Drony w policji. Wszystko, co musisz wiedzieć!

W walce z przestępcami i piratami drogowymi policja pochwalić się może coraz nowocześniejszymi zdobyczami techniki. Wśród nich wymienić trzeba np. drony, które coraz częściej spotkać można np. nad ruchliwymi skrzyżowaniami w centrach dużych miast.

Informacje o tym, że policjanci posiłkują się nagraniami z dronów, by rejestrować wykroczenia kierowców, wzbudziły wiele kontrowersji. W komentarzach często pojawiały się pytania dotyczące prawnych uwarunkowań tej kwestii. Z prośbą o wyjaśnienia dotyczące najbardziej nurtujących czytelników zagadnień zwróciliśmy się do policji.

Jak poinformował Interię podkom. Michał Gaweł z Komendy Głównej Policji w Warszawie, wykorzystywane przez policję statki powietrzne używane są do realizacji różnych zadań służbowych, w tym na potrzeby komórek ruchu drogowego. Mundurowi nie chwalą się jednak flotą posiadanych dronów. "Zgodnie z postanowieniami art. 20a ust. 1 ustawy o Policji, z uwagi na konieczność zapewnienia ochrony form i metod realizowanych zadań, Policja nie może udzielać informacji w zakresie liczby i rozmieszczenia w poszczególnych województwach".

Wiadomo jednak, że w ubiegłym roku do jednostek w całym kraju trafiła nowa partia tego typu maszyn. "W ramach realizacji umowy, wykonawca przeprowadził szkolenie osób (operatorów), uprawniające do używania bezzałogowych statków powietrznych (BSP) do celów innych niż rekreacyjne. Proces szkolenia zakończony został egzaminem państwowym, zgodnie z obowiązującymi przepisami i uzyskaniem licencji VLOS (loty w zasięgu wzroku - przyp. red.) do 25 kg - wyjaśnia Gaweł.

Oznacza to, że piloci BSP (bezzałogowych statków powietrznych - przyp. red.) w policji posiadają ważne uprawnienia wpisane do świadectwa kwalifikacji, wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodne z typem wykonywanych operacji oraz kategorią użytkowanego BSP. Policjanci pilotujący maszyny są zatem uprawnieni do lotów w kategorii "otwartej" i "szczególnej". Każdy pilot posiada również ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej operatora BSP, co oznacza, że gdyby np. dron spadł na samochód, to ubezpieczyciel pokryje straty.

Reklama

Z perspektywy kierowcy warto wiedzieć, że policyjny pilot drona nie musi używać - wymaganej w przypadku operatorów "cywilnych" - kamizelki odblaskowej. Zgodnie z unijnymi rozporządzeniami duża część przepisów obowiązujących cywili nie ma zastosowania w przypadku działań policji i uczestniczącego w nich personelu (na podstawie art. 2, pkt 3, ppkt a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego (...) stanowiącego rozporządzenie bazowe dla przytoczonych zasad wykonywania operacji bezzałogowych określonych w przepisach rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych).

Loty policyjnych bezzałogowych statków powietrznych powinny jednak być realizowane po poinformowaniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o zamiarze wykonania lotu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego "określonego przez Agencję oraz zgodnie z warunkami wykonywania lotów określonymi w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 roku". Oznacza to, że tak samo jak właściciele maszyn wykorzystywanych rekreacyjnie, policjanci mają obowiązek zgłoszenia lotów w aplikacji "Droneradar". 

Przypomnijmy, że krakowska drogówka nie dopełniła tego obowiązku, o czym pisaliśmy w naszym serwisie. Początkowo policjanci upierali się, że przepis o zgłoszeniu ich nie dotyczy, ale ostatecznie przyznali nam rację. Jak nas poinformował rzecznik Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, "w Komendzie Miejskiej Policji prowadzone jest aktualnie postępowanie mające wyjaśnić przyczyny braku zgłoszenia w tej aplikacji lotu drona należącego do Wydziału Ruchu Drogowego".

Podkomisarz Gaweł wyjaśnił ponadto, że policja została zarejestrowana jako operator BSP, a drony zostały oznaczone właściwym numerem operatora, tak jak jest od 1 stycznie 2021 roku wymagane przepisami.

PR

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy