40 lat, 20 zdjęć. Krótka historia BMW serii 3

​Mija równe 40 lat od debiutu najważniejszego modelu w historii BMW - serii 3. Pierwsza "trójka" pojawiła się na rynku w 1975 roku mając wówczas za zadanie zastąpić pojazdy popularnej "neue klasse" typoszeregu E114/115.Z tej okazji zapraszamy was na krótką wycieczkę po historii pojazdu, który od czterech dekad stanowi trzon oferty bawarskiej marki.

Pierwszy samochód oznaczony symbolem 3 - typoszeregu E21 -  zadebiutował w 1975 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednika - E114 - auto oferowane było wyłącznie z dwudrzwiowym nadwoziem (jako sedan lub kabriolet).

Do napędu służyły rzędowe, benzynowe silniki o czterech lub sześciu cylindrach, których moc przenoszona była na koła tylnej osi. Przez osiem lat produkcji (do 1983 roku) z fabryk BMW wyjechało 1 364 039 egzemplarzy BMW E21.

 W końcówce 1981 roku na rynku pojawiło się zupełnie nowe wcielenie serii 3 - typoszereg E30. Przełomowy dla BMW okazał się być rok 1983, gdy ofertę nadwoziową uzupełnił pierwszy czterodrzwiowy sedan. Dzięki praktycznemu nadwoziu samochód z powodzeniem pełnić mógł rolę pojazdu rodzinnego - precyzyjny układ kierowniczy, tylny napęd i żwawe jednostki napędowe sprawiły, że E30 pokochały tysiące kierowców.

Reklama

Kolejnym kamieniem milowym w historii bawarskiej firmy był rok 1986, gdy na rynku pojawiło się pierwsze BMW sygnowane literą M. Auto zadebiutowało jako dwudrzwiowe coupe z rozwijającym 195 KM silnikiem S14 o pojemności 2,3 l (później 2,5 l) i manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach.

W 1989 roku ofertę uzupełnił dwudrzwiowy kabriolet.

Na rynku pojawiły się też krótkie serie, niezbędne do homologowania pojazdu w wyścigach DTM. Samochód mocno różnił się od zwykłej "trójki". Takie same były jedynie maska i szyberdach. Auto miało sztywniejsze nadwozie, obniżone zawieszenie, większe hamulce (przednie pochodziły z serii 5 typoszeregu E28) i 25-proc. "szperę". "Cywilne" M3 E30 przyspieszało do 100 km/h w 7,5 sekundy i potrafiło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 235 km/h. To wystarczało, by bez trudu "objechać" większość poruszających się wówczas po drogach pojazdów.

Typoszereg E30 odniósł ogromny rynkowy sukces. Ostatnie auta tej serii opuściły fabryki BMW w 1994 roku. Nabywców znalazło przeszło 2,3 mln egzemplarzy.

Trzecie wcielenie "trójki" - E36 - zadebiutowało w końcówce 1989 roku. Auto otrzymało wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych - pojawiło się m.in. wielowahaczowe zawieszenie tylne czy przednie reflektory zespolone.

Samochód oferowany był w pięciu wariantach nadwoziowych - jako czterodrzwiowy sedan, coupe, kombi (touring), kabriolet i compact (czyli skrócona o 30 cm, trzydrzwiowa wersja mająca konkurować m.in. z Golfem).

W 1992 roku zaprezentowano nową "eMkę". Jako pierwsze pojawiło się auto z nadwoziem coupe. W listopadzie 1993 r. ofertę uzupełnił kabriolet, w czerwcu 1994 roku pokazano czterodrzwiowego sedana.

Ostatnie BMW typoszeregu E36 wyprodukowano w roku 2000. Samochód znalazł niemal 2,7 mln nabywców.

Najpopularniejsza obecnie na naszych drogach trójka - typoszeregu E46 - zadebiutowała w 1997 roku. Początkowo w ofercie pojawił się czterodrzwiowy sedan, ale szybko uzupełniły ją również coupe, kombi (touring), compact i cabrio.

W 1999 roku pojawiła się seria M z nadwoziem coupe. Niestety, wraz z debiutem E46 na nieskazitelnym dotąd wizerunku "trójki" pojawiły się pierwsze rysy. Nie chodziło wyłącznie o słabszej jakości materiały we wnętrzu czy problemy z tylnym zawieszeniem - BMW przyznało się, że sześciocylindrowe silniki S54 stosowane w topowej serii M, miały poważną wadę fabryczną. Problem dotyczył panewek, które wykonano z kiepskiej jakości materiału - niemiecki producent musiał ogłosić akcję serwisową.

Nie zmienia to jednak faktu, że jednostka napędowa rozwijająca ponad 100 KM z litra pojemności (moc maksymalna 338 KM) zapewniała autu świetne osiągi. Samochody z ręczną skrzynią biegów przyspieszały do 100 km/h w zaledwie 5,1 s, prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h (po zdjęciu zabezpieczeń samochody były w stanie przekroczyć 300 km/h).

Mimo nieco gorszej opinii niż poprzednik - E36 - typoszereg E46 odniósł spektakularny sukces rynkowy. To najlepiej sprzedająca się "trójka" w historii - do 2006 roku z fabryk BMW wyjechało przeszło 3,27 mln. egzemplarzy!


Ciesząca się coraz większym powodzeniem na rynku wtórnym poprzednia - piąta z kolei - generacja "trójki", oznaczona jest symbolem E90. W porównaniu z E46 auto wyraźnie urosło, dzięki czemu udało się wygospodarować więcej miejsca w środku.

Nie wszystkim fanom BMW przypadła jednak do gustu nowa konsola środkowa, która nie była już zwrócona w stronę kierowcy.

Dla poprawienia rozłożenia masy w samochodzie zastosowano wykonaną z aluminium maskę i błotniki (co potęguje ceny ewentualnych napraw blacharskich).

Jako pierwszy - w 2005 roku - na rynku pojawił się sedan. W 2006 roku, gdy ofertę uzupełniło kombi, model zdobył prestiżowy tytuł Światowego Samochodu Roku. W 2007 roku w cennikach pojawiły się odmiany coupe i cabrio. Rok później zadebiutowała odmiana M3 z czterolitrowym silnikiem o mocy 420 KM (400 Nm). Samochód przetrwał w ofercie niemieckiego producenta do 2012 roku.


Obecna generacja trójki - typoszereg F30 - zadebiutowała w październiku 2011 roku. W 2012 roku ofertę uzupełniło touring, czyli kombi. Rok później pojawiła się powiększona odmiana GT. Auto nawiązuje wyglądem do swoich większych braci - "piątki" F10 i "siódemki" F01.

Bliskie pokrewieństwo z innymi produktami BMW zdradza m.in. pas przedni, przetłoczenia drzwi czy kształt tylnych reflektorów.


Pod koniec grudnia 2012 roku w ofercie pojawił się nowy model - seria 4. Tak właśnie ochrzczona została przez Bawarczyków nowa "trójka" z nadwoziem typu coupe.

W maju 2015 roku, wraz z subtelnym liftingiem F30, w ofercie serii trzy - pierwszy raz w historii - zadebiutowały turbodoładowane, benzynowe jednostki napędowe o trzech cylindrach.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy