Porsche 911 - 993, czyli ostatni chłodzony powietrzem

27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To wystarczający powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.

Czwarta generacja 911 - typ 993 - należy do najbardziej pożądanych wcieleń w historii modelu. Zaprezentowana na początku 1993 r. miała niezmienioną tylko linię dachu. Wklęsłe i wypukłe kształty, zintegrowane zderzaki, płasko osadzone szyby (montowane na równi z płaszczyzną paneli karoserii) oraz szeroki tylny pas z płynnie zakrzywionym panelem lamp budziły sporo emocji. Nawet przednie błotniki - których spłaszczona forma była efektem zastosowania nowych, poliepsoidalnych lamp - szybko zyskały aprobatę.

Również rozwiązania techniczne stosowane w nowej "911" zwracały uwagę - na przykład całkowicie przeprojektowane aluminiowe podwozie LSA, które łączyło lekką konstrukcję, stabilność i zwinność prowadzenia. Do dzisiaj wielowahaczowe zawieszenie 993 uchodzi za najwyższą formę rozwoju tylnej osi "Weissach", która zapisała się w historii za sprawą swoich samosterownych właściwości. Efekt: jeszcze lepsza dynamika jazdy przy zwiększonym komforcie jazdy.

Najnowsza generacja 911 ustanowiła nowe standardy także w dziedzinie układu napędowego: w 1995 r. pojawiło się 911 Turbo, ze standardowym napędem obu osi oraz podwójnie turbodoładowanym silnikiem o mocy 408 KM. Równocześnie 3,6-litrowa jednostka wyróżniała się najniższym wówczas poziomem emisji spalin spośród wszystkich produkowanych seryjnie silników spalinowych. W tylnonapędowym 911 GT2 - limitowanym do zaledwie 100 egzemplarzy - osiągała moc nawet 450 KM.

Reklama

Początkowo Porsche oferowało 993 wyłącznie jako Coupé i Cabriolet. Targa pojawiła się w 1995 r., i to w nowej postaci: zamiast zdejmowanego hardtopu miała niemal całkowicie przeszklony dach, sięgający aż do tylnej szyby. W gamie modeli produkowanych seryjnie do wyboru był jeszcze jeden wariant nadwoziowy: czteronapędowa Carrera 4S (do której niedługo później dołączyła Carrera S) z poszerzanym nadwoziem i podwoziem 911 Turbo, ale bez tylnego skrzydła.

Kolejnym powodem, dla którego 993 jest tak popularne wśród kolekcjonerów i miłośników, jest sześciocylindrowy bokser: to ostatnia "911" z klasycznym chłodzeniem powietrzem. Początkowo bazowa jednostka z dwoma zaworami na cylinder i podwójnym zapłonem osiągała moc 272 KM, a od 1995 r. - już 285 KM. Na życzenie dostępny był wariant 300-konny. Nowa była również manualna przekładnia: ponieważ prędkość maksymalna sięgała teraz 270 km/h, skrzynię zaopatrzono w szósty bieg.

W 1998 r., wraz z końcem produkcji czwartej generacji modelu, rozdział silników chłodzonych powietrzem dobiegł końca. W latach 1993-1998 Porsche zbudowało łącznie 68 881 egzemplarzy typu 993.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy