Jeździmy po czerwonych skałach

Jesteśmy w Utah, w amerykańskim Moab, niewielkim miasteczku leżącym nad rzeką Colorado.

To tu, w okolicach historycznego szlaku handlowego Old Spanish Trail, łączącego Santa Fe w Nowym Meksyku z Los Angeles w Kalifornii, przyszło nam "zmierzyć" się z różnymi rodzajami jeepów. Jeździliśmy w unikalnej scenerii niesamowitych czerwonych skał, po bodajże najtrudniejszych i najciekawszych off-roadowych trasach USA.

Reklama

Na bezdrożach Arches National Park, gdzie znajduje się największe w świecie zbiorowisko ponad 2000 naturalnych łuków piaskowcowych i Canyonlands National Park (bezkres kanionów, płaskowzgórzy, urwisk i kopców), mieliśmy okazję, w "poligonowych" warunkach jeździć nie tylko "produkcyjnymi" wersjami jeepów, ale także trzema unikalnymi modelami.

Dwa z nich zbudowano w oparciu o najbardziej rozpoznawalny pojazd amerykańskiej marki - wranglera

Wrangler pork chop

Pierwszy otrzymał nazwę wrangler pork chop - budując go inżynierowie Jeepa postawili sobie za cel zapewnienie jak najlepszych właściwości terenowych i frajdy z jazdy. W tym celu auto zostało gruntownie odchudzone. Z wyposażenia znikły m.in.: drzwi boczne, dach, tylna klapa, wykładziny dywanowe wnętrza oraz drążki stabilizatora przechyłów. Modyfikacje nadwozia polegały na usunięciu zawiasów i zatrzasków klapy tylnej, by stworzyć rodzaj platformy na sprzęt.

Zmniejszeniu uległa szerokość tylnych błotników oraz rozstaw świateł. Wysokość szyby czołowej obniżono o 51 mm, zamontowano także pałąk przeciwkapotażowy. Zderzaki aluminiowe dostarczyła firma Hanson Bumpers. Dostawcą aluminiowego kolektora dolotowego, błotników z lekkiego tworzywa, rynienkowych mat podłogowych oraz uchwytów mocowania lusterek bocznych jest dobrze znana wszystkim miłośnikom Jeepa firma Mopar.

Seryjne siedzenia przednie zastąpione zostały lekkiej konstrukcji rozkładanymi fotelami firmy Sparco w kolorze czerwonym. Dalsze oszczędności na masie pojazdu przyniósł montowany w tyle pojazdu, prototypowy zbiornik paliwa o pojemności 75,7 litra dostarczony przez firmę Gen-Right oraz - wykonane z aluminium - płyty osłonowe podwozia.

Znaczne obniżenie masy (o przeszło 385 kg), spowodowało zwiększenie prześwitu zawieszenia. Dzięki temu w samochodzie zamontowano 35-calowe opony na obręczach ze stopów lekkich w rozmiarze 17x8 cali. Za odpowiednie właściwości terenowe dbają ponadto aktywne amortyzatory Bilstein o średnicy 51 mm z zewnętrznymi zbiornikami oleju oraz pneumatyczne odboje TeraFlex. Lekkie mosty napędowe ProRock 44 o przełożeniu 4,88 konstrukcji Dynatrac Axles posiadają blokady pneumatyczne ARB i prototypowe, aluminiowe osłony mechanizmów różnicowych. Oba mosty prowadzone są specjalnie zaprojektowanymi, aluminiowymi wahaczami, które dostarczyła firma Full Traction.

Wrangler renegate

W oparciu o model wrangler powstał również demonstracyjny pojazd wrangler renegate. Auto nawiązuje do jeepa renegade z 1972, który oferowany był z silnikiem V8. Samochód napędzany jest 6,4 litrowym Hemi V8 o mocy 476 KM. Jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy aż 637 Nm, który przenoszony jest przez sześciostopniową ręczną skrzynię biegów oraz mosty napędowe Dynatrac o przełożeniu 4,10 (przedni ProRock 44 i tylny ProRock 60). Oba wyposażone w blokady pneumatyczne ARB.

Podnoszący zawieszenie o 102 mm lift-kit umożliwia montaż 35-calowych opon. Z katalogu Mopar pochodzi rozpraszająca ciepło maska komory silnikowej oraz nowy zderzak przedni z płytą na wyciągarkę. Mopar firmuje także inne akcesoria pojazdu, m.in. drzwiczki wlewu paliwa, nakładki i relingi progowe, "bikini-top", rynienkowe maty podłogowe oraz zestaw półpełnych drzwi.

Cherokee overland

Kolejnym pokazowym pojazdem Jeepa jest cherokee w wersji overland. Samochód powstał z myślą o urlopowych wyprawach w "średni teren". Jako baza do przeróbek posłużył cherokee wyposażony w wysokoprężny silnik 2,8 CRD o mocy 200 KM. Dodatkowe wyposażenie obejmuje stalowy bagażnik dachowy, zwijaną markizę, kompaktową chłodziarkę oraz prototypowe relingi progowe. Aby zwiększyć dzielność terenową pojazd otrzymał 76-milimetrowy lift-kit zawieszenia i nowe amortyzatory.

Walory trakcyjne zwiększa pneumatyczna blokada ARB tylnego mechanizmu różnicowego wraz z pokładowym kompresorem powietrza. Ochronę podwozia zapewniają płyty osłonowe przedniego zawieszenia, skrzyni przekładniowej i skrzynki rozdzielczej z katalogu Mopar.

Jeep Grand Cherokee Off-road Edition

Oprócz zmodyfikowanych wranglerów i cherokee mieliśmy sposobność jazdy nowym grand cherokee w zdecydowanie bardziej terenowym wydaniu. Napędzany 5,7-litrowym silnikiem V8, srebrny "grand" wyposażony jest w podwyższone zawieszenie, umożliwiające montaż potężnych 33-calowych opon BFG Mud-Terrain. Przygotowanie do offroadu obejmuje m.in. płyty osłonowe podwozia Mopar, relingi progowe oraz zaczepy holownicze. Użytkowymi akcentami wnętrza są gumowo-metalizowane nakładki na pedały oraz ochronne nakładki progowe.

Niewiele firm może pochwalić się tak klarownym wizerunkiem, jak Jeep.

Marka, która stała się synonimem auta terenowego, ma już 70 lat. Wszystko zaczęło się w lipcu 1940 roku, kiedy armia amerykańska ogłosiła zamiar wymiany motocykli zwiadowczych i zmodyfikowanej wersji samochodów ford T na "lekki pojazd rozpoznawczy".

Ciąg dalszy na następnej stronie

Dowiedz się więcej na temat: Utah | NAD | skały | skala

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje