Za kierownicą przyszłości

Prototyp nowego, kompaktowego modelu Fiata został zaprezentowany pod koniec 1999 roku, lecz dopiero teraz prace nad projektem nabrały tempa. Kilka dni temu Ecobasic został udostępniony dziennikarzom do jazd testowych. Nie jest wykluczone, że właśnie tak wyglądał będzie następca seicento.

Samochód wyposażony będzie w 1,2-litrowy silnik JTD, który w połączeniu z elektroniczną skrzynią biegów spala poniżej trzech litrów oleju napędowego na 100 km. Nie są to jedyne zalety nowego fiata. Auto będzie tanie (w cenie modeli niższych klas), łatwe w prowadzeniu i przyjazne środowisku.

Reklama

Fiat pragnie stworzyć samochód na tyle lekki (około 750 kg) i aerodynamiczny, żeby spalanie nie przekroczyło 3 l na 100 km. W osiągnięciu tego pomoże mały, czterocylindrowy silnik diesela JTD o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 45 kW (61 KM) przy 3500 obr/min. Ecobasic może osiągnąć prędkość 160 km/h i przyspieszyć od 0-100 km/h w 13 sekund. Maksymalny moment obrotowy jego silnika wynosi 160 Nm przy 1800 obr/min.

Ciekawym rozwiązaniem Ecobasica jest funkcja "stop and go". Polega ona na automatycznym wygaszaniu silnika w momencie, gdy samochód stoi (np. na światłach) dłużej niż cztery sekundy. Aby ponownie uruchomić silnik, wystarczy tylko nacisnąć na pedał gazu. Jest to kolejne istotne rozwiązanie, które obniża spalanie nowego fiata, gdyż 10% paliwa podczas jazdy w cyklu miejskim spala się właśnie w trakcie postojów na skrzyżowaniach.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje