Będziemy ginąć w imię ochrony przyrody!

Wiele wskazuje na to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na czele której stoi Zbigniew Kotlarek nauczona doświadczeniem z Rospudy, będzie teraz z przesadną skrupulatnością przestrzegać zasad ochrony środowiska podczas drogowych remontów.

To jednak zakrawa na włoski strajk. Drogowcy wdrażają plan zarządzania środowiskiem. Skutkiem może być wyhamowanie robót albo wzrost cen. Ekologia ważniejsza od dziur w drodze i bezpieczeństwa kierowców?

Reklama

Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie szczędzono ostatnio słów krytyki. Ekolodzy i Komisja Europejska zarzucają całej drogowej administracji nieprzestrzeganie reguł ochrony środowiska. Przykład to oczywiście budowa obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy.

Dyrekcja stara się udowodnić, że reguły ochrony środowiska są przestrzegane na polskich budowach. Przedstawiła plan zarządzania środowiskiem (PZŚ), określający działania, których muszą przestrzegać wykonawcy, by dbać o środowisko. Tyle tylko że restrykcyjne stosowanie środowiskowych zasad może w konsekwencji podrożyć prace albo opóźnić realizację projektów.

- Wprowadzenie planu jest wymagane przez Bank Światowy, który współfinansuje projekty odnowy dróg - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. Dyrekcja nie chce traktować wymogów banku jako pokłosia Rospudy. Jednak zaostrzenie właśnie teraz wymagań środowiskowych przy projektach realizowanych wspólnie z BŚ już ponad dwa lata, daje do myślenia. Wykonawcy są zgodni, o przyrodę należy dbać, ale trzeba pamiętać, by nie przesadzić z restrykcjami i nie zablokować realizacji drogowego planu.

Środowisko i bezpieczeństwo

Drogowa dyrekcja poinformowała właśnie, że w tym roku planuje wydać 1,12 mld zł na odnowę 600 km dróg - na nowych zasadach.

"Istniejące wymogi prawne należy rozszerzyć o działania łagodzące negatywne oddziaływanie na środowisko w zakresie utrzymania i rehabilitacji dróg" - tak brzmi pierwsze zdanie PZŚ.

Czyli jakie?

"Środki łagodzące mogą obejmować m.in. następujące działania: korzystanie z polewaczek do mycia dróg i ograniczenia emisji pyłów podczas przewożenia ziemi; przykrywanie pojazdów w celu zapobieżenia rozsypywania i przewożenie niektórych materiałów tylko w ciągu dnia; zasadzenie roślinności osłaniającej przed pyłem wzdłuż dróg oraz w miejscach wrażliwych na zanieczyszczenia powietrza, jak np. szkoły, szpitale itd.(..) sadzenie drzew w celu absorpcji hałasu" - napisano w planie.

Dowiedz się więcej na temat: zasad | drzewa | środowisko | drogowcy | dyrekcja | GDDKiA | W imię... | W imię

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama