Nowa Toyota Auris - więcej informacji i zdjęć

Tradycja kompaktowych samochodów Toyoty liczy 46 lat. W tym czasie sprzedano na świecie ponad 39 mln wszystkich wcieleń Corolli. Nic dziwnego, że z najnowszym z nich - drugą generacją Aurisa - japoński koncern wiąże duże oczekiwania.

Głównym rynkiem zbyt dla nowego Aurisa będzie Europa i właśnie tutaj, w Wielkiej Brytanii, nowy model będzie produkowany. Jego nadwozie jest dłuższe od poprzedniczki o 3 cm i mierzy 427,5 cm, bez zmian pozostał natomiast rozstaw osi (260 cm). W pogoni za lepszą aerodynamiką i niższym środkiem ciężkości, wysokość karoserii zmniejszono o 5,5 cm (z czego 1 cm przypada na prześwit, a 4,5 cm na kabinę).

Kierowca Aurisa siedzi teraz o 4 cm niżej, a kąt pochylenia kierownicy zmalał o 2 st. Nowa konstrukcja przednich foteli zaowocowała dodatkowymi 2 cm przestrzeni na wysokości kolan w tylnym rzędzie. Bagażnik wszystkich wersji (w tym hybrydowej) ma jednakową pojemność - 360 l.

Reklama

Dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałej stali, nowa Toyota Auris jest średnio o 40 kg lżejsza od poprzedniczki. Auto otrzymało sztywniejsze nadwozie i na nowo zestrojone zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu oraz belką skrętną z tyłu (wersje z benzynowym silnikiem 1.33 oraz turbodieslem 1.4) lub układem wielowahaczowym (odmiany z silnikiem benzynowym 1.6, napędem hybrydowym oraz 2-litrowym turbodieslem).

Szczególny nacisk inżynierowie Toyoty położyli w nowym Aurisie na obniżenie apetytu na paliwo. W tym celu zastosowano lżejsze silniki i skrzynie biegów, oleje o niskiej lepkości oraz chłodzenie tłoków przez natrysk oleju i wyższy stopień sprężania (11,5:1) w jednostkach benzynowych. Wszystkie wersje silnikowe poza hybrydową seryjnie połączono z 6-biegowymi przekładniami manualnymi.

Podstawowa jednostka benzynowa 1.33 generuje moc 99 KM oraz maksymalny moment obrotowy 128 Nm i współpracuje z systemem start-stop. Średnie zużycie paliwa tej wersji wynosi według producenta 5,4 l/100 km. Mocniejszy silnik benzynowy 1.6 osiąga moc 132 KM oraz maksymalny moment obrotowy 160 Nm i ma średnio zużywać 5,9 l/100 km ze skrzynią manualną lub 5,7 l/100 km z opcjonalną przekładnią bezstopniową Multidrive S.

1,4-litrowy turbodiesel występuje w tandemie ze skrzynią manualną lub zautomatyzowaną przekładnią MultiMode. Zyskał on nowe piezoelektryczne wtryskiwacze, system start-stop i zmodyfikowany układ chłodzenia w celu szybszego osiągania temperatury eksploatacyjnej. Rozwija moc 90 KM i maksymalny moment obrotowy 205 Nm, zużywając średnio 3,8 l/100 km. Niewiele więcej, bo 4,3 l/100 km w cyklu mieszanym, ma potrzebować mocniejszy turbodiesel o pojemności 2 litrów i moc 124 KM (także zaopatrzony w układ start-stop). 

Ostatnia w gamie wersja to Auris Hybrid, zasilany hybrydowym zespołem napędowym o łącznej mocy 136 KM. Składa się na niego 1,8-litrowa jednostka benzynowa pracująca w cyklu Atkinsona (opóźniona faza zamknięcia zaworów ssących), silnik elektryczny oraz przekładnia planetarna. Do prędkości 50 km/h auto może rozpędzić się bez udziału silnika spalinowego; średnie zużycie paliwa wynosi według producenta jedynie 3,8 l/100 km.

Na tle sióstr Toyota Auris Hybrid będzie wyróżniała się dodatkami optycznymi - inaczej wyprofilowanym przednim zderzakiem, charakterystycznymi obręczami o średnicy 15 lub 17 cali oraz diodowymi tylnymi lampami.

Na listę wyposażenia nowego Aurisa trafiły elementy zarezerwowane dotychczas dla większych (i droższych) modeli, m.in. asystent parkowania, nagłośnienie firmy JBL, funkcja automatycznego przełączania świateł "długich" na mijania i odwrotnie czy nowa wersja systemu multimedialnego Toyota Touch z kamerą cofania i aplikacją zapewniającą dostęp do portalu społecznościowego Twitter.

Druga generacja Toyoty Auris pojawi się w polskich salonach w styczniu br.

Marcin Sobolewski

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama