Testujemy używane: Mazda Protege

Od wielu lat japońska Mazda uważana jest za jedną z najmniej usterkowych marek na świecie. Jej dopracowane samochody, zajmując czołowe miejsca w statystykach bezawaryjności, budzą szczególne zaufanie klientów potwierdzone badaniami rynkowymi. Produkcji doczekało się wiele ciekawych aut, a zupełnie odrębną i najciekawszą chyba grupę stanowi rodzina sportowych modeli RX z silnikami Wankla, wyposażonymi w tłok obrotowy.

W Polsce samochody te kojarzone są przede wszystkim z popularnymi w latach 80. modelami 323 i 626, kupowanymi jeszcze w Pewexie. Po wprowadzeniu wysokiego cła na produkty spoza Unii Europejskiej klienci decydowali się na zakup za pośrednictwem kontyngentu bezcłowego, ale po jego likwidacji auta tej marki praktycznie znikły z krajowych salonów. Dopiero od ubiegłego roku ponownie zaczęto importować najnowsze "trójki" i "szóstki" oraz używane Mazdy wyprodukowane w latach 90.

Reklama

Użytkownicy często zostają przy europejskiej konkurencji, obawiając się wysokich kosztów serwisu oraz trudności w usunięciu ewentualnych awarii przez niewyspecjalizowanych mechaników.

Nazwa "Mazda" wywodzi się od przezwiska założyciela firmy, Jyujiro Matsudy, oraz imienia boga światła i dobra religii perskiej - Ahura Mazda. Historia marki sięga lat 20. XX wieku, ale dopiero od roku 1959 firma zajęła się wytwarzaniem samochodów osobowych. Najdłużej produkowanymi liniami modelowymi są 323 (jap. Familia - od 1963 roku) i 626 (Capella - debiut rynkowy w 1970 roku). Oprócz popularnych aut rodzinnych warty uwagi jest roadster MX-5, rekordzista Księgi Rekordów Guinnessa.

Obecnie jeżdżę piątą już Mazdą, która jednocześnie jest moim pierwszym własnym samochodem. Kupiłem ją nieco ponad dwa miesiące temu od prywatnego właściciela w Warszawie po dość długich poszukiwaniach. Ogłoszenie sprzedaży opublikowane było w jednym z internetowych serwisów giełdowych. Rocznik 1995, 160000 km przebiegu, kolor biały, silnik 1.8i 16V. Auto było w dobrym stanie technicznym, regularnie serwisowane w jednej ze stołecznych autoryzowanych stacji obsługi. Zastrzeżenia mogły budzić jedynie detale oraz poziom czystości karoserii parkowanej "pod chmurką".

Wersja amerykańska Protege jest odpowiednikiem europejskiej 323 z nadwoziem typu sedan. Od swoich sióstr sprzedawanych na Starym Kontynencie różni się przede wszystkim opcjami wyposażenia oraz detalami karoserii, jak dłuższe zderzaki wyposażone w kierunkowskazy przeniesione z przednich błotników i tylne światła obrysowe, blenda klapy bagażnika, wyskalowanie prędkościomierza. Ponadto zastosowano inne wzory tapicerki oraz obręczy kół ze stopów lekkich.

Już w podstawowej auto posiada 2 poduszki powietrzne i klimatyzację, a topowa specyfikacja ES przedstawia się następująco: klimatyzacja, 2 poduszki powietrzne, ABS, elektryczne otwierane szyby, regulowane lusterka i otwierany szklany szyberdach, regulacja fotela kierowcy i kierownicy, welurowa tapicerka, tempomat, alufelgi 14", wspomaganie kierownicy, centralny zamek, radiomagnetofon Mazda + 4 głośniki.

Jak widać, na pokładzie znajdziemy pełen zestaw wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, który mógł być dostępny w samochodzie klasy średniej połowy lat 90. Dodatkowo mój egzemplarz posiada fabryczną, 12-płytową zmieniarkę CD i jakże popularną w Stanach Zjednoczonych automatyczną skrzynię biegów. Do Polski został sprowadzony z Kanady jako nowy zaraz po zakupie.

Modele z omawianego typoszeregu 323 oznaczone są symbolem BA i produkowane były od 1994 do 1998 r. Mazda zgodnie z przyjętą w latach 90. filozofią zwaną "Kansei Engineering" projekt samochodu zaczynała od użytkownika, ponieważ jego potrzeby są najważniejsze. Obok rodzinnego sedana w ofercie znajdował się trzydrzwiowy hatchback oznaczony literą C oraz 5-drzwiowa "efka", spadkobierczyni niezwykle popularnej Mazdy 323F poprzedniej generacji z otwieranymi reflektorami. W jej budowie brali udział inżynierowie firmy Porsche, a sportową wersję GT wyposażono w rzadki w tej klasie 2-litrowy silnik V6.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje