Volkswagen bluesport

W styczniu na salonie w Detroit Volkswagen zaprezentował prototyp o nazwie concept bluesport. Teraz Niemcy ujawnili więcej informacji na temat tego pojazdu.

Bluesport to samochód, który ma łączyć niskie zużycie paliwa z przyjemnością z jazdy. A więc: silnik diesla ze sportowym, dwuosobowym nadwoziem.

O tym, że w motoryzacji można połączyć ogień i wodę przekonaliśmy się już wielokrotnie. Wszak już od kilku lat producenci coraz odważniej montują ciężkie i klekoczące wysokoprężne jednostki w kabrioletach.

Bluesport różni się jednak od tych pojazdów. Przede wszystkim - wg producenta jest roadsterem (to nie to samo co kabriolet, jednak, tak naprawdę, auto to nie spełnia wszystkich wymogów formalnych by być roadsterem). Ponadto od początku zbudowano go z myślą o stosowaniu silnika diesla. Konstruktorzy wzięli pod uwagę wszystkie tego konsekwencje, dlatego bluesport może pochwalić się np. rozkładem masy 45:55. Jak to udało się osiągnąć? Otóż silnik został zamontowany centralnie przed tylną osią, a nie jak w klasycznych roadsterach z przodu!

W prototypie zastosowano dwulitrową jednostkę TDI o mocy 180 KM i momencie 350 Nm. Silnik współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów typu DSG, za pośrednictwem której napęd trafia na koła tylnej osi.

Bluesport może pochwalić się osiągami godnymi swojego wyglądu: sprint do 100 km/h trwa tylko 6.6 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 226 km/h.

Reklama

Kluczem do dobrych osiągów i niskiego zużycia paliwa jest oczywiście masa. To ona przeszkadza w przyspieszeniach oraz wpływa bezpośrednio na zużycie paliwa. Mierzący niespełna 4 metry długości bluesport, dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów waży zaledwie 1200 kg.

To musiało się przełożyć na zużycie paliwa - prototyp średnio zużywa zaledwie 4,3 l oleju napędowego na 100 km. Tym samym auto, z emisją CO2 113 g/km, spełnia normę emisji spalin Euro VI, która wejdzie w życie dopiero w 2014 roku!

Pojemność zbiornika paliwa bluesporta wynosi tylko 50 litrów, ale przy tak niskim zużyciu oleju napędowego jego zasięg przekracza 1000 km.

Volkswagen bluesport to przed wszystkim samochód stworzony by sprawiać przyjemność. Ale nie jest pozbawiony również praktyczności. Np. przedni bagażnik ma 112 litrów pojemności, dodatkowo można wykorzystać tylny schowek o pojemności 70 litrów.

Volkswagen bluesport to prototyp. Niemiecka firma poinformowała już jednak, że powstanie wersja produkcyjna tego auta. Kiedy? Nie wiadomo. Wiadomo jednak, że mimo wszystko Volkswagen będzie montował w niej silniki benzynowe typu TSI (z doładowaniem). Na szczęście...

Volkswagen bluesport na filmie:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: silnik | prototyp | paliwa | Volkswagen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy