Ford – jak to się stało, że samochody tej marki, stały się klasykiem na polskich drogach?

Ford Focus to jeden z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce, ale i w całej Europie modeli samochodów. Śmiało można już mówić, że powoli staje się pojazdem kultowym. Nic dziwnego, bowiem historia tego modelu zaczęła się 20 lat temu.

Pierwsza generacja Focusa została zaprezentowana w 1998 roku, a jej debiut stał się wielkim wydarzeniem. Auto zastępowało Escorta i imponowało odważną stylizacją, która wówczas uczyniła z Focusa samochód rozpoznawalny na pierwszy rzut oka, zaś nawet dziś - po 20 latach - sprawia, że model ten nie wygląda archaicznie. Jurorzy plebiscytu Car of the Year 1999 natychmiast docenili Focusa, przyznając mu tytuł Samochodu Roku. Na ich werdykt wpłynął nie tylko wygląd samochodu, ale również doskonałe właściwości jezdne, które Focus zawdzięczał niezależnemu, wielowahaczowemu zawieszeniu wszystkich kół. Cecha ta stała się później znakiem rozpoznawczym wszystkich generacji Focusa. Samochód spotkał się więc z ciepłym przyjęciem na rynku, a po kilku latach potwierdził swoją renomę wysokimi pozycjami w rankingach bezawaryjności przygotowywanymi przez niemiecki TUV. Focus I generacji  oferowany był z szeroką gamą silników i w trzech wersjach nadwoziowych, jako hatchback, kombi i sedan. Na bazie Focusa zbudowano również minivana o nazwie C-Max, który później wyewoluował w osobny model. Wisienkę na torcie stanowiła wersja RS, która wyróżniała się 215-konnym silnikiem oraz bardziej agresywną stylizacją. Auto produkowano w limitowanej serii, powstało około 4,5 tys. egzemplarzy. Pierwsza generacja Focusa posłużyła również za bazę do budowy auta WRC, które rywalizowało w rajdowych mistrzostwach świata.

Reklama

W 2004 roku zaprezentowano drugą generację Focusa. Samochód nie zdobył tytułu Car of the Year 2005, ale znalazł się w ścisłej czołówce plebiscytu (zajął trzecie miejsce). Stylistycznie auto nie stanowiło już takiej rewolucji, raczej kontynuowało trend zapoczątkowany przez I generację. Gama wersji nadwoziowych została poszerzona o wersję coupe-cabrio z automatycznie składanym twardym dachem. Po raz kolejny pojawiły się wersje sportowe. Focus RS napędzany był pięciocylindrowym silnikiem o mocy 305 KM, a w limitowanej serii RS 500 - 350 KM.  W rajdowych mistrzostwach świata rywalizował natomiast wyczynowy Focus WRC. W 2010 roku pokazano trzecią generację. Tym razem wygląd auta dość mocno odbiegał od poprzednika. Największą nowością było jednak uczynienie z Focusa samochodu globalnego, który w identycznej formie był sprzedawany na rynkach całego świata (wcześniej Focusy sprzedawano w Europie i USA, ale wersje amerykańskie były wyraźnie inne).

Focus III generacji, podobnie jak poprzednik, zajął trzecie miejsce w plebiscycie Car of the Year. Auto nadal oferowano jako hatchbacka, sedana i kombi. W trzeciej generacji po raz pierwszy  pojawił się system multimedialny z ekranem dotykowym oraz nowe silniki zbudowane zgodnie z ideą downsizingu - trzycylindrowe jednostki o pojemności 1.0 i mocy 100 lub 125 KM. Na szczycie gamy ponownie stanęła sportowa wersja RS z silnikiem 2.3 turbo o mocy 350 KM, która otrzymała napęd na wszystkie koła. Trzecia generacja Focusa była również pierwszą, która posiadała napęd elektryczny. Elektryczne auto pokazano w 2013 roku, miało silnik o mocy 145 KM i zasięg do 160 km. W sierpniu 2018 roku w salonach pojawiło się najnowsze, czwarte wcielenie Focusa. W stosunku do poprzednika auto znów mocno różni się stylistycznie. Samochód standardowo dostępny jest jako hatchback, sedan i kombi, dodatkowo pojawiły się dwie wersje specjalne - crossover o nazwie Active i luksusowa - Vignale. Focus IV dostępny jest wyłącznie z ekologicznymi, doładowanymi silnikami, wyposażonymi w filtry cząstek stałych. Samochód posiada bardzo bogate wyposażenie w zakresie elektronicznych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Focus IV potrafi m.in. sam parkować, hamować, jechać w korku czy utrzymywać odległość od poprzedzającego pojazdu. Tradycyjnie już Focus znalazł się w gronie siedmiu samochodów, które awansowały do ścisłego finału plebiscytu Car of the Year. Wyniki poznamy w marcu przyszłego roku, ale Focus znajduje się w gronie zdecydowanych faworytów.


.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy