane lusterka zewnętrzne i listwy progowe. Zderzaki polakierowano w kolorze nadwozia. Na oparciach foteli zostało wytłoczone logo Selection.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy