Filtr kabinowy w aucie: kiedy i na jaki go wymienić?

O regularnej wymianie filtra kabinowego wielu z nas często zapomina, uważa za zbędny wydatek lub w ogóle nie wie, że coś takiego znajduje się w samochodzie. Wg badania MotoData, w 2020 roku zrobiło to ledwie nieco ponad 30 proc. kierowców w Polsce. A konsekwencje niewymieniania filtru kabinowego mogą być poważne – zarówno dla naszego zdrowia, jak i samochodu.

W każdym aucie występują cztery podstawowe filtry - oleju, paliwa, powietrza i kabinowy - a każdy z nich pełni inną funkcję. Podobnie jak na przykład opony, są to elementy eksploatacyjne, które się zużywają i należy je regularnie wymieniać. Terminy, w których powinno się to robić są ściśle określone przez producenta i najczęściej wyznaczają je przejechane kilometry. Wymian nie warto odkładać, ponieważ filtry chronią silnik i układ paliwowy oraz dbają o klimatyzację i prawidłową wentylację wnętrza samochodu. Jeśli oszczędzamy na ich wymianie, prędzej czy później odbije się to nie tylko na kondycji silnika, ale również na naszym zdrowiu. Kiedy więc należy wymieniać filtr kabinowy i na jaki się zdecydować?

Reklama

Filtr kabinowy: jaką pełni rolę i kiedy go wymienić

Filtr kabinowy w każdym samochodzie pełni niezwykle istotną funkcję: odpowiada za oczyszczanie zasysanego powietrza do wnętrza. To o tyle ważne, że jakość powietrza w środku pojazdu jest dużo gorsza niż na zewnątrz, ponieważ kumuluje się ono na małej przestrzeni. Z tego względu na filtrze kabinowym nie warto oszczędzać i najlepiej wybrać produkt z najwyższej półki. Zdecydować można się na przykład na Bosch FILTER+, ponieważ posiada on aż cztery warstwy filtrujące: antybakteryjną, która neutralizuje bakterie, węgla aktywnego, odpowiadającą za pochłanianie nieprzyjemnego zapachu i szkodliwych gazów, zatrzymującą cząstki stałe PM 2,5 tworzące smog, pyłki i alergeny oraz ostatnią, zapewniającą wytrzymałość całego produktu.

Filtr kabinowy należy wymieniać po przejechaniu 15 tys. km lub minimum raz do roku, choć oczywiście można częściej (najlepiej jesienią i po zimie). Można to zrobić we własnym zakresie lub w warsztacie, np. w najbliższym Bosch Car Service. Lepiej nie oszczędzać na filtrze, gdyż tylko dobrej jakości produkt zapewni nam skuteczną ochronę przed zanieczyszczeniami, bakteriami i alergenami. Objawami zużytego filtra kabinowego są nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewów oraz parujące szyby. Jeśli zaobserwujemy jedną z tych dwóch rzeczy - wymiana jest konieczna.

Wybór filtra kabinowego kluczowy dla alergików

Wybór dobrej jakości produktu jest szczególnie ważny dla alergików. A tych w Polsce jest coraz więcej - szacuje się, że już ponad 40 proc. mieszkańców naszego kraju zmaga się z różnymi alergiami. Odsetek ten nie tylko nieustannie rośnie, ale także coraz częściej są to dzieci. Ryzyko alergii dla sześcio- i siedmiolatków mieszkających w miastach wzrasta aż pięciokrotnie w porównaniu z zamieszkującymi mniejsze miejscowości i wsie. Z tego powodu czyste, pozbawione alergenów i bakterii powietrze w samochodzie jest niezwykle istotne. Jednak nie tylko ze względu na nasze zdrowie, kluczowe jest bowiem również bezpieczeństwo.  

Dla kierowcy reakcje alergiczne mogą być nie tylko uciążliwe, ale i niebezpieczne. Łzawienie oczu podczas jazdy ogranicza widoczność, a jeśli kichniemy - na kilka sekund tracimy kontrolę nad tym, co się dzieje na drodze. Zwłaszcza gdy jedziemy szybko, gdyż przy prędkości 100 km/h pokonamy nawet do 20 m drogi. Jeśli cierpimy na alergię, warto zdecydować się na filtr Bosch FILTER+, który dzięki warstwie zbudowanej z mikrowłókniny wchłania pyłki, alergeny i zanieczyszczenia nawet do 70 razy mniejsze niż średnica ludzkiego włosa.

Regularnie wymieniając filtr kabinowy nie tylko dbamy o zdrowie nasze i naszych dzieci, bezpieczeństwo na drodze i niwelujemy nieprzyjemne zapachy w kabinie, ale także zapewniamy prawidłowe działanie układu klimatyzacji. W skrajnych przypadkach może bowiem dojść do jego uszkodzenia, co może wiązać się ze sporym wydatkiem. Pamiętajmy więc: długo niezmieniany filtr kabinowy traci swoje właściwości.

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy