Lexus ES wjeżdża do Europy
Po niemal trzech dekadach obecności na globalnym rynku w Europie debiutuje nowy Lexus ES. Siódma generacja japońskiego sedana zapewnić ma firmie nową rzeszę fanów na Starym Kontynencie.
Lexus ES to kolejny samochód - po flagowej limuzynie LS i coupe LC -wpisujący się w nowy język stylistyczny Lexusa. Model zbudowany został na zupełnie nowej platformie GA-K (Global Architecture - K). Dzięki temu auto jest o 65 mm dłuższe, o 5 mm niższe i o 45 mm szersze od poprzednika. Większy rozstaw osi (o 50 mm) pozwolił przesunąć koła bliżej narożników, zwiększono również rozstaw kół z przodu i z tyłu (odpowiednio o 10 i 37 mm).
Nowa platforma GA-K umożliwiła obniżenie linii pokrywy silnika. Wygląd przodu ES jest silnie zróżnicowany w zależności od wersji. Standardowe odmiany mają pionowe listwy rozchodzące się od centrum charakterystycznego dla Lexusa grilla w kształcie klepsydry. Wersje F SPORT - obecne po raz pierwszy w rodzinie ES - prezentują czarną, ukośną siatkę, obecną również w otworach na rogach przedniej części samochodu. W tej odmianie dodano też tylny spojler, oznakowanie oraz ciemne akcenty podkreślające sportowy charakter. W standardowych wersjach ES dostępne będą trzy rodzaje kół o średnicy 17 i 18 cali, zaś w wersjach F SPORT zastosowano 19-calowe koła podobne do używanych w coupe Lexus LC. Klienci będą mieli do wyboru aż 12 kolorów nadwozia.
Projekt kabiny wzorowany był na koncepcyjnym Lexus Future Interior. Skupieniu uwagi kierowcy na drodze sprzyja umieszczenie środkowego wyświetlacza, tablicy przyrządów oraz wyświetlacza projekcyjnego w jego polu widzenia. Lexus nazywa tę koncepcję "miejscem sterowania" ("Seat in Control") - to prosta idea mówiąca, że po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy wszystkie elementy sterujące są w jego zasięgu, a wszystkie wskaźniki znajdują się w polu widzenia.
Kolejnym rozwiązaniem pozwalającym zwiększyć komfort kierowcy jest opcjonalny wyświetlacz projekcyjny, który wyświetla najważniejsze informacje na przedniej szybie. Oprócz podstawowych parametrów, takich jak prędkość jazdy, ilość paliwa czy pozycja lewarka zmiany biegów, wyświetlacz może również pokazywać ograniczenia prędkości, ostrzeżenia o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu i wskazówki nawigacji.
Kierownica, zapożyczona wprost z nowego LS, może mieć opcjonalne drewniane wykończenie i ogrzewanie. Dostępne są także ogrzewane fotele kierowcy i pasażera, a także nowy system wentylacji wyciągowej, w którym powietrze jest pobierane wprost z klimatyzatora, co przyspiesza chłodzenie wnętrza.
Pokładowe systemy elektroniczne, w tym opcjonalny system nawigacji, współpracować mają z siecią bezprzewodową. System nawigacji obejmuje multimedialny wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala i manipulator Remote Touch oraz system rozpoznawania głosu i możliwość bezprzewodowej współpracy ze smartfonem.
Dla wersji F SPORT opracowano specjalny wystrój z metalowymi elementami "Hadori" (tradycyjna japońska sztuka kucia mieczy). W standardowych wersjach wykorzystywane będą tradycyjne materiały, takie jak bambus i drewno Shimamoku.
Nowa platforma z napędem na przednie koła odznacza się wyjątkową sztywnością. Dzięki zastosowaniu różnych gatunków stali o wysokiej wytrzymałości udało się obniżyć masę, a ulepszenia takie jak nowy układ elektrycznego wspomagania kierownicy oraz wzmocnienie za tylnymi siedzeniami umożliwiły precyzyjne zoptymalizowanie własności jezdnych. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe z wahaczami wleczonymi oraz drążkami stabilizującymi po obu stronach.
W wersji F Sport oferowane będzie adaptacyjne zawieszenie AVS (Adaptive Variable Suspension), w którym amortyzatory Dynamic Control zastąpione są amortyzatorami o regulowanej charakterystyce. Podobnie jak w coupe LC i sedanie LS, system AVS w Lexusie ES dobiera automatycznie siłę tłumienia w zakresie 650 poziomów, zapewniając w ten sposób maksimum komfortu, optymalne własności jezdne i precyzję prowadzenia. Dobór właściwej siły tłumienia dokonywany jest przez komputer w oparciu o dane z czujników mierzących przyspieszenia poziome i pionowe, prędkość jazdy, kąt skrętu kierownicy, odchylenie od kierunku jazdy oraz parametry pracy układu hamulcowego, a także o informacje pochodzące z komputera sterującego silnikiem.
Wszystkie wersje ES umożliwiają wybór trybu jazdy, pozwalający dostosować ustawienia samochodu do warunków drogowych. W modelach bez AVS do wyboru są tryby Eco, Normal i Sport, zaś w samochodach z AVS zamiast trybu Sport dostępne są tryby Sport S, Sport S+ i Custom.
ES 300h, który pojawi się w salonach jeszcze przed końcem roku, został wyposażony w nowy hybrydowy układ napędowy czwartej generacji. Wykorzystuje on pracujący w cyklu Atkinsona 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o ultrawysokiej sprawności oraz lżejszy, bardziej zwarty silnik elektryczny o większej gęstości mocy. Łączna moc układu wynosi 218 KM.
Trakcyjny akumulator niklowo-wodorkowy został przeniesiony z przestrzeni bagażowej pod tylną kanapę. Było to możliwe dzięki zmniejszeniu wysokości akumulatora o 120 mm i zastosowaniu bardziej zwartego układu jego chłodzenia.
ES siódmej generacji dostępny będzie z najnowszym pakietem bezpieczeństwa Lexus Safety System + (standardowo we wszystkich wariantach). System Lexus Safety System +2 (dostępny w wyższych wersjach wyposażenia) udostępnia nowe możliwości i obejmuje nowe sytuacje, w których może zapewnić ochronę kierowcy i pasażerom, zapobiegając wypadkowi.
Nowe funkcje obejmują wzbogacenie mechanizmu wykrywania przeszkód takich jak pojazdy i piesi w systemie ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System) o wykrywanie rowerzystów podczas jazdy w dzień, pozwalające eliminować jedne z najczęściej wydarzających się wypadków. Zwiększenie czułości i zakresu dynamiki radaru poprawiło także zdolność do wykrywania pieszych w nocy.
Ulepszono także system adaptacyjnych świateł drogowych AHS (Adaptive High-beam System). Dwustopniowy system obejmuje nie tylko automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania, ale i zmianę kształtu snopa światła wytwarzanego przez matrycę 24 diod LED w sposób gwarantujący optymalne oświetlenie drogi bez oślepiania kierowców innych pojazdów.
Fanów dobrego brzmienia ucieszy też zapewne debiutujący w nowym Lexusie ES 17-głośnikowy system audio Mark Levinson PurePlay.
Nowy model Lexusa pojawi się w polskich salonach w grudniu bieżącego roku.