​Auto ściąga w lewo gdy naciskam hamulec. Co może być nie tak?

Auto ściąga podczas jazdy? A może podczas hamowania? Przyczyn ściągania samochodu w stronę pobocza jest co najmniej kilka i wbrew pozorom nie zawsze winna jest geometria. Podpowiadamy co sprawdzić, kiedy auto ściąga podczas jazdy lub hamowania.

Jazda po polskich drogach od zawsze wiąże się z omijaniem dziur, wjeżdżaniem w studzienki i częstymi wizytami w warsztatach w celu naprawy lub wymiany elementów zawieszenia. Stan polskich dróg - nie da się ukryć - nie należy do najlepszych, a skoro tak jest, to może się zdarzyć, że zwłaszcza w mocniej eksploatowanych autach może pojawić się problem z podwoziem, powodujący ściąganie auta podczas jazdy. Co może być przyczyną takiego problemu?

Zła geometria zawieszenia powoduje ściąganie samochodu

Najprostsza i najszybsza diagnoza zwykle pada na geometrię zawieszeń - złe ustawienie kół, wagaczy, końcówek drążków kierowniczych może powodować, że nawet gdy trzymamy kierownicę prosto, przynajmniej jedno z kół jest ustawione nieprawidłowo i powoduje ściąganie w konkretną stronę.

Reklama

Zwykle dzieje się tak w momencie, gdy po poważniejszym serwisie zawieszeń (np. wymiany końcówek drążków, wahaczy itd) warsztat nie do kona właściwej regulacji zawieszenia i nie ustawi geometrii. Geometria samochodu może również zmienić się delikatnie wraz ze zużyciem zawieszeń i pojawieniem się luzów lub przez poważne uszkodzenie - na przykład wygięcie wahacza spowodowane wpadnięciem w dużą dziurę.

Nieprawidłowa geometria powoduje też nierównomierne zużycie opon, ich ząbkowanie, ale te skutki są widoczne po dłuższej jeździe samochodem z niewłaściwie ustawionym zawieszeniem.

Uszkodzone hamulce lub łożysko - auto ściąga nie tylko podczas hamowania

Inną przyczyną ściągania samochodu podczas hamowania, lub podczas jazdy mogą być hamulce. Zwykle problem wiąże się z zaciskami, które nie odbijają - co może powodować nieustanne hamowanie jednego z kół i ściąganie samochodu w tę stronę. Co więcej może mieć wpływ na nadmierne zużycie nie tylko tarczy hamulcowej i klocków, ale także paliwa. Na dodatek nieustanne dociskanie klocja do tarczy podczas jazdy generuje wysoką temperaturę - może doprowadzić do przegrzewania się tarczy i zacisku i zapieczenia tłoczka. Jeśli problemem jest hamulec, zwykle pomaga pełna regeneracja zacisku. Czasem wystarczy odblokowanie tłoczka i "rozruszanie" tłoczka i jarzma zacisku, aby przywrócić mu ruchomość.

Problemem może być też nadmiernie zużyte łożysko, które stawia opór podczas jazdy i powoduje ściąganie samochodu w bok. Wtedy pomoże tylko wymiana łożyska lub całej piasty, razem z łożyskiem.

Niskie ciśnienie w oponie

Ściąganie samochodu podczas jazdy może mieć też bardzo błahą przyczynę - wystarczy że w jednym z przednich kół jest zdecydowanie za niskie ciśnienie powietrza i auto będzie ściągać. Problemem może być też źle ustawiona zbieżność.

Najgorsza wiadomość

Niestety ściąganie samochodu może być spowodowane również wypadkową historią samochodu - jeśli był naprawiony nieprawidłowo, lub mówiąc delikatnie składa się z kilku różnych egzemplarzy, raczej ciężko będzie zniwelować ściąganie - geometria ramy samochodu może być poważnie uszkodzona i nie pomoże tu w żaden sposób regulacja zawieszeń.

Dobra wiadomość jest taka, że zdarza się również, że tylna belka (jeśli samochód jest skonstruowany w taki sposób) jest uszkodzona i powoduje wrażenie, że samochód jest "przekoszony". Czasem wystarczy wymienić belkę i samochód z powrotem stanie się "dwuśladem".

Co robić gdy auto ściąga?

Na dzień dobry warto sprawdzić ciśnienie w kołach, podnieść auto na podnośniku i zobaczyć czy koła swobodnie się obracają. W ten sposób wyeliminujemy hamulce i łożyska jako potencjalne przyczyny Wtedy pozostanie nam wycieczka do warsztatu, by poznać bardziej fachową diagnozę - w warsztacie sprawdzą stan zawieszeń, przegubów, drążków i sworzni i ocenią co może być przyczyną. Możemy również odwiedzić serwis zajmujący się zbieżnością kół i geometrią zawieszeń i zlecić ustawienie samochodu w odpowiedni sposób, ale jeśli przyczyną problemów są luzy w zawieszeniu, wydatki na naprawę i wymianę zużytych elementów i tak nas nie ominą.

 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: geometria zawieszenia | naprawa samochodu | opony
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy