Używany Mercedes C W203 (2000-2007)

Klasa C W203 była pierwszym modelem Mercedesa skierowanym do młodszej (przynajmniej duchem) części klientów. Linia jej nadwozia budzi uznanie do dziś.

Dziś już nikt nie patrzy na klasę C, jak na Baby Benza. Tę rolę pełni od roku 1997 klasa A. Model C serii W203, jest po prostu praktycznym Mercedesem na każdą okazję.

Samochód zaprezentowano w roku 2000. Producent zaoferował klientom trzy wersje nadwozia: sedana, kombi i nowość - coupe, które było długo oczekiwaną odpowiedzią na BMW Compact.

Która wersja?

Bazowy Classic jest zestrojony najbardziej komfortowo i najlepiej radzi sobie na dziurawych drogach. Poznamy go m.in. po czarnych klamkach, listwach bocznych bez chromowanego paska, jasnej okleinie drewnianej na konsoli centralnej, kierownicy bez skórzanego obszycia i po braku aplikacji drewnianych na drzwiach. W wersji sprzed liftingu ma także ręcznie sterowaną klimatyzację.

Reklama

Podwozie Elegance również nie jest zbyt sztywne. Wersja wyróżnia się klamkami w kolorze nadwozia, ciemnymi aplikacjami drewnianymi wewnątrz, obszytą skórą kierownicą i seryjnymi felgami ze stopów lekkich.

Najdroższa odmiana Avantgarde jest wersją typowo "autostradową". Najlepiej się prowadzi, ale jej pasażerowie będą czuli się najmniej komfortowo. Przyczyną jest najmniejszy prześwit, sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Najłatwiej rozpoznamy ją po srebrzystych lub zielonkawych aplikacjach wnętrza.

Pomieszanie wyposażenia może wskazywać na odbudowę powypadkową z wykorzystaniem części używanych. Przed zakupem auta sprawdźmy zatem, czy Elegance i Avantgarde nie mają np. kierownicy bez skórzanego obszycia, lub to czy kolorystyka aplikacji na boczkach drzwi komponuje się z kolorystyką konsoli centralnej.

Auto było modernizowane jeden raz, w roku 2004. Wyróżnikiem są gładkie szkła reflektorów, zmodyfikowane tylne lampy, lepsza jakość
materiałów wykończeniowych, nowa konsola
centralna i wskaźniki z okrągłymi tarczami.

Nie od dziś wiadomo, że współczesne modele Mercedesów są znacznie droższe w serwisowaniu niż legendarne serie W123, W124 czy W201, a zatem nie warto interesować się C-klasami, które już na "dzień dobry" zdradzają jakieś niedomagania.

Uwaga, korozja!

Oględziny samochodu trzeba zacząć od oceny stanu karoserii. Seria W203 ma niestety problemy z korozją. Nie można ich bagatelizować, szczególnie jeśli chodzi nam o egzemplarz z pierwszych trzech lat produkcji. Rdzy szukamy na tylnej klapie w obrębie rejestracji, na nadkolach oraz na dolnych krawędziach drzwi. Niektórzy użytkownicy usuwają gumowe uszczelki dolnej części drzwi, aby ograniczyć niepożądane gromadzenie się w tamtych okolicach wody i błota.

Zawieszenie

Podwozie W203 jest konstrukcją zaawansowaną, co oczywiście odbija się na kosztach serwisowania. Będą one jednak mniejsze niż w przypadku Audi A4 B5, natomiast porównywalne z BMW 3 E46. Z przodu na każde koło przypadają po dwa wahacze. Po zakupie samochodu trzeba się liczyć z ich wymianą. Z tyłu mamy układ wielowahaczowy, w którym zazwyczaj wymienia się wyłącznie tuleje (koszty naprawy nie powinny przekroczyć tysiąca złotych). Jeśli interesuje nas wersja kombi należy sprawdzić dokładnie stan amortyzatorów i ew. układu poziomowania.

Silniki

Gama silnikowa liczy ponad 20 odmian, a zatem już sam ten fakt utrudnia wybór. Dodatkowym problemem jest wysoki przebieg starszych egzemplarzy i nagminnie cofane liczniki modeli wysokoprężnych. Najbardziej bezpiecznym wyborem jest dwulitrowy, benzynowy silnik modelu C 180. Niestety jego zaletą jest wyłącznie prosta i trwała konstrukcja, ponieważ ani osiągi, ani tym bardziej zużycie paliwa nie imponują. Znacznie ciekawsze są silniki benzynowe z doładowaniem (180 K, 200 K oraz 230 K). To jednostki wyposażone w kompresor napędzany paskiem. Jest trwalszy niż zwykłe turbosprężarki, gwarantuje lepszą elastyczność, ale w zasadzie nie podlega regeneracji. Pamiętajmy jednak, że nawet młode egzemplarze mogą być uszkodzone, jeśli auto uczestniczyło w stłuczce - kawałki plastiku z układu dolotowego wpadają przy takiej okazji do wnętrza kompresora i niszczą go.

Gamę benzynówek zamykają popularne jednostki V6. Popularny silnik 2,6 l (C 240) jest trwały, ale bardzo paliwożerny. Pozostałe silniki widlaste to albo jednostki sportowe, albo drogie, wprowadzone do gamy po roku 2005.

Najlepsze silniki wysokoprężne w gamie to 2.7 oraz 3.0 (270 CDI oraz 320 CDI). Pierwszy to rzędowa "piątka". Polecamy ją, ponieważ jest trwała i łączy dobre osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Druga jednostka ma 6 cylindrów w układzie V. Pali praktycznie tyle samo, gwarantuje jeszcze lepsze osiągi, ale jest droższa w serwisowaniu i znacznie droższa w zakupie.

Najbardziej przystępne cenowo są oczywiście wspomniane silniki czterocylindrowe. Godne polecenia są wszystkie, choć ze względu na relację zużycia paliwa do osiągów, najlepiej wypadają te mocniejsze - 122, 143 i 150 KM.

Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w układ wtryskowy common rail, który po przebiegu 200 tys. km może wymagać inwestycji kilku tysięcy złotych.

Mercedes C W203 (2000-2007) - podsumowanie

Klasa C W203 nie jest niestety wzorem solidności wykonania, nie gwarantuje także niskich kosztów eksploatacji (nowoczesne silniki sporo palą, a jednocześnie są drogie w naprawach). Atutem modelu jest natomiast świetne wyposażenie, atrakcyjny wygląd i komfortowe warunki podróżowania, które wynikają nie tylko z dobrego wyciszenia wnętrza ale także z mocy w zasadzie wszystkich dostępnych silników.

Mercedes klasy C W203: historia modelu
2000: prezentacja modelu w wersji sedan, kombi i coupe.
2002: drobne zmiany w gamie silników, 5 gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP.
2004: lifting klasy C. Wyróżnikiem nowego modelu są m.in. gładkie szkła przednich reflektorów, nieznacznie zmienione lampy tylne, okrągłe tarcze zegarów, nowa stylizacja konsoli centralnej oraz klimatyzacja automatyczna oferowana na wyposażeniu standardowym.
2005: nowe silniki.
2007: prezentacja nowej generacji modelu (klasa C W204).

Mercedes klasy C W203: typowe usterki i problemy
Największą bolączką klasy C są problemy z elektryką i elektroniką pokładową. Samochód uchodzi za najbardziej awaryjny w gamie, choć oczywiście na tle konkurentów prezentuje przyzwoity poziom. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić wymienione poniżej elementy:

  • Komputerowy test zespołu napędowego i modułów komfortu.
  • Działanie urządzeń elektrycznych (światła, wyposażenie wnętrza).
  • Zawieszenie i układ hamulcowy (także pomocniczy).


Mercedes klasy C W203: warto poszukać

  • Wersji 270 CDI. To jednostka szczególnie polecana do tego modelu.
  • Benzynowej wersji 200 K. Ma świetne osiągi i możliwe do zaakceptowania spalanie.


Mercedes klasy C W203: tego unikaj

  • Aut bez pełnej dokumentacji serwisowej. Zazwyczaj wszystkie oszczędności poczynione przy zakupie zostawiamy szybko u mechanika w serwisie.

Dane techniczne: Mercedes klasy C W203 (2000-2007) - wersje benzynowe

Wersja180180 K200 K230230 K280320
Silnikbenzynowybenz. kompr.benz. kompr.benzynowybenz. kompr.benzynowybenzynowy
Pojemność
skokowa
1998 cm31796 cm31796 cm32496 cm32295 cm32996 cm33199 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R4/16R4/16R4/16V6/24R4/16V6/24V6/24
Moc
maksymalna
129 KM143 KM170 KM204 KM197 KM231 KM218 KM
Maksymalny
moment obrotowy
190 Nm220 Nm250 Nm245 Nm280 Nm300 Nm310 Nm
Osiągi       
Prędkość
maksymalna
210 km/h223 km/h235 km/h246 km/h240 km/h250 km/h245 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
11,0 s9,7 s9,0 s8,3 s8,0 s7,2 s7,8 s
Średnie
zużycie paliwa
w l/100 km
8,28,79,29,810,111,212,4

Dane techniczne: Mercedes klasy C W203 (2000-2007) - wersje wysokoprężne

Wersja220 CDI220 CDI220 CDI270 CDI320 CDI
Silnikturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2148 cm32148 cm32148 cm32685 cm32987 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R5/20V6/24
Moc maksymalna122 KM143 KM150 KM170 KM224 KM
Maksymalny moment obrotowy270 Nm315 Nm340 Nm370 Nm415 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna208 km/h220 km/h224 km/h230 km/h246 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s10,3 s10,1 s8,9 s8,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,56,56,76,87,1

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

30 lat Mercedesa 190 (W201) - HISTORIA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy