Jak długo będzie można kupić taniej samochody?

W czwartek Komitet Stały Rady Ministrów zajmie się projektem dotyczącym zmian w VAT od samochodów osobowych - poinformował w środę wiceminister finansów Janusz Cichoń. Jego zdaniem jest szansa, że zmiany wejdą w życie 1 marca 2014 r.

W czwartek Komitet Stały Rady Ministrów zajmie się projektem dotyczącym zmian w VAT od samochodów osobowych - poinformował w środę wiceminister finansów Janusz Cichoń. Jego zdaniem jest szansa, że zmiany wejdą w życie 1 marca 2014 r.

Cichoń powiedział, że jeżeli Komitet Stały Rady Ministrów w czwartek pozytywnie rozpatrzy projekt, to 21 stycznia dokument powinien się znaleźć w porządku obrad rządu.

"W przyszłym tygodniu mamy Sejm, który potencjalnie mógłby zacząć rozpatrywać projekt. Mam nadzieję, że możliwe będzie przeprowadzenie trzech czytań podczas jednego posiedzenia. Pod koniec stycznia ustawą mógłby zająć się Senat, co oznacza, że w połowie lutego ustawa mogłaby uzyskać podpis prezydenta. To oznacza, że zakładany przez nas termin wejścia w życie ustawy 1 marca jest realny" - powiedział Cichoń.

Reklama

Dodał, że jeżeli prace nad nowelizacją ustawy o VAT nie przebiegałby w przedstawionym przez niego tempie, to resort i tak będzie miał zapas, aby zmiany weszły w życie z początkiem marca. "Zrobimy wszystko, aby tak się stało" - dodał.

Od 1 stycznia 2014 r. można odliczyć pełen VAT od zakupu aut osobowych "z kratką", które uzyskają homologację samochodu ciężarowego. Wtedy bowiem wygasła zgoda Brukseli na stosowanie ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów osobowych kupowanych przez firmy oraz VAT na paliwa do takich aut. Resort finansów zwrócił się co prawda do UE o wydanie zgody na wprowadzenie kolejnych ograniczeń, jednak na decyzję czekano do połowy grudnia 2013 r.

Ministerstwo Finansów chce jednak jak najszybciej zmienić obecnie obowiązujące zasady, które umożliwiają pełne odliczenie VAT od samochodu z kratką. Zgodnie z projektem, którym w czwartek ma się zająć Komitet Stały Rady Ministrów, firma będzie mogła odliczyć 50 proc. podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków (np. zakupu paliw do napędu, czy też innych wydatków eksploatacyjnych) dotyczących pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Będzie to dotyczyło samochodów wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych.

Pełne odliczenie VAT ma przysługiwać tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej. Resort chciałby wprowadzić zmiany jak najszybciej (w ocenie skutków regulacji założono, że wejdą one w życie 1 marca 2014 r.).

MF chce, by - ze względu na niekorzystne skutki dla budżetu planowanych zmian - możliwość odliczania 50-proc. kwoty VAT od paliw kupowanych do napędu pojazdów wykorzystywanych do działalności gospodarczej i do celów prywatnych, została zawieszona do 30 czerwca 2015 r. Do tego czasu obowiązywałyby dotychczasowe rozwiązania w tym zakresie. Okres przejściowy nie dotyczyłby wydatków na paliwa do samochodów, które są wykorzystywane w 100 proc. do działalności gospodarczej.

17 grudnia Polska uzyskała od Brukseli derogację (zgodę na odstępstwo od obowiązującej w UE reguły), która pozwala wprowadzić zmiany dotyczące odliczania VAT z tytułu nabycia samochodów, podatku zawartego w paliwie oraz innych wydatków eksploatacyjnych.

Dziś firma kupująca samochód osobowy może odliczyć 60 proc. VAT-u zawartego w cenie pojazdu, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. W przypadku takich aut nie można odliczać VAT z ceny paliwa wykorzystywanego do ich napędu. Pełne odliczenie VAT - zarówno w przypadku samochodów, jak i paliwa - dotyczy np. pick up-ów.(

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy