Motoprzegląd: 29 stycznia 2014 r.

Przegląd bieżących wiadomości motoryzacyjnych: ostatni Transporter T2 trafił do muzeum, tańsze sprowadzenie samochodu, nielegalne auta używane z Niemiec, nadchodzi czas wzrostów w Europie

Drogi i prawo

Taniej przy sprowadzaniu samochodu
Od 2015 r. przy rejestracji aut przywożonych z Unii nie trzeba będzie mieć zaświadczenia od fiskusa - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Przy okazji nowelizacji ustawy o VAT i zmiany zasad odliczenia tego podatku od samochodów MF chce zlikwidować obowiązek uzyskiwania z urzędu skarbowego zaświadczenia VAT-25 (o uiszczeniu VAT lub braku takiego obowiązku) niezbędnego do rejestracji sprowadzanego pojazdu. Obecnie zaświadczenie takie kosztuje 160 zł.

Zniknie opłata recyklingowa
Ministerstwo Środowiska przedstawiło nową wersję projektu nowelizacji ustawy dotyczącej recyklingu wycofanych z eksploatacji pojazdów - informuje "Rzeczpospolita". Wszystko wskazuje na to, że wkrótce zniknąć może 500-złotowa opłata recyklingowa, niezgodna z przepisami unijnymi. Zastąpić ma ją tzw. opłata depozytowa, również w wysokości 500 zł. Tak jak dotychczas, właściciel będzie ją uiszczał przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.

Reklama

W czym tkwi różnica? Wspomniane 500 zł nie trafi na konto funduszu środowiska, ale zostanie zwrócone ostatniemu posiadaczowi auta - temu, który zdecyduje się oddać je do stacji demontażu. Ma to zachęcić do korzystania z legalnych złomowisk i zapobiegać fikcyjnym sprzedażom wyeksploatowanych pojazdów na tzw. "słupa". Dzisiaj takie samochody są rozbierane na części, mimo że figurują w centralnej ewidencji pojazdów, i przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska.

Miały trafić na złom, trafiły do Polski
Na wniosek prokuratury w Gliwicach wydziały komunikacji ze Śląska wyrejestrowują samochody, które w Niemczech przeszły formalną procedurę złomowania. Oznacza to, że ich właściciele tracą możliwość korzystania z pojazdów, mimo że sami padli ofiarami oszustwa nieuczciwego komisu. Przed kilkoma laty te same auta były oddawane na niemieckie złomy w zamian za premię przy zakupie nowego pojazdu. W rzeczywistości handlarze wywozili je za wschodnią granicę.

Poszkodowani odwołują się od decyzji o wyrejestrowaniu, a Stowarzyszenie Pomocy Ofiarom Przestępstw nie wyklucza pozwania Skarbu Państwa, tłumacząc, że wydziały komunikacji nie powinny umożliwić rejestracji takich aut. Wydziały tłumaczą, że dokumenty nie wzbudziły podejrzeń. Ale czy to nie po stronie urzędników i diagnostów leży odpowiedzialność za ich weryfikację? 

Szare fotoradary aktywne do 1 lipca 2014 roku
Zgodnie z przepisami z lipca 2011 roku, ITD ma 3 lata na zmianę ubarwienia fotoradarów przy drogach. Do tego czas aktywne mogą być też urządzenia umieszczone w szarych masztach. GITD opublikował wczoraj stanowisko, w którym podaje, że spośród 309 stacjonarnych fotoradarów w szarych skrzynkach funkcjonują jednak już tylko 3 urządzenia.

Rynek motoryzacyjny

ACEA: wzrost sprzedaży nowych aut w Europie
Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów przewiduje, że na Starym Kontynencie zakończy się trwający 6 lat cykl spadków na rynku nowych aut. 2014 rok ma zakończyć się około 2-proc. wzrostem sprzedaży. Szef organizacji Philippe Varin nie ma jednak wątpliwości, że "w dającej się przewidzieć przyszłości" popyt nie wróci do czasów sprzed kryzysu i dodał, że w ubiegłym roku europejskie fabryki wykorzystywały swoje moce produkcyjne tylko w 3/4.

W 2013 roku dostawy nowych aut w Europie spadły o 1,8 proc., do 12,3 mln sztuk. To najniższy wynik od połowy lat 90.

Koncern PSA zwolni więcej niż planował
W ramach cięć kosztów koncern PSA (właściciel marek Peugeot i Citroen) planował zwolnić do końca roku 11,2 tys. pracowników francuskich fabryk, czyli 17 proc. całego tamtejszej siły roboczej. Ogłoszono, że do dobrowolnego przejścia na emeryturę będą zachęcani jednak kolejni pracownicy - do 2016 roku ma ich być nawet 3500. Redukcja zatrudnienia w połączeniu z zamknięciem niektórych fabryk i rozbudową gamy modelowej ma na celu przywrócenie koncernowi rentowności.

Obecnie Francuzi negocjują w sprawie pozyskania dodatkowego kapitału od chińskiego partnera - firmy Dongfeng, która miałaby wykupić nowe akcje PSA za kwotę 3 mld euro.

Renault bliżej Nissana to 4 mld dolarów rocznie oszczędności
Alians Renault-Nissan pracuje nad głębszą integracją obu koncernów - donosi japoński dziennik "Nikkei". Wspólna produkcja oraz badania i rozwój mają dać ponad 3,85 mld dolarów oszczędności rocznie. Wiosną zostaną obsadzone stanowiska menedżerów odpowiedzialnych za nadzór wszystkich oddziałów produkcji oraz projektowania obu marek. W efekcie firmy Renault i Nissan będą wytwarzać swoje modele w jednej fabryce, korzystając z jednej platformy. Nowa koncepcja zostanie wdrożona w 2015 roku w Indiach, a później ma być praktykowana w kolejnych krajach.

Luksusowa pomoc drogowa
Gdy jedna furtka się zamyka, otwiera się inna. Rezolutni Polacy znaleźli sposób na sprowadzanie auta bez konieczności opłacenia akcyzy - można zgłosić je jako pomoc drogowa. IBRM Samar informuje, że w ubiegłym roku w wydziałach komunikacji zgłoszono 497 pojazdów tego typu (+19,8 proc. r/r), w tym 278 w wieku do lat 3. Prym wiedzie Audi (modele A8 i A6, po ponad 100 sztuk), BMW serii 5 i 7 oraz Porsche Panamera. Na liście znalazły się też cztery egzemplarze Ferrari.

Nowości motoryzacyjne

GT 86 Cabriolet - Toyota na tak,
Subaru na nie

Toyota szuka sposobu na wprowadzenie do produkcji modelu GT 86 w otwartej wersji. Prototyp takiego auta był już kilkukrotnie prezentowany na różnych imprezach motoryzacyjnych. Wariant coupe, oferowany pod markami Toyota, Scion i Subaru, powstaje obecnie w zakładach Subaru. Inżynierowie tej marki nie widzą technicznych możliwości zbudowania kabrioletu bez zasadniczej (i kosztownej) ingerencji w strukturę nadwozia. Toyota rozważa jednak zaprojektowanie i produkcję samochodu we własnym zakresie. Mógłby on konkurować z Mazdą MX-5, popularnej na rynkach takich jak Japonia, Wielka Brytania czy USA.

Długość ma znaczenie, przynajmniej w Chinach. Powstanie Cadillac ATS-L
Specjalnie z myślą o chińskim rynku Cadillac zbuduje sedana ATS z wydłużonym o 10 cm rozstawem osi (do 287,5 cm). W przeciwieństwie do standardowej wersji, produkowanej w Ameryce Północnej, wariant L będzie wytwarzany w Chinach.

Ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie foteli to dla nabywców z Państwa Środka parametr bardzo istotny. Z tego względu przedłużane modele oferują tam już m.in. Audi, BMW, Mercedes i Volvo.

Audi bez A9?
Jak podaje "Autocar", Audi wciąż rozważa budowę topowego modelu o nazwie A9, wymierzonego w Mercedesa klasy S Coupe (dawniej SEC/CL). Na razie nie wiadomo, czy A-dziewiątka miałaby otrzymać nadwozie coupe, czy też może sportowo stylizowanego sedana lub liftbacka. Poniżej zdjęcie prototypowego gran turismo Nuvolari z 2003 roku:

Nowość w sklepie Forda: nadwozie do klasyka
Ford wprowadza do oferty karoserię do modelu 5-Window Coupe z 1932 roku. To oferta dla tych, którzy chcą zbudować kultowego hot roda bez konieczności odwiedzania złomowiska. Karoseria jest produkowana współczesnymi metodami i zabezpieczona przed korozją. Ford oferuje już nadwozia do innych klasycznych modeli, m.in. do Mustanga z lat 60.

Nowy globalny prototyp Forda w Indiach
Podczas targów w Nowym Delhi zadebiutuje prototyp nowego, globalnego modelu Forda. Będzie to prawdopodobnie budżetowy sedan, zbudowany na koncepcyjnym modelu Ka, mający za zadanie zwiększenie sprzedaży marki w Azji. Na razie ujawniono pierwszą zapowiedź prototypu:

Opel Adam Cabrio w Genewie
Mimo że mały Adam sprzedaje się poniżej oczekiwań, pomógł w ubiegłym roku wyhamować spadki sprzedaży niemieckiej marki. Serwis "Left Lane" informuje, że w marcu zadebiutuje otwarta wersja Adama, która otrzyma materiałowy dach typu landaulet i będzie konkurować z Fiatem 500C.

Ciekawostki motoryzacyjne

Ostatni Transporter T2 trafi do muzeum
Ze względu na nowe wymogi bezpieczeństwa w Brazylii, z końcem grudnia zaprzestano tam produkcji Volkswagena Transportera T2 (a także Fiata Uno). Ostatni egzemplarz ze specjalnej, pożegnalnej edycji - z numerem 1200 - trafił do muzeum dostawczych Volkswagenów w Hanowerze. Transportera T2 produkowano w Brazylii od 1975 roku.

Więcej o zakończeniu produkcji Transportera T2 pisaliśmy w sierpniu 2013 r.

150-milionowe auto Toyoty z Japonii
Pod koniec ubiegłego roku Toyota świętowała wyprodukowanie 150-milionowego auta w Japonii. Osiągnięcie tego progu zajęło 78 lat i 5 miesięcy. Pierwszy pojazd spod szyldu Toyoty, ciężarówka G1, opuścił zakłady Toyoda Automatic Loom Works (później przekształcone w TMC) w kwietniu 1935 roku. Całkowita światowa produkcja firmy wynosiła w końcu 2013 roku około 210 milionów samochodów, z czego mniej więcej 70% stanowiła rodzima produkcja. Najpopularniejszym modelem jest Corolla z wynikiem 24,45 egzemplarzy.

Amerykanie rezygnują z aut
Niegdyś samochód był marzeniem, symbolem wolności, wyznacznikiem statusu, a dzisiaj...? Badania przeprowadzone przez pracowników Uniwersytetu Michigan wskazuje, że w USA rośnie liczba gospodarstw domowych nieposiadających żadnego auta. W 2007 roku ich udział wynosił 8,7 proc., a w 2012 - już 9,2 proc. W największych miastach Ameryki ten odsetek jest jeszcze wyższy. Rekord należy do Nowego Jorku, gdzie własnych czterech kółek nie ma 56,5 proc. rodzin.

Tesla chce rozwinąć w Europie sieć stacji z superładowarkami
Tesla oferuje swoim nabywcom w USA darmowe ładowanie na stacjach z tzw. superładowarkami (trwa ono 30 min zamiast kilku godzin). Sieć takich stacji jest właśnie rozbudowywana i ma pozwolić na sprawne jeżdżenie po kraju bez konieczności podłączania auta do prądu na zbyt długi czas. Podobną infrastrukturę Amerykanie chcą uruchomić także w Europie - pierwsze obiekty mają ruszyć niebawem w Holandii, Niemczech, Szwajcarii i Austrii. W efekcie do końca br. kierowcy Tesli będą mogli swobodnie przemieszczać się po zaznaczonych odcinkach:

Cytat tygodnia

- Nigdy nie próbowaliśmy być Corvette. Nigdy nie będziemy. (Viper) to ręczna robota. Namalowanie paska na jego nadwoziu zajmuje 18 godzin. Wszystko jest pieczołowicie wykończone. Chcemy stworzyć pokazowy wóz, który można kupić. To nie jest przedmiot jednorazowego użytku. - powiedział Ralph Gilles, szef marki SRT, o porównaniach SRT Vipera do Chevroleta Corvette. Przy okazji wykluczył na razie wprowadzenie automatycznej skrzyni. - To w pewnym sensie nas wyróżnia. Ludzie mówią: "Patrz, ostatni prawdziwy samochód stworzony dla kierowcy".

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy