Genewa 2015

Nowatorska opona Michelina. Na lato i na śnieg

Michelin zaprezentował dziś pierwszą letnią oponę posiadającą jednocześnie homologację zimową, co potwierdza umieszczone na jej boku logo 3PMSF (3-Peak Mountain with Snow Flake). Oznacza to, że opona może być używana zimą również w krajach, gdzie opony zimowe są obowiązkowe!

W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, nowa opona uzyskała najwyższą klasę "A" przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno wg kryteriów ocen opon letnich, jak i zimowych. CrossClimate dostosowuje swoje właściwości do warunków pogodowych dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu "inteligentnych" elastomerów.

Opona została poddana testom i ocenom przez niezależne organizacje: TUV-Sud Product Service i DEKRA Test Center i UTAC-CERAM Group. Potwierdziły one wysokie osiągi zarówno "letnie", jak i "zimowe". Konstrukcja firmy Michelin wykazała też znaczną przewagę nad oponami całorocznymi m.in. w kluczowym dla bezpieczeństwa obszarze - hamowania na suchej nawierzchni

Reklama

Wyjątkową cechą nowej opony są lamele 3D biegnące wzdłuż klocków bieżnika - mają one położenie typowe dla opony letniej, a jednocześnie cechuje je konstrukcja i geometria lameli zimowych. Ich geometria jest bardzo skomplikowana, są pofalowane, a ich szerokość się zmienia. W warunkach zimowych lamele powodują efekt “pazura"- wczepiając się w śnieg i zwiększając trakcję. Kierunkowa rzeźba ze zmiennymi kątami położenia wydłużonych klocków optymalizuje przyczepność na śniegu - w kierunku poprzecznym, dzięki ostrzejszemu kątowi oraz w centrum i w kierunku wzdłużnym, gdzie klocki  bardziej się otwierają.

Pionowa i pozioma falistość lameli wytwarza efekt samoblokowania. Innymi słowy, lamele zamykają się dla uzyskania większej sztywności klocków bieżnika, co daje lepszą stabilność opony niezależnie od sił, na jakie napotyka ona w czasie hamowania i trzymania w zakręcie.

Takie połączenie klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach zapewnia maksymalny kontakt z powierzchnią drogi, co zwiększa efektywność hamowania na suchych nawierzchniach. Jednoczesne zastosowanie innowacyjnych lamelek o pełnej głębokości, zapewnia doskonałe hamowanie i trakcję na śniegu.

Michelin CrossClimate daje początek nowej kategorii opon. Nie jest bowiem oponą całoroczną w obecnym tego słowa znaczeniu - to raczej odpowiedź na ocieplający się klimat w Europie.

Warto przypomnieć, że 65 proc. kierowców w Europie jeździ na letnich oponach przez cały rok. W Niemczech, gdzie opony zimowe są obowiązkowe, 20 proc. kierowców ich nie zakłada. We Francji, gdzie nie ma takiego obowiązku, opon zimowych nie używa aż 76 proc. kierowców!

Czterech na dziesięciu  kierowców w Europie twierdzi, że zmiana opon to kłopot lub dodatkowy wydatek. W efekcie zostawia wymianę na ostatnią chwilę lub w ogóle nie zmienia opon.  3 proc. kierowców w Niemczech i 7 proc. kierowców we Francji jeździ na oponach zimowych przez cały rok, co wydłuża drogę hamowania na suchych nawierzchniach, szczególnie gdy jest ciepło. Dodatkowo, jazda latem na zimowych oponach zwiększa zużycie paliwa.

Michelin CrossClimate pojawi się na rynku w maju. Opona będzie dostępna w 23 różnych rozmiarach (od 15 do 17 cali). Wprowadzenie następnych rozmiarów planowane jest na przyszły rok.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: opony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy