Zadbaj o bezpieczeństwo na zaśnieżonej i oblodzonej drodze. O czym pamiętać wybierając opony zimowe?

Strach przed zimową jazdą to nie mit – to rzeczywistość, z którą boryka się wielu polskich kierowców i wykracza poza prostą niechęć do jazdy na śniegu i oblodzonej nawierzchni. Zimowe warunki na drogach często stanowią ogromne wyzwanie nawet dla najbardziej doświadczonych użytkowników. Chociaż nowoczesne systemy wspomagające w pojazdach, takie jak ABS czy kontrola trakcji, zwiększają bezpieczeństwo, to jednak samochód nie jest w stanie w pełni wykorzystać swoich możliwości bez dobrej jakości opon zimowych. Wyposażone w zaawansowane technologie zapewniają przyczepność na ośnieżonych powierzchniach, efektywne odprowadzanie wody i błota pośniegowego, a także optymalne zachowanie na suchej nawierzchni - to wszystko składa się na bezpieczną i komfortową jazdę nawet w najbardziej wymagających warunkach zimowych. A jak wskazują prognozy synoptyków, z takimi warunkami przyjdzie nam się zmierzyć w kolejnych tygodniach. Warto być na to przygotowanym.

Prezentacja partnera

Największy lęk polskich kierowców? Lód na drodze. A następnie jazda po zaśnieżonych, śliskich i mokrych drogach, ograniczona widoczność oraz utrata kontroli nad pojazdem przez siebie lub innego kierowcę. To wnioski, które płyną z badania przeprowadzonego przez europejską agencję badawczą YouGov na zlecenie Goodyear. Objęło ono 4,5 tys. kierowców z dziewięciu europejskich krajów i zwróciło uwagę na kilka ciekawych i nieoczywistych aspektów.

Największe lęki polskich kierowców

Polacy boją się jazdy w czasie zimowych miesięcy. Co więcej, nasza pewność siebie podczas prowadzenia samochodu na śliskiej drodze i przy słabej widoczności jest niższa niż kierowców z innych europejskich krajów. Polacy dużo częściej niż mieszkańcy Francji, Niemiec, Włoch, Rumunii, Szwecji, Norwegii czy Danii zwracają uwagę na opony (większy nacisk na ten aspekt kładą wyłącznie kierowcy z Finlandii). Jak wynika z badania, to dla nas skuteczna odpowiedź na lęki związane z zimową jazdą.

- Wspólnym mianownikiem wszystkich lęków i obaw polskich kierowców są te elementy, na które nie mają wpływu. Dlatego odpowiednie przygotowanie auta do zimy i zapewnienie niezbędnego wyposażenia ma kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa, oszczędności, komfortu jazdy, zgodności z przepisami oraz ogólnej pewności siebie na drodze - tłumaczy Marta Sobieska, Head of Consumer Marketing w Goodyear Europe East North. - Nie tylko zmniejsza ryzyko wypadków, ale także pozwala nam cieszyć się bardziej spokojną i bezpieczną podróżą przez zimowe miesiące - dodaje Marta Sobieska.

Już sama tylko świadomość, że jedziemy na zimowym ogumieniu, przekłada się na większe poczucie bezpieczeństwa w przypadku 65 proc. badanych Polaków. Lepszy wynik w tym aspekcie w badaniu agencji badawczej YouGov uzyskała jedynie odpowiedź: "zmniejszenie prędkości" (70 proc.).

Strach ma wielkie oczy

I rzeczywiście, przekonania Polaków pozostają jak najbardziej trafne. Jakość opon ma bowiem ogromne znaczenie jeśli chodzi o bezpieczną jazdę po ośnieżonych i oblodzonych drogach, co pokazują liczne badania. W jednym z nich, a dokładnie przeprowadzonym przez prestiżowy magazyn motoryzacyjny "Auto Bild", dowiedziono wręcz, iż droga hamowania na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h może być nawet o 10 m krótsza dla zimowych opon premium w porównaniu do niskobudżetowych odpowiedników[1].

- Odpowiedzią na największe obawy i trudności, z jakimi kierowcy muszą się zmierzyć podczas jazdy zimą, jest nasza najnowsza opona zimowa Goodyear UltraGrip Performance 3. To nie jest zwykła opona - to technologiczne rozwiązania dostosowane do ekstremalnych warunków zimowych - wyjaśniła Marta Kosyra, Brand Marketing Manager odpowiedzialna za segment opon premium w Goodyear EEN.

Goodyear UltraGrip Performance 3: remedium na największe lęki polskich kierowców

Goodyear UltraGrip Performance 3 to kolejna generacja cieszącej się popularnością linii opon zimowych UltraGrip. Dostępna jest w 94 rozmiarach na obręcze od 14 do 21 cali - dla samochodów osobowych z silnikami spalinowymi, hybrydowymi oraz elektrycznymi, które pozostają największym wyzwaniem dla inżynierów. Dlaczego największym? Chodzi mianowicie o ekstremalny moment obrotowy. W przypadku opony Goodyear UltraGrip Performance 3 odpowiedzią na te trudności są lamele 3D (gwarantujące stabilność przy przenoszeniu większych sił)  oraz odporna na zużycie mieszanka bieżnika.

Wspomnieć warto także, iż zredukowano opory toczenia (o 3 proc.), zmniejszono wagę (o 10 proc.) i opracowano bardziej aerodynamiczny kształt ściany bocznej opony. W praktyce oznacza to niemal nieodczuwalne turbulencje oraz redukcję hałasu.

- Dzięki zaawansowanej technologii Snow Protect, zapewniamy optymalną trakcję i przyczepność, które są kluczowe na zaśnieżonych drogach. "Śnieżne pazury" oraz dłuższe rowki na krawędzi barkowej tego modelu poprawiają osiągi na miękkim i głębokim śniegu, co pozwala kierowcom pewniej poruszać się na zimowych drogach. Z kolei technologia Wet Grip+ z zoptymalizowaną, okrągłą stopką zapewnia lepsze rozpraszanie wody na mokrej jezdni. Dzięki temu woda jest skutecznie spychana na boki, a nie do przodu, co znacząco zmniejsza ryzyko aquaplaningu - dodaje Kosyra.

Przy wyborze opon zimowych warto więc kierować się przede wszystkim ich właściwościami jezdnymi, przyczepnością, drogą hamowania na śliskiej nawierzchni oraz skutecznością zastosowanych technologii. Ale też możliwie najcichszą pracą oraz wysoką trwałością. Na szczęście nie musimy być ani ekspertami w tej dziedzinie, ani dokładnie analizować wszystkich parametrów. Dlaczego? Ponieważ w licznych testach robią to za nas fachowcy.

Goodyear UltraGrip Performance 3, nowa opona w portfolio marki, nie bez powodu regularnie zdobywa jedno prestiżowe wyróżnienie za drugim, w tym m.in. tytuły "Eco-Master" i "Green Tire". A dodajmy, iż w tegorocznym teście zorganizowanym przez magazyn "Auto Bild" porównano aż 54 opon zimowych najróżniejszych marek w popularnym rozmiarze 225/45 R 18.

[1] "Auto Bild", wydanie 40/2022

Prezentacja partnera

.
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy