Które auta rdzewieją najszybciej? Niektóre modele zaskakują

Korozja to śmiertelny wróg każdego samochodu. Rdza to jedna z głównych przyczyn, przez które kończą one swoją drogową karierę w stacjach demontażu pojazdów. Chociaż w ostatnich latach poziom zabezpieczenia antykorozyjnego aut wyraźnie się poprawiał, eksperci nie mają wątpliwości, że szczyt motoryzacyjnych osiągnięć na tym polu przypada na połowę lat dwutysięcznych. Oznacza to, że wśród popularnych na rynku wtórnym samochodów spotkać można wiele stosunkowo młodych pojazdów, które bardzo szybko poddają się działaniu rdzy.

Średni wiek samochodu w Polsce oscyluje w okolicach 15 lat, a mediana ceny używanego auta oferowanego w ubiegłym roku do sprzedaży w naszym kraju zbliżyła się do 30 tys. zł. To aż o 6,7 tys. złó więcej niż na koniec roku 2022. Oznacza to, że na statystyczny używany samochód przeznaczamy równowartość około 7 pensji minimalnych (4242 zł). Śledząc dane z ogłoszeń (dane za AAA Auto) okaże się, że - ze statystycznego punktu widzenia - kupiony za kwotę 30 tys. zł samochód legitymować się będzie wiekiem niespełna 13 lat i przebiegiem 181 tys. km.

Reklama

Jakie samochody kupują Polacy. 30 tys. zł na 13-latka

Nie jest tajemnicą, że dla wielu Polaków jednorazowy wydatek rzędu 30 tys. zł wiąże się z zaciągnięciem kredytu. Nie można jednak zapominać, że - ze statystycznego punktu widzenia - pojazd w wieku 13 lat często ociera się już o granicę tzw. śmierci technicznej, gdy koszt usunięcia wielu z potencjalnych usterek może przekroczyć jego wartość rynkową.

W tym miejscu warto przytoczyć najnowszy raport usterkowości TUV 2024, gdzie - pierwszy raz w historii - oceniono też pojazdy w wieku miedzy 12 a 13 lat. W ich przypadku poważne usterki skutkujące niezaliczeniem obowiązkowej kontroli technicznej stwierdzono aż w 28,9 proc. skontrolowanych pojazdów. Mówiąc wprost - jeden na trzy skontrolowane przez TUV samochodów w tym wieku oblał obowiązkowe badanie techniczne! Dla porównania, w autach w wieku od 4 do 5 lat było to 8,9 proc., a w najmłodszej grupie wiekowej - od 2 do 3 lat - 5,7 proc. 

Ile kosztuje usunięcie korozji? 2 tys. zł za próg, 1 tys. zł za lakierowanie

Wśród najdroższych napraw wymienić można właśnie te spowodowane korozją. Wiążą się one przecież z koniecznością demontażu wielu elementów (np. zbiornik paliwa), a - po interwencji blacharza - często wymagają jeszcze wizyty u lakiernika. Z tego względu nawet tak "błaha" interwencja jak wymiana poszycia progu kosztować dziś może 2 tys. zł za stronę, a koszt polakierowania jednego elementu sięga tysiąca złotych. Mimo tego wiele osób szukając dla siebie samochodu na rynku wtórnym ogranicza się jedynie do oględzin karoserii i rzadko kiedy decyduje się obejrzeć auto na podnośniku. To duży błąd, bo wśród stosunkowo młodych pojazdów spotkać można liczną reprezentację takich, których poziom zabezpieczenia antykorozyjnego określić można wręcz mianem "skandalicznego".

Kopalnią wiedzy w tym zakresie jest szwedzki magazyn motoryzacyjny Vi Bilägare, który przy współpracy ze sztokholmską firmą "Rostskyddsmetoder" - specjalizującą się w badaniach nad technologiami antykorozyjnymi - już od 35 lat sprawdza poziom zabezpieczenia antykorozyjnego nowych samochodów. 

Te samochody rdzewieją najszybciej. Lista modeli

Testy "Rostskyddsmetoder" są bardzo drobiazgowe. Specjaliści od materiałoznawstwa sprawdzają np. jakość mastyk, przepustowość odpływów czy trwałość zastosowanych do konserwacji podwozia środków chemicznych. Od początku współpracy Vi Bilägare i ekspertów z Rostskyddsmetoder przetestowano już ponad 500 modeli samochodów, które ocenione zostały w skali od 1 (najgorzej) do 5 (najlepiej). Które samochody ocenione zostały przez Szwedów jako szczególnie podatne na działanie rdzy?

Biorąc pod uwagę statystyczny obraz polskiego rynku samochodów używanych, poniżej publikujemy listę modeli w wieku między 10 a 20 lat, które - w opinii ekspertów - wyróżniają się "szczególnie słabym" zabezpieczeniem antykorozyjnym.

Zwracamy uwagę, że znajduje się na niej wiele "pewniaków" - aut, japońskich marek, które od lat uchodzą za wzór bezawaryjności. Warto mieć to na uwadze szukając dla siebie używanego samochodu. Mówiąc wprost - kupno "nastoletniej" Mazdy, Toyoty czy Suzuki powinno być poprzedzone wnikliwą kontrolą stanu blacharskiego, zwłaszcza pod katem korozji podwozia - podłużnic, podciągów czy podłogi.

Marki samochodów z najgorszym zabezpieczeniem antykorozyjnym:

  1. Ford - 2,2
  2. Toyota - 2,2
  3. DS - 2,0
  4. Fiat - 2,0
  5. Hongqi - 2,0
  6. Lynk&Co - 2,0
  7. Mitsubishi - 2,0
  8. Range Rover - 2,0
  9. Subaru - 2,0
  10. Suzuki - 2,0
  11. Honda - 1,8

Starsze (10-20 lat) popularne na polskich drogach samochody o szczególnie niskim poziomie zabezpieczenia antykorozyjnego. W nawiasie rok modelowy auta, które poddano badaniu jako nowe:

Alfa Romeo:

  • Alfa Romeo 159 (2006) - ocena 1 punkt 

Citroen:

  • Citroen C3 (2002-2003) - ocena 2 punkty
  • Citroen C4 Cactus (2014) - ocena 2 punkty
  • Citroen C4 Picasso/Grand Picasso (2008-2009) - ocena 2 punkty
  • DC3 (2010) - ocena 2 punkty

Fiat:

  • 500 (2008) - 2 punkty
  • 500L (2013) - 2 punkty
  • Bravo (2008) - 2 punkty
  • Doblo (2003) - 1 punkt
  • Grande Punto (2006) - 2 punkty
  • Panda - 2 punkty 

Honda:

  • Honda Accord (2002-2006) - 2 punkty
  • Honda Accord Tourer (2008) - 2 punkty
  • Honda Civic Hybrid (2005-2006) - 2 punkty
  • Honda Civic (2011-2012) - 2 punkty
  • Honda Civic Tourer (2013-2014) - 2 punkty
  • Honda CR-V (2002-2013) - 2 punkty
  • Honda Insight (2009) - 2 punkty
  • Honda Jazz (2001) - 2 punkty 

Jeep:

  • Jeep Cherokee (2012-2015) - 1 punkt

Lexus:

  • IS (2005-2006) - 2 punkty
  • IS (2013-2014) - 2 punkty
  • NX 300h (2014-2015) - 2 punkty

Mazda:

  • Mazda 2 (2007) - 2 punkty
  • Mazda 3 (2008-2011) - 2 punkty
  • Mazda 3 (2003) - 2 punkty
  • Mazda 5 (2005) - 2 punkty
  • Mazda 6 (2002-2009) - 2 punkty
  • Mazda 6 kombi (2007-2011) - 2 punkty
  • Mazda 6 kombi (2012-2015) - 2 punkty

Mitsubishi: 

  • ASX (2010) - 2 punkty
  • Colt (2002-2009) - 2 punkty
  • Lancer (2008) - 2 punkty
  • Outlander (2013) - 2 punkty
  • Outlander PHEV (2013-015) - 2 punkty
  • Space Star (2012-2013) - 2 punkty

Nissan:

  • Juke (2011) - 2 punkty
  • Micra (2003) - 2 punkty
  • Micra (2011) - 2 punkty
  • Note (2013) - 2 punkty
  • Qashqai (2007) - 2 punkty
  • Qashqai (2014) - 2 punkty
  • X-Trail (2007) - punkty 2

Peugeot:

  • 1007 (2005) - 1 punkt
  • 108 (2014) - 2 punkty 207 (2006) - 2 punkty
  • 208 (2013) - 2 punkty
  • 508 (2013) - 2 punkty
  • 508 SW (2011) - 2 punkty
  • 2008 (2013) - 2 punkty
  • 4007 (2008) - 1 punkt
  • 5008 (2010) - 2 punkty
  • Partner (2008) - 2 punkty

Subaru:

  • Forester (2008) - 2 punkty
  • Forester (2013) - 2 punkty
  • Impreza (2007) - 2 punkty
  • Justy (2007) - 2 punkty
  • Legacy (2003-2004) - 1 punkt
  • Outback (2007) - 2 punkty
  • Outback (2009-2013) - 2 punkty
  • Outback (2015) - 2 punkty 

Suzuki:

  • Swift (2005) - 2 punkty
  • Swift (2011) - 2 punkty
  • SX4 S-Cross (2013) - 2 punkty
  • Vitara (2015) - 2 punkty

Toyota:

  • Auris (2007) - 2 punkty
  • Auris Sports Tourer (2013) - 2 punkty
  • Avensis (2009) - 2 punkty
  • Aygo (2005) - 2 punkty
  • Aygo (2005-2013) - 1 punkt
  • Corolla Verso (2004) - 2 punkty
  • Prius (2004) - 2 punkty
  • Prius(2009) - 2 punkty
  • Prius Plug-in (2013) - 2 punkty
  • RAV4 (2013) - 2 punkty
  • RAV4 (2006) - 2 punkty
  • Verso (2009-2013) - 2 punkty
  • Yaris (2005-2009) 2 punkty
  • Yaris (2013) - 2 punkty

Dlaczego japońskie samochody rdzewieją na potęgę?

Jak tłumaczą przedstawiciele "Rostskyddsmetoder" - japońscy producenci polegają głównie na podkładach i zabezpieczeniach chemicznych na etapie lakierowania nadwozia, a europejscy stawiają raczej na wypełnianie profili zamkniętych woskiem i klasycznym cynkowaniu galwanicznym. W ostatecznym rozrachunku, zapewnia ono zdecydowanie lepszą ochronę antykorozyjną, chociażby ze względu na wyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Właśnie z tego powodu, wielu klientów Hondy, Mazdy, Toyoty, Subaru czy Suzuki po zakupie - całkiem słusznie - decyduje się na dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne swoich pojazdów. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: korozja | rdza
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy