Ruch w interesie...

Rynek nie znosi stagnacji - ruch w interesie być musi.

Tak oto, nie wprost, podsumować można pojawienie się nowego Jeepa Liberty, który niedawno przedstawiony został za oceanem. Poprzedni model nie zdążył się jeszcze zestarzeć - ani stylistycznie, ani technicznie - ale jak stoi w tytule...

Reklama

Że mamy do czynienia z nowym modelem widać już na pierwszy rzut oka. Nadwozie prezentuje się ostro; podobnie twarde linie znajdziemy w kabinie - zwłaszcza na desce rozdzielczej. Pojawiło się kilka nowych rozwiązań funkcjonalnych oraz nieco nowości technologicznych. Mechanicznie jednak nowy Liberty niemalże powiela rozwiązania poprzednika.

Nadwozie

To, co najbardziej wyróżnia nowego Liberty, to nadwozie - jak wspomniałem: kanciaste ostre w formie. Liberty 2007 zatracił łagodność, wręcz infantylność linii i z pewnością straci przydomek pokemona. Pozostaje natomiast wciąż kompaktowym SUV-em z klasycznym pięciodrzwiowym, pięciomiejscowym nadwoziem. Podobnie jak dotąd płyta podłogowa zintegrowana jest z podłużnicami (unibody). Nadwozie jest większe: dłuższe o 2 cale i szersze o pół cala. Zwiększono objętość bagażnika, a pasażerowie tylnych foteli mają o 1,5 cala więcej miejsca na nogi. Pokrywa bagażnika jest unoszona, podłoga ładowni płaska na całej długości; fotele tylne są oczywiście dzielone (3:2) i składane; składane jest także oparcie prawego przedniego fotela. Wprowadzono podnoszoną niezależnie szybę pokrywy bagażnika, a koło zapasowe powędrowało z tylnej ściany pod podłogę.

Pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na dodatkowy duży schowek. Relingi dachowe są dostępne w obydwu kompletacjach wyposażenia - Sport i Limited. Można też otrzymać potężne okno dachowe. Jeep nazwał swoje rozwiązanie Sky Slider. Pokrycie wykonano z tkaniny akrylowej - materiału podobnego do używanego w pokryciach kabrioletów. Całość jest obsługiwana elektromechanicznie. Wnętrze kryje czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny. Z ciekawostek można wymienić możliwość uruchamiania silnika z zewnątrz pojazdu czy gniazdo zasilające 115 V. Wyposażenie i wykończenie wnętrza jest inne dla wersji Sport i inne dla Limited. Skórzana tapicerka czy wielofunkcyjna kierownica są zarezerwowane dla Liberty Limited.

Podwozie

Generalnie podwozie nowego Liberty powiela koncepcję konstrukcyjną poprzednika, acz z niewielkimi zmianami. Z przodu mamy zatem podwójne trójkątne wahacze poprzeczne (górne i dolne) nierównej długości, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe niskiego ciśnienia oraz stabilizator, z tyłu układ dwóch dolnych i dwóch górnych drążków wzdłużnych i poprzecznego drążka Panharda plus sprężyny, amortyzatory i stabilizator. Wprowadzono natomiast listwową przekładnię kierowniczą. Dzięki niej i niezbyt dużemu rozstawowi osi Liberty odznacza się dużą zwrotnością - najmniejsza średnica zawracania liczona zewnętrznymi śladami kół przednich niewiele przekracza 10 m. Przekładnia jest wspomagana hydraulicznie.

Układ hamulcowy zawiera dwuobwodową instalację hydrauliczną, serwo podciśnieniowe oraz cztery elementy tarczowe. Przednie wentylowane tarcze mają średnicę 302 mm, tylne - 316 mm. Zaciski mają prostą konstrukcję - jednotłoczkową, pływającą. Hamulec pomocniczy obsługiwany jest przez dodatkowe bębny w piastach kół tylnych. Standardem, obok czterokanałowego ABS (Z EBD i BA), jest ESP. W wersjach 4x4 zawiera on funkcję automatycznej regulacji prędkości i stabilności pojazdu na zjazdach HDC (Hill Descent Control); jest też wspomaganie ruszania pod wzniesienia HSA (Hill Start Assist). Kierowca może dezaktywować HDC przyciskiem. Jak wszystkie nowe Jeepy tak Liberty otrzymał ABS zmieniający czułość układu wykonawczego w przypadku wykrycia nierównej nawierzchni. W takiej sytuacji zmniejsza się częstotliwość pulsacji w instalacji hydraulicznej, co powoduje dłuższy czas blokowania kół i daje większą skuteczność hamowania na podłożach o złej jakości.

Jest też układ kontroli napędu Traction Control. W zależności od wersji i kompletacji wyposażenia Liberty korzysta z kół 16-, 17- lub 18-calowych. Standardem wersji Sport są lekkie malowane felgi 16-calowe z ogumieniem 225/75 Goodyear Wrangler ST, w Limited - "siedemnastki" 235/65 Goodyear Wrangler HP. Opcjonalnie można otrzymać 235/70 R16 Goodyear Wrangler SR/A (Sport) i 235/60 R18 Goodyear Fortera HL (Limited) - w tym wypadku na eleganckich chromowanych alufelgach. Dostępny jest układ monitorowania ciśnienia w kołach.

Dowiedz się więcej na temat: standard | auto | paliwa | jeep | skrzynia | Nie | silnik | sport | układ

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje