Samochody elektryczne

Co Polacy wiedzą o autach elektrycznych? Jest nowe badanie

Volkswagen oraz InsightOut Lab od dwóch lat prowadzą badania sprawdzające wiedzę Polaków na temat aut elektrycznych oraz ich stosunek do nich. Do tej pory przeprowadzono 20 takich badań, a teraz przygotowano zestawienie, pokazujące jak zmienia się świadomość rodaków w dziedzinie elektromobilności.

Z badań InsightOut Lab i Volkswagena wynika, że Polacy wciąż nie mają zbyt dużej wiedzy na temat elektromobilności, choć poziom wyedukowania poprawił się w ciągu minionych dwóch lat. Widać to choćby po odpowiedzi na pytanie o liczbę zarejestrowanych w naszym kraju aut typu BEV. W 2020 roku prawidłowo na to pytanie odpowiedziało zaledwie 22 procent ankietowanych, dziś jest to niemal co trzeci pytany (31 procent).

Samochody elektryczne w oczach Polaków

Respondenci w badaniu InsightOut Lab i Volkswagena uważają, że auta z napędem elektrycznym to przyszłość motoryzacji - 31 procent ankietowanych poproszonych o dokończenie zdania "samochody elektryczne to..." wskazało właśnie tę odpowiedź, nieco mniej badanych wybrało ekologię (13%) i nowoczesność (9%). Oczywiście nie brakowało także sceptycznych głosów - 17% badanych jest nastawionych negatywnie do aut elektrycznych.

Reklama

Auta elektryczne są wciąż zbyt drogie

Ankietowani są zdania, że samochody elektryczne są tanie w utrzymaniu, a główną ich wadą jest wysoka cena. To znaczący argument, bo aż 41 procent ankietowanych deklaruje, że wybrałoby auto elektryczne, gdyby koszty jego użytkowania były porównywalne lub niższe od samochodu z silnikiem spalinowym. Według ankietowanych publiczne dotacje do zakupu aut elektrycznych są skutecznym narzędziem upowszechniania elektromobilności. Z badania, przeprowadzonego w 2020 roku wynika, że 63% ankietowanych popierało ich wprowadzenie, w 2021 roku ten odsetek nieco zmalał, do 58%.

Instalacja fotowoltaiczna i samochody elektryczne

Pytani o chęć zakupu auta elektrycznego ankietowani są dość sceptyczni - z badania przeprowadzonego we wrześniu 2020 roku wynika, że 22 procent z nich rozważyłoby zakup takiego samochodu. Co ciekawe, gdy spojrzymy na ten sam wskaźnik, ale wśród posiadaczy instalacji fotowoltaicznych okaże się, że niemal co drugi z nich jest skłonny rozważyć taki zakup (48%). 

Co zastanawiające, aż 64% badanych uważa, że pojazdów elektrycznych nie można ładować z gniazdka! A jedynie 13% jest pewnych co do tego, że taka możliwość istnieje. Jak więc łączą jedno z drugim? Zauważmy jednak, że sytuacja i tak uległa poprawie, ponieważ w 2020 roku aż 73% osób sądziło, że elektryków nie naładuje się z gniazdka, a zaledwie 5% wiedziało, że nie jest to prawdą.

Fani aut elektrycznych nie chcą wracać do spalinowych

Z badania, przeprowadzonego w kwietniu 2021 roku wśród członków EV Klub Polska (stowarzyszenie zrzeszające właścicieli i użytkowników aut elektrycznych) wynika, że ich poziom zadowolenia z aut na prąd jest wysoki. Aż 97% ankietowanych nie zamieniłoby użytkowanego samochodu na spalinowy (79% - zdecydowanie nie; 18% - raczej nie). 86% osób, posiadających auto elektryczne, jeździ w trasy o długości przekraczającej zasięg samochodu. 65% ankietowanych właścicieli samochodów z napędem elektrycznym nigdy nie zrezygnowało z wyjazdu z powodu ograniczonego zasięgu lub długiego czasu ładowania.

Zasięg samochodów elektrycznych - tu także z wiedzą jest słabo

Ankietowani nie zdają sobie sprawy, że dzisiejsze auta elektryczne mogą mieć zasięg przekraczający 500 km. Połowa badanych w 2022 roku kierowców jest zdania, że samochody BEV mają zasięg do 200 km. Na szczęście widać tu postęp, bo w 2020 roku twierdziło tak 61% ankietowanych.

Zdecydowana większość, bo czterech na pięciu właścicieli aut elektrycznych wyjeżdżało swoimi autami w podróże wakacyjne. Pokonywane przez nich trasy często kilkukrotnie przewyższały zasięgi ich samochodów. Dotyczy to przede wszystkim tych osób, które wyjechały w trasę dłuższą niż 1000 km, czyli ponad ¼ ankietowanych, wyjeżdżających na wakacje BEV-em. Dla największej grupy właścicieli "elektryków", dokładnie dla 39%, najdłuższa pokonana trasa liczyła między 300 a 600 km.

Właściciele samochodów elektrycznych nie podzielają obaw związanych z ryzykiem całkowitego rozładowania akumulatora. Z badania wynika, że takie sytuacje niemal się nie zdarzają - 93% ankietowanych użytkowników aut BEV zrzeszonych w EV Klub Polska nigdy nie miało takiego problemu.

***

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy