Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige - test

Wydaje się, że w przypadku Dacii to niska cena najbardziej zachęca do zakupu. Duster po liftingu przekonuje jednak zdecydowanie ważniejszymi dla SUV-a cechami.

Sama niska cena nie jest podczas zakupu auta ważna, dopiero jej stosunek do tego, co otrzymujemy ma decydujące znaczenie. A w przypadku Dustera z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi i napędem na cztery koła jest on bardzo korzystny. By kupić taką wersję SUV-a Dacii trzeba wydać 68 500 zł, a na porównywalną Skodę Yeti 2.0 TDI 4x4 - o ponad 13 tys. więcej (auto w promocji rocznika 2013).

4x4 nie od parady

Dustera docenią przede wszystkim osoby poszukujące auta, które bez problemu będzie sobie radziło z dala od asfaltowych dróg. Dacia ma duży, wynoszący 21 cm prześwit (dla porównania, we wspomnianej wyżej Skodzie Yeti wynosi on 18 cm) i 16-calowe obręcze z oponami o sensownym rozmiarze 215/65.

Reklama

W układzie przeniesienia napędu wykorzystano elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe. Obecnie w SUV-ach tej klasy rzadko można wybrać sposób pracy napędu. Dacia daje taką możliwość. Pokrętłem przy dźwigni zmiany biegów włącza się jeden z trzech trybów. Po wybraniu "2WD" Duster jest zwykłą przednionapędówką. Optymalny do jazdy na co dzień jest tryb Auto, bo w nim moment obrotowy samoczynnie trafia także na tylne koła (tylko wtedy gdy przyczepność przednich jest niewystarczająca do sprawnej jazdy). Trzeci tryb - Lock - gwarantuje bardzo dobrą trakcję nawet na wyjątkowo śliskich nawierzchniach, bo Duster ma wtedy stały napęd 4x4. Odłączyć można ASR i układ stabilizacji toru jazdy ESP. Oba włączają sią automatycznie (a tryb Lock przechodzi z powrotem w "Auto") po przekroczeniu określonej prędkości. W instrukcji obsługi napisano, że jest to ok. 60 km/h, ale w trakcie testu można było używać "Lock" i jeździć bez ingerencji ESP do ok. 80 km/h. W efekcie Dacia nie tylko bardzo skutecznie rozpędza się na śniegu, ale daje też bardzo dużo przyjemności z prowadzenia, umożliwiając - oczywiście w bezpiecznym miejscu - jazdę poślizgami.

Trzeba się przyzwyczaić

Duster nie ma reduktora, ale jazdę w trudniejszych warunkach terenowych ułatwia krótko zestopniowany pierwszy bieg. "Dwójka" i "trójka" także są krótkie. W jeździe miejskiej trzeba się do tego przyzwyczaić, bo z reguły jedzie się na o jednym biegu wyżej niż w większości aut przy podobnej prędkości. Na przykład sporo zakrętów przejeżdża się na biegu trzecim, a nie drugim. Silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM znosi to znakomicie i bardzo płynnie rozpędza auto już od nieco ponad 1 tys. obr./min. Jednostka ta przekonuje nie tylko dobra dynamiką, ale także cichą, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa.

Zawieszenie zapewnia Dusterowi wystarczająco pewne prowadzenie na asfalcie (choć szybka jazda po ciasnych zakrętach na pewno nie jest jego domeną), ale przede wszystkim porządnie tłumi nierówności - to bardzo dobre zestrojenie na nasze drogi.

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige - podsumowanie

Dacia Duster po liftingu wyraźnie się poprawiła, a jej cena wciąż pozostaje bardzo atrakcyjna.

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige: plusy

  • wystarczająco przestronne wnętrze,
  • skuteczne wyciszenie kabiny,
  • sprawny napęd 4x4,
  • dobre wyniki w próbach elastyczności,
  • niska cena


Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige: minusy

  • niewygodne siedzenia,
  • brak osiowej regulacji kierownicy oraz kurtynowych poduszek,
  • powietrznych, słabe wycieraczki

Dane techniczne: Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige

 Dacia Duster
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1461 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna110 KM/4000
Maks. moment obrotowy240 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość432/182/163 cm
Rozstaw osi267 cm
Średnica zawracania10,4 m
Masa/ładowność1390/485 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)408/1570 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)
Opony215/65 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna168 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h13,1 s →
Elastyczność 60-100 km/h7,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)47,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)47,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h68,0 dB
Rzeczywista prędkość**95 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,7/5,0/5,2
Teoretyczny zasięg960 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,5/6,2/7,4
Rzeczywisty zasięg680 km
Cena wersji podstawowej***68 500 zł
Cena72 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*pomiar na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura -9°C;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Renault Captur 1.2 TCe EDC Intens - TEST

Dacia Duster w luksusowym wydaniu - TUNING

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy