Szok. Przejechali na jednym zbiorniku paliwa 2161 km!

Największą zaletą współczesnych silników wysokoprężnych jest niskie zużycie paliwa.

To właśnie ten parametr musi rekompensować wszystkie wady - a więc głównie skomplikowaną konstrukcję z wtryskiem wysokociśnieniowym, turbosprężarką i kołem dwumasowym.

Reklama

A więc ile paliwa zużywają nowoczesne diesle? Jak udowodniło dwóch Norwegów - naprawdę niewiele.

Knut Wilthil i Henrik Borchgervink zatankowali napędzanego silnikiem 1.6 o mocy 115 KM forda mondeo econetic do pełna (pojemność zbiornika paliwa to 70 litrów) i wyruszyli w trasę. Paliwo skończyło po przejechaniu... 2161 km!

Norwegowie swoją podróż rozpoczęli w rosyjskim Murmańsku, pojechali do Oslo, następnie dalej, do Szwecji. Paliwo skończyło się w miejscowości Uddevall, na północ od Goeteborga, po 40 godzinach od startu. Oznacza, to że samochód zużył średnio 3,2 l oleju napędowego na 100 km i jest to wynik aż o 1,1 l (ponad 25 procent) lepszy od zużycia podawanego przez producenta (4,3 l/100 km).

Podróżnicy podkreślili, że trasa była trudna, wiodła m.in. po kiepskiej jakości rosyjskich drogach (z koleinami), po terenie pełnym wzniesień, w deszczu (ponad 1000 km). Jakby tego było mało, jeździe przez Norwegię i Szwecję towarzyszył przeciwny wiatr.

Samochód, którym dokonano tego wyczynu był standardowym mondeo w wersji cconetic, a więc posiadał m.in. poprawki aerodynamiczne, system Auto-Start-Stop, system odzyskiwania energii podczas hamowania (ładowanie akumulatora), automatyczną żaluzję zasłaniającą grilla, dłuższe przełożenie ostatniego biegu, obniżone zawieszenie, opony o obniżonych oporach toczenia oraz olej silnikowy o zmniejszonej lepkości.

Dowiedz się więcej na temat: zbiornik paliwa | szok | zużycie paliwa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje