Cała prawda o samochodach z LPG

Samochody napędzane gazem płynnym LPG od lat niepodzielnie królują w kategorii niskich kosztów eksploatacji. Jakie auta z instalacjami gazowymi najbardziej interesują polskich nabywców?

Samochody napędzane gazem płynnym LPG od lat niepodzielnie królują w kategorii niskich kosztów eksploatacji. Jakie auta z instalacjami gazowymi najbardziej interesują polskich nabywców?

Jak wynika z danych największego polskiego serwisu ogłoszeniowego - otoMoto.pl - większość, około 45 proc., aut wyposażonych w instalacje gazowe to pojazdy sprowadzone z Niemiec. W grupie aut z LPG stosunkowo łatwo jednak o samochód pochodzący z polskiego salonu. Te stanowią niemal 40 proc. ogółu ogłoszeń. Wiele aut wyposażonych w instalacje gazowe pochodzi również z USA (4,3 proc.) i Holandii (3,2 proc.)

Wbrew powszechnej opinii na montaż instalacji gazowej nie decydują się wyłącznie właściciele aut z silnikami o dużych pojemnościach. Na rynku królują "zagazowane" jednostki o pojemności 1,6 l (20,3 proc.), 2,0 l (16,5 proc.) i 1,8 l (15 proc.).

Reklama

Potwierdza się jednak inna obiegowa opinia, w myśl której na auto z LPG decydują się głównie osoby, które bardzo mocno liczą się z pieniędzmi. Wśród ogłoszeń sprzedaży najpopularniejszą ceną jest... 3 tysiące złotych (11,1 proc.). Wiele aut wycenianych jest też na 4 tysiące (10,7 proc.) i 5 tysięcy (7,3 proc.). Wśród wersji nadwoziowych dominują hatchbacki (35,2 proc.), sedany (27 proc.) i kombi (16,2 proc).

Najczęściej oferowanym na sprzedaż samochodem z instalacją gazową jest Opel Vectra B. Najwięcej sztuk pochodzi z 1996 roku (przeważnie z silnikiem o pojemności 1,6 l). Średnio trzeba za nie zapłacić około 4 tysiący złotych. Ogromną popularnością (2. pozycja w zestawieniu) cieszą się też Ople Astry F, wśród których najłatwiej o silnik 1,4 l. Najwięcej z nich pochodzi z 1999 roku.

Ten sam rocznik cieszy się szczególną popularnością wśród - sklasyfikowanego na trzecim miejscu pod względem popularności - Daewoo Lanosa. O instalację gazową najłatwiej w egzemplarzach z silnikiem o pojemności 1,5. Trzeba za nie zapłacić średnio 3 tysiące złotych. Tyle samo kosztuje - czwarty w zestawieniu - Volkswagen Golf III z rocznika 1994. W tym przypadku najpopularniejszym silnikiem jest 1,8 l.

W rankingu pięciu najpopularniejszych aut z instalacją gazową pojawia się jeszcze jeden Opel - Astra II generacji. Samochody te kosztują średnio po 7 tysięcy złotych. Najwięcej z nich posiada silniki 1,6 l i pochodzi z 1999 roku.

A jak kształtuje się sytuacja po stronie popytu? Najczęściej poszukiwaną przez Polaków marką samochodów z instalacją LPG jest... Opel. Wybiera go aż 13,5 proc. nabywców. Niewiele mniej, bo 10,11 proc., osiągnął Volkswagen. Ostatnie miejsce na podium przypada Audi (8,7 proc.). Sporą popularnością cieszą się również Fiaty (6,6 proc), BMW (6,5 proc.) i Renault (6 proc.). Nieco mniej klientów ma zamiar kupić "zagazowanego" Forda (5,6 proc.), Skodę (4,2 proc.), Mercedesa (3,3 proc.) lub Hondę (3,3 proc.).

Polacy szukający auta z zamontowaną już instalacją LPG najchętniej kupiliby samochód pochodzący z krajowego salonu (taką chęć deklaruje 90,5 proc. nabywców). Tylko 5,5 proc., jako kraj pochodzenia zaznacza w wyszukiwarce Niemcy.

Dla 16 proc. maksymalny budżet to 10 tysięcy złotych. O 1 proc. nabywców mniej może sobie pozwolić już tylko na samochód za 5 tysięcy złotych. Jedynie 9,5 proc. przeznacza na zakup auta do 15 tysięcy złotych.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy