Audi i Hyundai będą razem pracować nad ogniwami paliwowymi

Audi i Hyundai podejmują współpracę w zakresie rozwoju technologii ogniw paliwowych. Oba koncerny planują wzajemną wymianę patentów i licencji oraz przyznają sobie nawzajem dostęp do niekonkurencyjnych wobec siebie rozwiązań.

Porozumienie w tej sprawie jest obecnie w toku rozpatrywania przez właściwe organa prawne. Dzięki zawiązującej się współpracy, obaj partnerzy dążą do szybszego doprowadzenia technologii ogniw paliwowych do w pełni dojrzałej gotowości do masowej produkcji. Audi i Hyundai badają również możliwości jeszcze dalej posuniętej współpracy na polu tej zrównoważonej środowiskowo techniki napędu.

Duże zasięgi i krótki czas ładowania czynią wodór atrakcyjnym źródłem energii dla mobilności elektrycznej. Dotyczy to zwłaszcza większych samochodów, w których zalety masy pojazdu z ogniwami paliwowymi, nieodłącznie związane z ich konstrukcją, są szczególnie widoczne. Produkcja wodoru z odzysku oraz stworzenie odpowiedniej infrastruktury, to obok dalszego rozwoju techniki ogniw paliwowych kluczowe aspekty przyszłego, spodziewanego sukcesu rynkowego tego rozwiązania.

Audi to firma, która w ramach Grupy Volkswagen wzięła odpowiedzialność za rozwój technologii ogniw paliwowych i która obecnie pracuje nad szóstą już ich generacją. Działające na rzecz całej Grupy Centrum Kompetencyjne Ogniw Paliwowych zlokalizowane jest na terenie fabryki Audi w Neckarsulm. Audi ma zamiar rozpocząć niewielką produkcję modelu napędzanego ogniwami paliwowymi już na początku kolejnej dekady - będzie to auto typu SUV.

Reklama

Umowa o współpracy i wymianie z Hyundaiem skoncentrowana jest jednak na kolejnym etapie rozwoju tej techniki, który zakłada produkcję masową i szerszą ofertę rynkową tego typu pojazdów.

Nad różnymi koncepcjami ogniw paliwowych Audi pracuje od prawie dwudziestu lat. Pierwszym, testowym samochodem marki napędzanym w ten sposób, było Audi A2H2 z roku 2004. Kolejne było Audi Q5 HFC z roku 2008. Wraz z Audi A7 Sportback h-tron quattro z 2014, pojawiła się nazwa "h-tron" symbolizująca modele z ogniwami paliwowymi. Litera "h" odnosi się tu do wodoru (hydrogenium).

Ostatnim modelem było pokazane w 2016 roku koncepcyjne Audi h-tron quattro.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama