Takiego Golfa jeszcze nie było. Cyfrowa rewolucja w nowej generacji

Nowa, ósma już, generacja kultowego Volkswagena Golfa jest wprost naszpikowana najnowszymi technologiami, o jakich jeszcze do niedawna wielu z nas w ogóle by się nie śniło. Nie będzie z pewnością przesadą, jeśli powiemy, że jest to samochód przełomowy, i to nie tylko dla samej marki, ale nawet dla całego segmentu aut miejskich i kompaktowych.

Wcielenie nowoczesności

W skład wyposażenia nowej generacji Volkswagena Golfa wchodzi m.in. wyświetlacz przezierny (tzw. HUD: Head-Up Display) prezentujący na przedniej szybie komunikaty pochodzące z nawigacji satelitarnej, wskazania prędkościomierza, a także informacje o mijanych znakach drogowych czy komunikaty dostarczane przez pozostałe systemy pokładowe pojazdu. Takie rozwiązanie można było z początku spotkać jedynie w sektorze militarnym, a konkretnie: w wojskowych samolotach odrzutowych. Dziś, jak widać, bywa ono również wykorzystywane w branży motoryzacyjnej. To, że rozwiązanie tego typu pojawiło się w ósmej odsłonie Golfa, nie powinno jednak nikogo dziwić - to przecież jeden z najnowocześniejszych samochodów w swojej klasie.                                                                      

Ale o jego wyjątkowości nie świadczy przecież tylko jeden element. Na pokładzie nowego Golfa znajdziemy również w pełni cyfrowe zegary (dostępne już w standardzie) czy system Online Traffic Info przekazujący kierowcy aktualne informacje o sytuacji panującej w danym czasie na drodze. To właśnie dzięki niemu kierowca może sprawnie omijać korki i wszelkie zatory drogowe. Takie rozwiązanie - wykorzystujące dane pobierane w czasie rzeczywistym bezpośrednio z internetu - sprawdzi się niewątpliwie na polskich, zatłoczonych drogach.

Nowy Golf już na rynku. Sprawdź cenę

Połącz się ze światem

Ósma generacja Golfa została także wyposażona w system Volkswagen ID z funkcją automatycznej identyfikacji osoby zasiadającej za kierownicą. Usługa błyskawicznie rozpoznaje, kto znajduje się akurat na miejscu kierowcy, i na tej podstawie modyfikuje poszczególnie ustawienia samochodu, takie jak pozycja fotela, intensywność oświetlenia kabiny (w tym także oświetlenia konturowego) czy głośność zestawu audio.

Ósma odsłona kultowego kompaktu Volkswagena została ponadto wyposażona w innowacyjną usługę We Connect, dzięki której kierowca może na żądanie uzyskać dostęp do najważniejszych informacji o swoim pojeździe, ustawić powiadomienie o konieczności wykonania przeglądu okresowego, a nawet wezwać pomoc drogową. Usługa We Connect jest również w stanie łączyć się z telefonem komórkowym właściciela samochodu, zamieniając go w kluczyk bezprzewodowy z funkcją zdalnego otwierania lub zamykania pojazdu.

To jednak nie wszystko. Nowy Volkswagen Golf może być również wyposażony w opcjonalną usługę App-Connect, umożliwiającą bezprzewodowe przesyłanie treści przechowywanych w pamięci telefonu komórkowego do pokładowego systemu infotainment. W ten sposób, zarejestrowane smartfonem nagrania wideo (tudzież filmy dostępne w internetowych serwisach VOD) da się błyskawicznie odtworzyć na pokładowym ekranie multimedialnym. Co najważniejsze: wspomniana usługa jest kompatybilna z najpopularniejszymi standardami transmisji danych, takimi jak: MirrorLink, Apple CarPlay oraz Android Auto.

Nowy Golf już na rynku. Sprawdź cenę

Nowy standard podróżowania


Za jedno z najbardziej interesujących rozwiązań zaimplementowanych w nowym Golfie, które wraz z jego wejściem na rynek ma szansę trafić pod strzechy, uznać trzeba także inteligentny system IQ.DRIVE, na który składają się np. opcjonalne reflektory matrycowe LED Matrix IQ.Light. Emitowana przez nie wiązka światła jest kierowana na jezdnię w taki sposób, aby zapewnić kierowcy jak najlepszą widoczność, a jednocześnie nie oślepiać innych użytkowników drogi.

Integralną częścią kultowego kompaktu Volkswagen jest również technologia łączności Car2X. Dzięki niej, nowy Golf może nawiązywać połączenia z innymi samochodami poruszającymi się po drodze (tudzież z elementami tzw. inteligentnej infrastruktury drogowej) i wymieniać z nimi informacje dotyczące korków, zatorów i innych zdarzeń utrudniających poruszanie się. Transmisja danych odbywa się w tym przypadku za pomocą sprawdzonego i dobrze wszystkim znanego protokołu łączności bezprzewodowej WLAN. Upowszechnienie tego typu rozwiązań może się w przyszłości znacząco przyczynić do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - tak krajowego, jak i międzynarodowego.

Nowy Golf już na rynku. Sprawdź cenę

Bezpieczeństwo ma znaczenie


Choć nowy Golf został wyposażony w wiele pionierskich i nigdzie indziej nie spotykanych technologii, to na jego pokładzie znajdziemy również sprawdzone rozwiązania, tyle że odpowiednio przez inżynierów Volkswagena udoskonalone i dopracowane. Najlepszym tego przykładem jest aktywny, adaptacyjny tempomat ACC, współpracujący z funkcją monitorowania zakrętów oraz z systemem nawigacji satelitarnej czy asystent zmiany pasa ruchu Side Assist, który wykrywa pojazdy znajdujące się w martwym polu i dba o to, aby kierowca mógł poruszać się po drodze w sposób bezkolizyjny i możliwie najbardziej płynny.

Najciekawszą cechą ósmej generacji Golfa jest jednak zaszyty w nim system We Upgrade. Pozwala on aktywować kierowcy te funkcje pojazdu, których nie zamówił w momencie zakupu. Oznacza to, że jeśli tylko właściciel samochodu uzna, że jakaś opcjonalna usługa lub technologia jest mu potrzebna, może ją po prostu samodzielnie odblokować za odpowiednią opłatą. W ten sposób w najnowszym kompakcie Volkswagena da się m.in. uruchomić system rozpoznawania znaków drogowych, hotspot WLAN czy dynamiczną regulację świateł drogowych Light Assist. Takie podejście czyni z Golfa samochód wyjątkowo podatny na personalizację i modyfikacje.

Czy to właśnie w tym kierunku będą w nadchodzących latach i dekadach podążały wszystkie koncerny motoryzacyjne? O tym przekonamy się zapewne za jakiś czas. Nie zdziwimy się jednak, jeśli przyszłość będzie wyglądała właśnie tak, jak wyobrażają to sobie inżynierowie i projektanci stojący za ósmą generacja Volkswagena Golfa.

Nowy Golf już na rynku. Sprawdź cenę

Artykuł powstał we współpracy z marką Volkswagen

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy