Używany Range Rover II P38A (1994-2002)

Brytyjczycy jako jedni z pierwszych zorientowali się, że przed luksusowymi terenówkami jest przyszłość. Range Rover gwarantuje wysoki komfort jazdy i nie boi się terenowych wyzwań.

W przeciwieństwie do wielu współczesnych SUV -ów, Range Rover II (P38A) ma budowę klasycznego auta terenowego. Luksusowe nadwozie osadzono na solidnej ramie. Bardzo dojrzały jest także układ napędowy: z przodu i z tyłu zastosowano sztywne mosty, a za rozdział momentu między nimi odpowiada skrzynia rozdzielcza Borg-Warner z centralnym mechanizmem różnicowym "zeszperowanym" sprzęgłem wiskotycznym.

Wszystkie wersje mają reduktor, przy czym w tych ze skrzynią automatyczną aktywuje się on samoczynnie po przesunięciu lewarka w tryb terenowy, a w tych z "manualem" aby go włączyć trzeba nacisnąć odpowiedni guzik.

Reklama

Nadwozie, zawieszenie

Karoseria ma stalowy szkielet obudowany z zewnątrz panelami z aluminium. Typową bolączką jest korozja pojawiająca się na złączach obu metali.

Tym co nadaje Range Roverowi wyjątkowy charakter jest oryginalne pneumatyczne zawieszenie (EAS). To bardzo zaawansowany układ wyposażony w cztery miechy przy każdym kole, centralny akumulator ciśnienia (pod fotelem pasażera siedzącego z przodu) oraz pompę ciśnienia i zaawansowany sterownik odpowiadający za ręczne lub automatyczne poziomowanie auta.

Range zmienia prześwit w zależności od prędkości jazdy, potrafi "przysiąść" podczas załadunku lub wjazdu do garażu lub podnieść się w trudnym terenie. To tak zaawansowany system, że nie sposób samodzielnie ocenić, w jakim jest stanie. Przed zakupem używanego Range Rovera musi obejrzeć mechanik wyspecjalizowany w naprawach aut tej marki.

Silniki

Gama silnikowa obejmuje trzy jednostki: dwie benzynowe i jedną wysokoprężną. W tabeli wyszczególniliśmy pięć, ponieważ w 1998 roku wersje benzynowe przeszły modernizację układu wtryskowego (system Lucas został zastąpiony przez system Bosch, co ciekawe, zaadaptowany z BMW  serii 7), która nieznacznie wpłynęła na ich parametry (zmniejszyła się moc, ale wzrósł moment obrotowy).

Silniki benzynowe to oryginalne konstrukcje brytyjskie w układzie V8, nastawione na osiągi. Zużycie paliwa jest dla nich sprawą drugorzędną. Skonfigurowane z bardzo popularną, czterostopniową skrzynią automatyczną ZF podczas jazdy w mieście potrzebują nawet 18 l benzyny na każde 100 km. W terenie - jeszcze więcej. Nic dziwnego, że zdecydowana większość ma już zamontowaną instalację gazową. Uwaga: jeśli podczas jazdy próbnej ujawnią się problemy z utrzymywaniem temperatury silnika lub w zbiorniczku wyrównawczym będzie zbyt niski poziom cieczy chłodzącej, wskazuje to na bardzo poważną awarię - pęknięcie bloku (a nie głowicy, jak to zwykle bywa w takich przypadkach). Naprawa polega na wymianie silnika (koszt - ok. 3000 zł).

Jeśli ktoś myśli, że dużo lepszym wyborem jest diesel - pozostaje w błędzie. To wprawdzie udana, rzędowa jednostka BMW, ale po pierwsze - również zużywa sporo paliwa (9-13 l/100 km), a po drugie - ze względu na wiek i przebieg także wymaga sporych inwestycji. Większość egzemplarzy ma zużytą turbosprężarkę (objawem jest niebieski kolor spalin podczas przyspieszania), wypracowaną pompę wtryskową (objawem jest utrudniony rozruch na ciepło) lub niesprawną skrzynię biegów.

Co wybrać

Do jazdy na co dzień warto mieć inny samochód. Range Rover jest raczej autem hobbystycznym. Wychodząc z takiego założenia, wybór wersji silnikowej jest sprawą drugorzędną. Trzeba polować na egzemplarz w idealnym stanie technicznym z możliwie bogatym poziomem wyposażenia. Takie auto nie traci zbyt szybko na wartości i będzie je można kiedyś korzystnie odsprzedać - jeśli nie w Polsce, to za granicą. Oczywiście nawet po zakupie zadbanego Range Rovera II, inwestycja kilku tysięcy złotych w naprawy nie powinna nikogo dziwić.

Range Rover II P38A (1994-2002) - podsumowanie

Ze względu na stosunkowo wysokie koszty eksploatacji, Range Rover II jest autem dla świadomych miłośników tej brytyjskiej marki. Auto zyskało już status youngtimera - ceny egzemplarzy w idealnym stanie nie podlegają w zasadzie standardowemu spadkowi wartości. Zaniedbane Range Rovery są zwykle sprzedawane na części.

Range Rover II P38A: historia modelu
1994: prezentacja modelu P38A.
1996: koniec produkcji poprzedniej generacji (Classic).
1998: modernizacja gamy silnikowej.
1999: udoskonalenie układu napędowego.
2002: koniec produkcji.

Range Rover II P38A: typowe usterki i problemy

  • Nie działa klimatyzacja: przyczyna jest zwykle poważna - nastąpiła awaria panelu sterującego (koszt ok. 2 tys. zł).
  • Opadło zawieszenie: przeszło w tryb awaryjny. Przyczyną jest prawdopodobnie zużycie pompy ciśnienia lub nieszczelność układu.
  • Silnik benzynowy zużywa płyn chłodniczy, przegrzewa się: duże ryzyko pęknięcia bloku. To typowa usterka modelu.

Dane techniczne: Range Rover II P38A (1994-2002)

Wersja4.0 SE4.0 SE4.6 HSE4.6 HSE2.5 TD
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa3947 cm33947 cm34552 cm34552 cm32497 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/16V8/16V8/16V8/16R6/12
Moc maksymalna190 KM185 KM226 KM218 KM136 KM
Maksymalny moment obrotowy320 Nm340 Nm380 Nm400 Nm270 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna188 km/h190 km/h196 km/h196 km/h170 km/h
Przysp. 0-100 km/h10,7 s10,5 s10,1 s9,9 s14,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km13,511,514,112,210,9

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Range Rover TDV6 Vogue - TEST

Range Rover Sport SDV6 HSE - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama