Seat Alhambra 2015: Nowości w dziale pokładowej rozrywki

Jak odświeżyć obecny na rynku kilka lat model? W dzisiejszych czasach nie potrzeba kosztownego procesu facelifting’u. Wystarczy dodać najnowsze systemy pokładowej rozrywki, dostosować silniki do aktualnych norm czystości spalin i gotowe. Tak właśnie zrobił Seat, który do krajowych salonów dostarcza zmodernizowane egzemplarze modelu Alhambra. Rodzinny van stał się jeszcze bardziej nowoczesny, ale zachował wszystkie dotychczasowe lubiane przez nabywców cechy.

Brak zmian w wyglądzie zewnętrznym to z jednej strony efekt naprawdę dobrej pracy stylistów, z drugiej zaś równie efektywnych księgowych. Zaprezentowany w 2010 model mimo upływu czasu wciąż prezentuje się wystarczająco dobrze, by ingerencja speców od stylistyki nie była konieczna. Księgowi zgodzili się wyłącznie na lekki retusz grilla chłodnicy oraz loga, a także użycie świateł LEDowych w tylnej części nadwozia. Więcej swobody zostawili inżynierom w kwestii lakierów, stąd w katalogu roku modelowego 2016 znajdziemy kilka nowych barw. Podobnie rzecz się ma z wzorami felg aluminiowych, które występują w rozmiarach od 16 do 18 cali.

Reklama

Powiewem nowości w kabinie zmodernizowanej Alhambry będą wyłącznie nowe wzory i kolorystyka tapicerek. Począwszy od rocznika 2016 zwiększono zarówno ilość opcji kolorystycznych tapicerek z materiałów tekstylnych, jak też i tych wykonanych z alcantary bądź naturalnej skóry. Reszta jest dokładnie taka sama - dobrze wykonana deska rozdzielcza, te same wygodne fotele (w sumie 7) czy mnóstwo praktycznych schowków.

Po tym dość długim wstępie opisującym status quo Seata Alhambry, można wreszcie przejść do tego, co stanowi o nowościach w roku modelowym 2016. Wspomniany już pakiet pokładowych multimediów, a także poprawione silniki to najważniejsze akcenty zmodernizowanego vana hiszpańskiej marki. Część z nich pochodzi z rodziny Volkswagena, ale są też i takie, które zostały specjalnie opracowane dla Seata.

Bez wątpienia najnowsza Alhambra stała się bardziej multimedialna. Komunikacja na linii kierowca-samochód może teraz odbywać się zarówno poprzez dotykowy ekran, jak też głosowo, bądź za pomocą gestów. Takie możliwości daje system ConnectApp, będący częścią układu MirrorLink, integrującego samrtfona z pokładowym zestawem audio.

Dzięki takim rozwiązaniom kierowca może koncentrować się wyłącznie na prowadzeniu samochodu, gdyż pokładowy syntezator mowy odczyta mu treść maili, wiadomości tekstowych, a nawet wpisów na profilach społecznościowych typu Facebook czy Twitter. Odpowiedź, bez odrywania rąk od kierownicy, można szybko podyktować, choć na razie niestety nie w języku polskim. Ta opcja będzie dostępna niebawem.

Jednym z efektów współpracy Seata i Samsunga, jest pojawienie się na rynku smartfonów koreańskiego producenta z fabrycznie zainstalowaną aplikacją ConnectApp, pozwalającą na szybkie i wygodne skonfigurowanie łączności między autem i telefonem. Dla użytkowników innych smartfonów, w tym również iPhone’ów, przewidziano system FullLink, umożliwiający sterowanie z poziomu pokładowego wyświetlacza.

W gamie silników tylko jednostka o pojemności 1,4 TSi pozostała bez zmian. Jak poprzednio, tak też w aktualnej ofercie produkuje 150 koni mechanicznych, ale według producenta, ma mniejsze o 10 procent zapotrzebowanie na bezołowiowe paliwo. Benzynowy silnik o pojemności 2 litrów zyskał 20 koni więcej (teraz jego moc wynosi 220 KM), przy równie obniżonym zużyciu paliwa.

Paleta jednostek wysokoprężnych zawiera dwie wersje dwulitrowego silnika z rodziny TDi. W słabszej podniesiono moc ze 140 do 150 KM, w mocniejszej ze 177 do 184 KM. Na niektórych rynkach europejskich dostępna będzie również odmiana tego silnika o mocy 115 KM. Ta wersja zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę oraz rewelacyjną ekonomikę. Auto ważące z tą jednostką około 1700 kilogramów może pochwalić się średnią konsumpcją na poziomie 5 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów.

Za wyjątkiem najsłabszego diesla, reszta silników może być łączona z manualnymi bądź automatycznymi (DSG) skrzyniami biegów. 150-konna jednostka wysokoprężna oferowana jest również z napędem na cztery koła.

Na liście wyposażenia seryjnego lub opcjonalnego znajdziemy również wiele układów wspomagających kierowcę w sytuacjach kolizyjnych. Jednym z takich układów jest - będący standardowo montowanym w każdej odmianie - pokolizyjny hamulec awaryjny, ingerujący przy braku reakcji prowadzącego. Oprócz tego na pokładzie Alhambry może być zainstalowany system ostrzegający o samochodach znajdujących się w martwym polu (Blind Spot Sensor), a także najnowszy asystent parkowania, wykrywający pojazdy nadjeżdżające z boku.

Uzupełnieniem listy przydatnych systemów w nowej Alhambrze są aktywne światła oraz zawieszenie o zmiennej charakterystyce DCC. W zależności od upodobań może ono pracować w trybie sportowym lub komfortowym.

Najnowszego Seata definiuje duża ilość nowoczesnej elektroniki. Ale Alhambra to również pojemne i wygodne wnętrze, które posłuży nie tylko wielodzietnej rodzinie. Duże możliwości transportowe mogą przydać się zarówno ojcu, jak też i kierowcy prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą.

mw

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama