GDDKiA chce walczyć z przeładowanymi ciężarówkami

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce odciążyć polskie drogi poprzez stworzenie systemu ważenia pojazdów. Wysokie kary mają zniechęcić przewoźników do poruszania się pojazdami przeładowanymi towarem.

Sposobem na zmniejszenie liczby przeładowanych ciężarówek na polskich drogach jest zainstalowanie wag preselekcyjnych lub wprowadzenie dynamicznego pomiaru masy. Docelowo może być to jedna z funkcjonalności elektronicznego systemu poboru opłat.

System ważenia pojazdów miałby wykorzystywać zainstalowane w asfalcie pętle indukcyjne i listwy pomiarowe oraz umieszczone nad jezdnią kamery, które rejestrowałyby zdjęcia przeciążonych składów. Aby jednak karać kierowców na podstawie informacji z dynamicznego systemu pomiaru masy, potrzebna jest jeszcze zmiana prawa.

Reklama

Eksperci twierdzą, że najszybciej byłoby doposażyć w odpowiednie urządzenia bramownice systemu viaTOLL. Do 2015 roku ma powstać 300 punktów dynamicznego pomiaru masy. Obecnie, działają one testowo we Wrocławiu, Włocławku i Warszawie. Projekt wyceniono na 500 mln złotych.

Dzięki ograniczeniu liczby przeładowanych ciężarówek spadłyby koszty naprawy dróg krajowych. Dodatkowo, w interesie przewoźników będzie pilnowanie masy składów - będą oni mogli zaoszczędzić na mandatach wystawianych przez Inspekcję Transportu Drogowego.

Marcin Sobolewski, źródło: newseria.pl

magazynauto.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama