To już koniec Datsuna. Japońska marka przetrwała tylko osiem lat

​Nissan ponownie uśmiercił nazwę Datsun. Nie powiódł się plan Carlosa Ghosna, który 10 lat temu ogłosił, że pod marką Datsun będą sprzedawane na rynkach rozwijających się tanie samochody.

Datsun to przedwojenny japoński producent samochodów. Od 1958 roku pod marką Datsun sprzedawano samochody Nissana produkowane na rynku eksportowe. Datsuny można było kupić m.in. w Europie i Ameryce, gdzie cieszyły się sporą estymą ze względu na model 240Z, czyli pierwszy z całej gamy sportowych modeli Nissana. 

W latach 80-tych XX wieku Datsuna stopniowo wycofywano z rynków, zastępują samochodami z logo Nissana. Proces ten zakończono w 1986 roku, całkowicie kończąc sprzedaż samochodów sygnowanych przez Datsuna.

Wskrzeszenie Datsuna przez Carlosa Ghosna

W 2012 roku ówczesny prezes Nissana, charyzmatyczny, a obecnie ścigany z za defraudacje (uciekł z Japonii i przebywa Libanie), Carlos Ghosn ogłosił, że Datsun wróci. Pod tą marką miały być sprzedawane nieduże, proste i tanie samochody, które miały trafiać na rynki krajów rozwijających się, jak Indonezja, RPA, Indie czy Rosja.

 

Pierwszy model, bazujący na Nissanie Micra Datsun Go, trafił do sprzedaży w Indiach w 2014 roku. W 2015 roku marka weszła na rynek Kazachstanu, a rok później - Białorusi i Libanu.

Reklama

Datsuny były produkowane w należącym do aliansu Renault-Nissan zakładzie w Chennai w Indiach, a także w Indonezji oraz Rosji.

Gama modelowa Datsuna

Gama modelowa, poza Go, obejmowała crossovera Redi-Go (od 2015 roku), kombi Go+ i sedana On-Do, który bazował na Ładzie Granta. On-Do był pierwszym modelem Datsuna dostępnym w Rosji, debiutował w 2014 roku. Rok później gama w Rosji została poszerzona o auto segmentu B, hatchbacka Mi-Do, który został oparty na Ładzie Kalina.

Sprzedaż samochodów Datsuna nigdy nie osiągnęła wysokich poziomów. Plan zakładał roczną produkcję na poziomie 300 tysięcy samochodów, tymczasem całkowita sprzedaż Datsuna, począwszy od 2014 roku, zamknęła się liczbą 470 tysięcy samochodów.

Upadek Ghosna początkiem końca Datsuna

Gwóźdź do trumny marki stanowił głośny upadek Carlosa Ghosna, który został aresztowany w listopadzie 2018 roku. Już rok później Nissan ogłosił, że w 2020 roku zakończy produkcję Datsunów w Indonezji i Rosji. Natomiast marcu 2022 roku ostatnie egzemplarze Redi-Go zostały wyprodukowane w Indiach. To oznacza całkowite zakończenie produkcji samochodów tej marki.

Jaka będzie przyszłość Datsuna? Obecnie nie wiadomo. Być może w ogóle nie wróci na rynek, ale kto wie czy nie stanie się marką... samochodów elektrycznych. 

***

Pomagajmy Ukrainie - ty też możesz pomóc 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Datsun
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy