Saab 9-5 na nowej drodze

Trendy w światowej motoryzacji nieustannie się zmieniają, starając się nadążyć za gustami i oczekiwaniami klientów. Właśnie dlatego, szwedzki producent samochodów - Saab wprowadza na rynek nową rodzinę modeli 9-5. Będą to auta uwspółcześnione, o ciekawszej linii nadwozia i większym zacięciu sportowym. Do gamy silników wprowadzono zaś nową turbodoładowaną jednostkę wysokoprężną co dodatkowo wzmocniło pozycję firmy na rynku samochodów luksusowych. Nie zapomniano też o względach bezpieczeństwa, które u producentów skandynawskich wciąż pozostają jedną z najmocniejszych stron.


Kolejne konstrukcje Saaba bazowały na poprzednich rozwiązaniach i podstawowa koncepcja projektowa przetrwała do dziś. Projektanci nie zamierzali zmieniać podstawowego wyglądu nowej serii 9-5. Skupili się raczej na ulepszaniu i modernizowaniu cech pojazdu, tworząc bardziej nowoczesny wygląd bez uszczerbku dla integralności oryginalnej konstrukcji.

Reklama

Najważniejsze zmiany dotyczą przodu nadwozia, któremu nadano bardziej sportowy charakter podkreślający dynamikę nowych modeli z turbodoładowanymi silnikami. Zderzak wysunięto do przodu o 20 mm, przez co przód nadwozia zyskał płynną, aerodynamiczną linię, a tradycyjną atrapę wzbogacono otworami obramowanymi chromem. Zderzaki, lepiej współgrające z linią pojazdu, zaginają się wokół przednich błotników i łączą z karoserią. Płynne krzywizny zderzaków uzyskano dzięki wykonaniu ich w postaci pojedynczego elementu. Strefa przejścia zderzaka w nadwozie ma teraz bardziej zwarty zarys, uwydatniający lepszą aerodynamikę i solidność całego auta. Nowoczesny charakter samochodów nowej rodziny 9-5 dodatkowo podkreślają całkowicie przezroczyste zespolone oprawy reflektorów głównych, w których można zainstalować podwójne oświetlenie ksenonowe.

Równie subtelne zmiany dotyczą tyłu nadwozia. Zderzak płynniej wpisano w tylną część auta podkreślając prezencję i ekskluzywność samochodu. We wszystkich wersjach końcówki rury wydechowej są dyskretnie ukryte w zderzaku - wyjątkiem jest tu wersja Aero, w której pojedynczą owalną rurę ze stali nierdzewnej celowo wysunięto poza linię zderzaka, podkreślając naturę i osiągi wersji Aero. Nową koncepcję lamp ze szkłami przezroczystymi zastosowano także do lamp tylnych. Zmieniono nieco ich kształt, a w wersji SportKombi zastosowano zupełnie nowe światła i panel dekoracyjny o solidniejszym, zwartym wyglądzie.

Kolejne istotne zmiany wprowadzono w wyglądzie kół. Podobnie jak modyfikacje przodu nadwozia mają one na celu nadanie nowej rodzinie Saabów 9-5 nowocześniejszej prezentacji. Nieznacznie wzrosła też długość nadwozia - w wersji Sedan o 22 mm (do 4827 mm), a w wersji SportKombi o 20 mm (do 4828 mm). Charakterystyki aerodynamiczne nadal w znacznym stopniu przyczyniają się do osiągów modeli 9-5. Mimo nieco zwiększonej długości nadwozia współczynnik oporu czołowego dla wersji Sedan nadal wynosi Cx=0,29, a dla wersji SportKombi Cx=0,31.

Wnętrza nowej rodziny Saaba 9-5 ukształtowano według koncepcji architektonicznych. Podstawowe cechy wzornictwa skandynawskiego wkomponowano w nową strukturę "form". Intencją firmy było zaoferowanie klientom bogatego asortymentu opcji, pozwalającego na pełniejsze dostosowanie auta do indywidualnych potrzeb i upodobań. Saab nazwał tę nową strukturę "formami", których nazwy wywodzą się z form architektonicznych i oznaczają różne poziomy komfortu, funkcjonalności, czy też osiągów. Nowa struktura "form" zrywa z dotychczas stosowanym systemem oznaczeń S i SE modeli 9-5. Klient ma teraz do wyboru wersję Linear, Arc lub Vector. Obejmują one wystroje wnętrza od naturalnych tkanin, poprzez oryginalną skórę do ciemnego wystroju hi-tech, współgrającego ze sportowym charakterem formy Vector.

Najważniejszą zmianą w gamie modeli 9-5 jest jednak wprowadzenie nowego turbodoładowanego silnika wysokoprężnego o sportowej charakterystyce. 176-konna, trzylitrowa, sześciocylindrowa i 24-zaworowa jednostka w technologii "common-rail" z bezpośrednim wtryskiem paliwa została po raz pierwszy zaprezentowana na zeszłorocznym salonie w Paryżu. Jest to nowoczesna konstrukcja oznaczona symbolem TiD, mająca zaspokoić życzenia klientów, którzy coraz częściej wybierają wysokoprężne silniki Saaba, oczekując od nich równocześnie sportowej charakterystyki.

Główne cechy nowego napędu to sportowa charakterystyka i osiągi przy równoczesnym niskim zużyciu paliwa. Moc 176 KM zagwarantowała najnowsza turbosprężarka firmy Garrett, długoletniego partnera Saaba w produkcji silników. Jest to sprężarka o zmiennej geometrii - jej łopatki samoczynnie zmieniają kąt natarcia w zależności od wartości przepływu gazów spalinowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca może zawsze czuć pod nogą zapas mocy. Co więcej, pod względem wytwarzanego momentu obrotowego, nowy turbodiesel dorównuje flagowemu samochodowi sportowemu Saaba - 9-5 Aero z silnikiem 2,3 litra. W przełożeniu na liczby oznacza to 350 Nm przy 1800 obr/min oraz przyspieszenie do 100 km/h w 9,3 sekundy. Zwartość i niewielkie wymiary nowego silnika 3.0 TiD uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu kąta rozwarcia cylindrów wynoszącego 66 stopni. Zaś aby maksymalnie zmniejszyć jego wagę, blok silnika i głowicę cylindrów wykonano z aluminium.

Do silnika wysokoprężnego dołączyła wzmocniona wersja silnika znanego z modelu Aero, charakteryzująca się wysokimi osiągami. Moc tej 2,3-litrowej turbodoładowanej jednostki, oznaczonej TS (Turbo Sport) powiększono do 250 KM. Liczba wersji silnikowych w nowej rodzinie Saabów 9-5 wzrosła do pięciu, przy czym wszystkie te silniki posiadają turbodoładowanie.

Podwozie także w znacznym stopniu przebudowano, dzięki czemu samochód uzyskał bardziej sportowy charakter, ma lepszą dynamikę, pewniej zachowuje się w zakrętach i precyzyjniej prowadzi. Po raz pierwszy w historii Saaba można zamówić, jako wyposażenie dodatkowe, układ ESP (Electronic Stability Programme - Elektroniczny System Stabilizacji) opracowany specjalnie w celu zapewnienia panowania nad pojazdem w warunkach bliskich utracie przyczepności. System ten oferowany w pakiecie z ulepszonym systemem ABS oraz systemem kontroli trakcji (TCS), jest zdaniem konstruktorów Saaba zdecydowanie najlepszy w swej klasie.

Na koniec należy wspomnieć o dalszej poprawie poziomu bezpieczeństwa wszystkich wersji modelu 9-5. Nowy pojazd zapewnia teraz lepszą ochronę kolan kierowcy i pasażera na przednim fotelu, ponadto wyposażony jest w nowe podsufitki, adaptacyjne poduszki powietrzne z układem wykrywania obecności pasażera, na nowo dostrojone pasy bezpieczeństwa spełniające wymagania najnowszych przepisów amerykańskich oraz uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych systemu Isofix.

TUTAJ znajdziesz galerię Saabów 9-5

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje