Oto najwięksi motoryzacyjni giganci

Pod koniec maja magazyn "Forbes" opublikował listę stu najcenniejszych na świecie marek. Teraz swoją analizą dotyczącą tej kwestii podzieliła się renomowana firma badawcza - Millward Brown.

Zgodnie z tradycją Amerykanie przedstawili właśnie wyniki najnowszego badania "BrandZ 100 Most Valuable Global Brands". Chociaż ich szacunki zdecydowanie różnią się od tych publikowanych przez "Forbesa", pozycja lidera w dziedzinie motoryzacji nie budzi najmniejszych wątpliwości.

W 12. edycji zestawienia, już po raz dziesiąty (!), za najbardziej wartościową motoryzacyjną markę świata uznano Toyotę. Jej wartość wyceniono na 28,66 mld dolarów. Chociaż pierwsze miejsce japońskiego producenta nie podlega dyskusji, warto zauważyć, że analitycy "Forbesa" kilka dni temu wycenili Toyotę na... 41,8 mld dolarów.

Reklama

Rozbieżności dotyczą też pozostałej dwójki producentów sklasyfikowanych na podium. Według Millward Brown drugą pod względem wartości marką motoryzacyjną pozostaje BMW wycenione na 24,559 mld dolarów, czyli aż o 8 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Trzecie miejsce zajmuje obecnie Mercedes, którego wartość określono na 23,513 mld dolarów - o 4 proc. więcej niż przed rokiem. W rankingu "Forbesa" wyceniony na 29,2 mld dolarów Mercedes uplasował się na 2. miejscu przed 3. BMW (28,7 mld dolarów). 

W pierwszej piątce kategorii motoryzacja w "BrandZ 100 Most Valuable Global Brands" znalazły się jeszcze: 4. Ford (13,065 mld dolarów) i 5. Honda (12,163 mld dolarów). Amerykańska marka utrzymała wartość sprzed roku, a Japończycy stracili 8 punktów procentowych. W konsekwencji, w stosunku do ubiegłorocznego zestawienia, producenci zamienili się miejscami. 

6. pozycja należy do wycenionego na 11,341 mld dolarów Nissana (-1 proc.). Miejsce 7. przypadło Audi. Markę z Ingolstadt wyceniono na 9,393 mld dolarów (- 1 proc).

Na 8. pozycji w zestawieniu producentów aut uplasowała się, sklasyfikowana w rankingu po raz drugi, Tesla. Wartość znaku handlowego amerykańskiej marki wyceniono na 5,876 mld dolarów. To aż o 32 proc. więcej niż przed rokiem!

Dziewiąte miejsce przypadło w udziale marce Land Rover wycenionej na 5,534 mld dolarów (+17 proc.). Zestawienie "top ten" zamyka Porsche. Wartość znaku handlowego niemieckiej marki oszacowano na 5,141 mld dolarów, czyli o 16 proc. więcej niż przed rokiem.

Pozycje producentów związanych z motoryzacją w ogólnym zestawieniu są jednak słabsze niż w ubiegłym roku. Liderująca Toyota zajęła 30. miejsce (rok temu 28.), BMW sklasyfikowano na miejscu 35. (przed rokiem 33.) a Mercedesa - 40. (przed rokiem 39.). Czwarty w rankingu "moto" Ford zajmuje odległe 83. miejsce w ogólnym zestawieniu, 5. Honda - 91! Tylko tych pięciu producentów samochodów trafiło do głównego zestawienia "BrandZ 100 Most Valuable Global Brands". Pozostałe firmy z branży motoryzacyjnej znalazły się poza czołową setką. 

Za najbardziej wartościową markę specjaliści z Millward Brown uznali Google (245,581 mld dolarów). Drugie miejsce zajmuje Apple (234,671 mld dolarów) przed trzecim Microsoftem (143,222 mld dolarów).

Paweł Rygas

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama