Genewa 2017

Range Rover Velar zaprezentowany

Na kilka dni przed oficjalnym debiutem w Genewie Brytyjczycy opublikowali pełny pakiet informacji dotyczących najnowszej broni Range Rovera - modelu Velar.

Samochód opracowano w ośrodkach rozwoju firmy Jaguar Land Rover w Wielkiej Brytanii - jego produkcja będzie miała miejsce w zakładzie w Solihull. Mierzący 4803 mm długości, 2032 mm szerokości i 1665 mm wysokości pojazd stworzono od podstaw z wykorzystaniem lekkiej architektury aluminiowej - stopy aluminium to aż 81 proc. konstrukcji.

Z zewnątrz auto wyróżnia się kilkoma charakterystycznymi rozwiązaniami, jak np. najwęższymi w rodzinie Land Rovera reflektorami Matrix Laser-LED czy wysuwanymi klamkami. Prostota formy wpłynęła na obniżenie współczynnika oporu powietrza. Wynosi on jedynie 0,32 Cd, co oznacza, że Velar jest najbardziej aerodynamicznym pojazdem w historii firmy.

Reklama

Rozstaw osi to 2 874 mm, co zapowiada dużą przestrzeń w kabinie. Brytyjczykom udało się też wygospodarować bagażnik o pojemności 673 l.

We wnętrzu panuje minimalizm - przełączniki ograniczono do niezbędnego minimum. Konsola środkowa została zaprojektowana z myślą o systemie multimedialnym Touch Pro Duo, stanowiącym jej centralny element. W skład systemu wchodzą dwa dziesięciocalowe ekrany dotykowe HD całkowicie zintegrowane z powierzchnią i widoczne dopiero po uruchomieniu. 

W cennikach pojawi się pięć silników - trzy wysokoprężne i dwa benzynowe. Wszystkie łączone będą z automatyczną 8-biegową skrzynią firmy ZF i napędem na cztery koła z systemem IntelligentDriveline Dynamics.

Czterocylindrowe silniki z rodziny Diesel Ingenium o pojemności 2,0 l oferują 180 KM lub 240 KM. Słabszy rozwija 430 Nm, mocniejszy - równe 500 Nm.  Największa jednostka wysokoprężna - 3,0 l V6 - osiąga moc 300 KM i maksymalny moment obrotowy aż 700 Nm.

Najsłabszy diesel przyspiesza do 100 km/h w 8,9 s i osiąga prędkość maksymalną 209 km/h. Jednostka o mocy 240 KM zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 7,3 s i rozpędza się do prędkości 217 km/h. Topowy diesel 3,0 l V6 na sprint do 100 km/h potrzebuje 6,5 s. Prędkość maksymalna to 241 km/h.

Do wyboru jest również nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z serii Ingenium (z pojedynczą sprężarką Twin-Scroll) o mocy 250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 365 Nm. Range Rover Velar z tym motorem przyspiesza do 100 km/h w 6,7 s - prędkość maksymalna to 217 km./h. W tym roku w sprzedaży pojawi się również jego wzmocniony wariant generujący 300 KM.

Szczytem oferty jest benzynowy V6 ze sprężarką mechaniczną o mocy 380 KM (450 Nm). Jednostka zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy i może się pochwalić prędkością maksymalną 250 km/h.

Modele Velar i Velar R-Dynamic dostępne będą wersji standardowej, S, SE i HSE. Klienci mogą również wybrać pakiet Black lub Luxury. Najbardziej ekskluzywne modele - First Edition - będą dostępne na całym świecie, lecz wyłącznie w ciągu pierwszego roku produkcji. W tej konfiguracji występować będą jedynie samochody z silnikami V6. Standardem będą m.in. w pełni skórzane wykończenie wnętrza z tapicerką z perforowanej skóry Windsor w kolorze Nimbus lub Ebony, nagłośnienie MeridianSignature 1600 W, reflektory Matrix-Laser LED oraz 22-calowe felgi szprychowe z diamentowym wykończeniem.

Właściwości jezdne i wysoki komfort jazdy Velar zawdzięcza lekkiej, sztywnej budowie z elementami aluminiowymi oraz podwójnymi wahaczami zawieszenia przedniego i tylnemu zawieszeniu Integral Link.

O bezpieczeństwo podróżnych dbają m.in. komplet poduszek powietrznych i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (w tym autonomiczny system hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych, aktywny tempomat z funkcją jazdy w korku oraz adaptacyjny ogranicznik prędkości).

Brytyjczycy nie zapomnieli o terenowych tradycjach. Velar posiada napęd All-Wheel Drive i - w zależności od wersji - zawieszenie pneumatyczne, które zapewnia największe w klasie: prześwit 251 mm (213 mm z zawieszeniem sprężynowym) i głębokość brodzenia - 650 mm (600 mm z zawieszeniem sprężynowym). Kąt zejścia wynosi do 28,89 stopni, kąt rampowy - do 23,5 stopnia, a kąt natarcia - do 29,5 stopnia.

Modele czterocylindrowe posiadają zawieszenie ze sprężynami śrubowymi i prześwit 213 mm. Zawieszenie pneumatyczne znajduje się na liście standardowego wyposażenia modeli sześciocylindrowych. Można je również zamówić, jako opcję do modeli czterocylindrowych: diesla 240 KM i benzynowego 300 KM.

Po przekroczeniu 105 km/h prześwit zawieszenia pneumatycznego zmniejsza się o 10 mm w celu redukcji oporu powietrza i zużycia paliwa. Po wyłączeniu stacyjki funkcja Auto Access Height automatycznie obniża zawieszenie o 40 mm, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie.

W trybie terenowym przy prędkości poniżej 50 km/h, prześwit zwiększa się o 46 mm w porównaniu do trybu normalnego, co daje rekordową wysokość 251 mm, natomiast przy prędkości 50-80 km/h zawieszenie automatycznie obniża się o 18 mm, co zapewnia idealny prześwit, stabilność i komfort podczas długiej jazdy na powierzchniach nieutwardzonych lub pokrytych koleinami.

Pierwsze egzemplarze Range Rovera Velar trafią do polskich salonów latem 2017 roku.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy