SUV-y i crossovery, czyli rozum kontra serce

Nieliczni producenci aut zacierają ręce, bo sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie w latach 2010-2013 wzrosła aż 65-krotnie, osiągając liczbę... nieco ponad 36 tys. egzemplarzy. Tymczasem, europejscy specjaliści rynku motoryzacyjnego szacują, że już w tym roku popyt na SUV-y - tylko te segmentu premium (!) - sięgnie miliona sztuk. W najbliższych latach czeka nas wysyp SUV-ów i crossoverów różnej wielkości i maści, nie tylko marek premium. Który podoba Wam się najbardziej?

Nieliczni producenci aut zacierają ręce, bo sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie w latach 2010-2013 wzrosła aż 65-krotnie, osiągając liczbę... nieco ponad 36 tys. egzemplarzy. Tymczasem, europejscy specjaliści rynku motoryzacyjnego szacują, że już w tym roku popyt na SUV-y - tylko te segmentu premium (!) - sięgnie miliona sztuk. W najbliższych latach czeka nas wysyp SUV-ów i crossoverów różnej wielkości i maści, nie tylko marek premium. Który podoba Wam się najbardziej?

Audi Q1

Na drogi wyjedzie najwcześniej w 2016 roku. Technicznie spokrewnione będzie z następcą Audi A1, czyli z nowym VW Polo. Pod względem wielkości Audi Q1 ma być odpowiednikiem popularnego Nissana Juke’a. Auto będzie miało napęd na przednie koła, ale Audi nie wyklucza również wersji z napędem na cztery koła. Oczywiście, nie zabraknie także wersji usportowionej, czyli SQ1. Pod maską silniki o mocy od 90 KM w górę i o pojemności 1,4 l (TSI i TDI).

Audi TT SUV

Jako samochód studyjny Audi pokazało uterenowione TT w stylu Allroad już w ubiegłym roku podczas salonu w Pekinie. W tym samym roku, ale na salonie w Paryżu, debiutował 4-drzwiowy concept car również skonstruowany na bazie TT - Audi TT Sportback.  Z połączenia obydwu modeli studyjnych wychodzi atrakcyjne Audi TT SUV, gotowe do produkcji niemal od zaraz.

Audi Q6

Początkowe plany zakładały, że "X6" w wydaniu Audi zadebiutuje już w 2015 roku. Debiut Q6 odłożono jednak na później. Spory SUV Audi zostanie skonstruowany na płycie podłogowej nowego Volkswagena Tourega i Porsche Cayenne. W przestronnym wnętrzu ma być miejsce tylko dla 4 osób, pod maską - jedynie dla  najmocniejszych silników.

BMW X2

Szósty model z "iksem" w oznaczeniu powstanie na bazie nowej "X1".  Jej debiut zaplanowano na najbliższy salon samochodowy we Frankfurcie. X2 pojawi się najwcześniej w 2016 r. Prawdopodobnie, nowy crossover BMW będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych - jako auto 2- lub 4-drzwiowe, bliźniaczo podobne do większych - X4 i X6. Małego SUV-a mają napędzać silniki o mocy powyżej 115 KM. Wiele wskazuje na to, że X2 pojawi się również w wersji hybrydowej o łącznej mocy zespołu napędowego, wynoszącej nawet 300 KM.

Mercedes GLA Coupé

Oczywiście, coupé udaje tylko z nazwy. Mercedes, podobnie jak Audi, pozazdrościł BMW sukcesu "X6" i "X4" i nie zamierza przyglądać się temu z boku. Istniejący crossover GLA - technicznie spokrewniony z kompaktową Klasą A - prawdopodobnie niedługo otrzyma drugą wersję nadwoziową. GLA Coupé będzie miało mocno opadający dach i sylwetkę - wypisz, wymaluj - jak BMW X4 i X6. W AMG już pracują nad tym, aby GLA Coupé z pakietem wyposażenia AMG Sport wyglądało bardziej sportowo niż X4.

Mercedes GLC

Wraz z nową polityką Mercedesa dotyczącą nazewnictwa modeli oferta SUV-ów zostanie całkowicie odświeżona. Przybędzie sporo nowych aut, zmienią się oznaczenia tych, które aktualnie jeżdżą po drogach. Na przykład, GLK zostanie zastąpione przez GLC, które będzie bazowało na płycie podłogowej nowej Klasy C. Mimo że GLC ma być nieco większe niż GLK, będzie od niego lżejsze. Nadwozie ma być utrzymane w nowym stylu, obowiązującym u Mercedesa, a wnętrze stylem i jakością ma przypominać wnętrze Klasy S. Do napędu GLC w najmocniejszej wersji - AMG - posłuży widlasty, 8-cylindrowy silnik.

Opel Adam SUV Sporo wskazuje na to, że już wkrótce gama Opli poszerzy się o 5-drzwiowego Adama w wersji znacznie bardziej przystosowanej do jazdy po bezdrożach nich Adam Rocks. Pod względem wielkości i techniki samochód będzie bazował na Oplu Mokka.

VW Polo SUV Rynkowy debiut nowego Polo w tej odmianie nadwoziowej będzie miał miejsce najwcześniej w 2016 roku, ale model studyjny powinien zostać pokazany jeszcze w tym roku, na salonie samochodowym we Frankfurcie. Bardzo prawdopodobne, że VW będzie oferował małego crossovera w dwóch wersjach - jako samochód 2- lub 4-drzwiowy. Dostępne mają być dwa rodzaje napędu - na przednie koła i 4Motion.

Maciej Ziemek Członek jury Car of the Year

INTERIA.PL
Reklama