Boisz się polskich dróg? To najbezpieczniejsze auta na rynku!

W minionym roku Euro NCAP - niezależna organizacja badająca poziom bezpieczeństwa samochodów - przetestowała aż 36 nowych aut, które pojawiły się na europejskich rynkach.

Co ciekawe, po zaostrzeniu kryteriów oceny, jedynie sześć z testowanych pojazdów otrzymało maksymalny wynik - pięciu gwiazdek - we wszystkich czterech kryteriach oceny: ochrony pieszych, dzieci, pieszych i wyposażenia w systemy bezpieczeństwa.

Które z pojazdów zasłużyły na zaszczytny tytuł najbezpieczniejszych aut w swojej klasie?

W kategorii "supermini" tryumfowało nowe Renault Clio. Ochronę dorosłych oceniono na 88 proc., dzieci na 89 proc., a systemy wspomagające bezpieczeństwo na - rewelacyjne - 99 proc. Słabiej wypadł jedynie poziom ochrony pieszych - oceniono go na 66 proc.

Reklama

Za najbezpieczniejsze, niewielkie auto rodzinne (kategoria small family car) uznano nowe Volvo V40. Samochód uzyskał rewelacyjny wynik 98 proc. za ochronę dorosłych, 100 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwo i aż 88 proc. za ochronę pieszych (auto wyposażono w poduszkę powietrzną dla pieszego). Najsłabszy wynik - 75 proc. - nowe V40 zanotowało w kategorii ochrony najmłodszych pasażerów.

To dowód, że mimo zmiany właściciela (Volvo należy do chińskiego koncernu Geely) firma ze Szwecji wciąż produkuje jedne z najbezpieczniejszych pojazdów na świecie.

W kategorii duży samochód rodzinny zwyciężyło nowe BMW serii 3. Za ochronę pasażerów dorosłych przyznano mu aż 95 punktów procentowych, ochronę dzieci oceniono na wysokie 84 proc. Wysoko oceniono też systemy wspomagające bezpieczeństwo (86. proc.) i ochronę pieszych (78 proc).

Wśród niewielkich MPV triumfowały ex aequo Fiat 500L i Ford B-MAX. Poziom bezpieczeństwa dorosłych w aucie z Włoch określono na 94 proc., dzieci na 78 proc. Za ochronę pieszego Fiat 500L otrzymał 65 punktów procentowych, w kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo przyznano mu 71 proc.

W przypadku B-MAXa ochronę dorosłych oceniono na 92 proc., dzieci na 84 proc., a pieszych na 67 proc. W kategorii systemów wspomagających bezpieczeństwo samochód otrzymał wynik 71 proc.

Ford może też być zadowolony z rewelacyjnego wyniku nowej Kugi, która uznana została za najbezpieczniejszego z niewielkich SUV-ów. Ochrona dorosłych oceniona została na 94 proc., dzieci na 86 proc., a pieszych na wysokie - biorąc pod uwagę wysokość nadwozia - 70 proc. Za systemy wspomagające bezpieczeństwo auto otrzymało maksymalny wynik - 100 proc.

Za najbezpieczniejszy pojazd z kategorii "dużych SUV-ów" uznano najnowszego Hyundaia Santa Fe. Auto otrzymało wysokie noty: 96 proc. za ochronę pasażerów dorosłych, 89 proc. za ochronę dzieci i 71 proc. za ochronę pieszych. Systemy bezpieczeństwa oceniono na 86 proc. To dowód, że Koreańczycy też już potrafią konstruować bardzo bezpieczne samochody.

Eksperci z Euro NCAP nie oszczędzili też rodzinnych vanów zbudowanych na podstawie popularnych aut dostawczych. Za najbezpieczniejszy pojazd tego typu uznano nowego Forda Transita w wersji Custom. Ochronę dorosłych oceniono na 84 proc., ochronę dzieci na 90 proc. 71 punktów procentowych przyznano autu za systemy wspomagające bezpieczeństwo. Najsłabiej - ledwie na 48 proc. - oceniono ochronę pieszych. Ten ostatni wynik nie powinien jednak dziwić, jeśli wziąć pod uwagę wymiary i masę auta.

Wśród przetestowanych w ubiegłym roku samochodów aż 26 zostało ocenione na 5 gwiazdek, jeden samochód otrzymał 4 gwiazdki, a osiem - trzy gwiazdki. Najsłabiej w testach wypadły Jeep Compass i Renault Traffic, które oceniono zaledwie na dwie gwiazdki.

Byłeś świadkiem wypadku? Prześlij do nas informacje lub zdjęcia

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy