Devel Sixteen. Najmocniejszy samochód świata?

Jeżeli wydaje się wam, że 1000 KM oferowane przez Bugatti Veyron to dużo, powinniście poznać supersamochód o nazwie Devel Sixteen. Chociaż pojazd daleki jest od wersji produkcyjnej, już wzbudza ogromne emocje.

O Devel Sixteen po raz pierwszy usłyszeć można było dwa lata temu, przy okazji salonu motoryzacyjnego w Dubaju. Lokalna firma Defining Extreme Vehicles Car Industry L.L.C. zapowiedziała wówczas, że zamierza zbudować samochód wyposażony w 16-cylindrowy silnik generujący moc przeszło 5000 KM!

Chociaż zaprezentowano jeżdżącą makietę pojazdu w skali 1:1, nikt nie traktował jej poważnie. Stworzenie silnika o takiej mocy, który zmieściłby się w samochodzie osobowym, wydawało się nierealne. Po raz kolejny okazało się jednak, że "dla chcącego nic trudnego". Zwłaszcza, jeśli dysponuje się dużymi zapasami gotówki...

Reklama

Arabowie zlecili opracowanie jednostki napędowej amerykańskiej firmie Steve Morris Engines. Jej inżynierowie podeszli do problemu bardzo poważnie. Postanowili samodzielnie, od podstaw, stworzyć silnik V16. Jednostka o pojemności 12,3 l wspomagana jest czterema ogromnymi turbosprężarkami o średnicy 81 mm każda! To jedyny tego typu motor zaprojektowany z myślą o napędzie samochodów.

Jakie wartości udało się uzyskać testując jednostkę na hamowni? Silnik - przy prędkości obrotowej 6900 obr./min - wygenerował moc 3367 kW (4578 KM!). Przy 6600 obr./min uzyskano też moment obrotowy wynoszący rekordowe 4766 Nm!

Co ciekawe - przynajmniej zdaniem konstruktorów - nie są to wcale maksymalne osiągi. W czasie testów jednostka nie pracowała na 100 proc. swoich możliwości ze względu na... troskę o wytrzymałość urządzeń pomiarowych! Krótko mówiąc - przy odpowiednim programie sterującym - moc i moment generowane przez silnik rozerwałyby stanowisko kontrolne na strzępy! Wniosek? Inżynierowie nie wycofują się z żadnych obietnic. Wersja produkcyjna rozwijać ma grubo ponad 5000 KM!

Udało się jednak przetestować silnik w trybie "ekonomicznym" lub - jak kto woli - "codziennego użytku". Jednostka wygenerowała wówczas "zaledwie" 3048 KM (przy 6900 obr./min) i moment obrotowy 3260 Nm (przy 6400 obr./min).

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama