Linie produktowe instalacji gazowych STAG

Polska jest europejskim liderem pod względem liczby samochodów z zamontowaną instalacją gazową. Wysokie ceny benzyny i oleju napędowego wraz z niską ceną LPG sprawiają, że w kierunku gazu zwracają się nie tylko osoby mniej zamożne, które użytkują tanie samochody, ale również właściciele nowych i drogich pojazdów.

Prosta arytmetyka udowadnia, że koszt montażu instalacji zwraca się szybko, tym szybciej im więcej się jeździ.

Duża rozpiętość rodzajów instalacji autogaz  znajdująca się w ofercie firmy AC S.A. skłoniła producenta do opracowania kilku  linii produktowych instalacji, tak by każdy mógł jak najlepiej dopasować instalację do własnych wymagań, potrzeb i samochodu.

Linia Economy to seria przeznaczona dla osób posiadających kilkunastoletnie samochody, które nie oczekują sportowych osiągów, ale doceniają oszczędną i ekonomiczną jazdę samochodem. Sercem instalacji jest sterownik STAG-200 Go Fast, który najlepiej nadaje się do stosowania w silnikach 3- i 4-cylindrowych z lat 1997-2002. W zależności od zastosowanego reduktora maksymalna moc jednostki napędowej, do której nadają się instalacje serii Economy wynosi około 150 KM.

Reklama

Sterownik STAG-200 to urządzenie mikroprocesorowe, które steruje wtryskiem gazu na podstawie sekwencyjnego lub niesekwencyjnego wtrysku benzyny. Kalibracji dokonuje się przy pomocy komputera, przełączenia na benzynę i z powrotem (w przypadku braku gazu) odbywają się automatycznie.

Linia Standard przeznaczona jest samochodów kilkuletnich o nieskomplikowanym sterowaniu silnika, gdzie nie ma zbyt mocno wygórowanych wymagań technologicznych co do instalacji gazowych. W praktyce ta linia stanowi dobry kompromis między niskimi kosztami a wysoką jakością.

Sercem instalacji jest sterownik STAG-4 QBOX BASIC, powstały na bazie połączenia układów STAG-4 i STAG-300. W zależności od zastosowanego reduktora możliwe jest zasilanie silników o mocach do 90, 150 a nawet 250 KM.

Konstrukcja sterownika oparta jest na nowoczesnym, wysoce wydajnym 32-bitowym procesorze, umożliwiającym bardzo precyzyjne sterowanie dawką gazu, przez co zwiększyła się szybkość reakcji na zmieniające się warunki pracy silnika.  STAG-4 Q BOX posiada rozbudowaną samodiagnostykę i mechanizmy wykrywania błędów montażu. Na nowej platformie sprzętowej istnieje możliwość dodawania nowych funkcjonalności oraz dalszej rozbudowy i doskonalenia funkcji autoadaptacji.

Montaż sterowników STAG-4 QBOX BASIC plus zalecany jest w samochodach z silnikami 3- i 4-cylindrowymi z 2003 roku i starszych, jak również w tych produkowanych w latach 1996-2002.  Sterownik pasuje również do  samochodów produkowanych od 2003 roku.

Linia Plus przeznaczona jest do nowszych samochodów i łączy dobrą cenę z wysoką jakością. Sterowniki serii STAG-300 ISA2 cechują się zaawansowanym oprogramowaniem o dużych możliwościach.

Linia Plus obejmuje trzy typy sterowników STAG-300-4 ISA2, STAG-300-6 ISA2 i STAG-300-8 ISA2. Pierwszy z nich przeznaczony jest do silników 3- i 4-cylindrowych (moce do 90, 150 lub 220 KM), drugi - do silników 5- i 6-cylindrowych (moce od 150 do 300 KM), natomiast ostatnia do silników 8-cylindrowych (moce od 200 do 300 KM). Jednocześnie sterowniki nadają się zarówno do silników starszego typu, produkowanych w latach 90-tych, jak i najnowszych.

Sterownik STAG-300 ISA2 powstał na bazie sprawdzonego układu STAG-300 Plus. Wyposażony jest w unowocześnione oprogramowanie z Inteligentnym Systemem Autoadaptacji drugiej generacji - ISA2. Głównym zadaniem systemu ISA2 jest modyfikowanie w czasie rzeczywistym mapy gazowej w funkcji obrotów silnika.

Jak to działa? Po włączeniu opcji "Autoadaptacja" następuje zbieranie punktów mapy benzynowej. Kiedy nastąpi utworzenie mapy benzynowej, system ISA2 automatycznie przełącza sterownik na zasilanie gazowe. Od tego momentu, autoadaptacja realizowana jest przez ciągłe porównywanie pracy silnika na gazie przy określonych parametrach (obciążenie i obroty) ze wzorcową mapą benzynową zebraną wcześniej. System ISA2 zapewnia bardziej precyzyjne wyliczanie dawki gazu, która dostarczana jest do kolektora ssącego silnika. W sterowniku wprowadzono również opcję obsługi silnika Wankla (z wirującym tłokiem, stosowany w Mazdzie RX-7), a także możliwość odczytywania sygnału obrotów silnika z czujnika wałka rozrządu.

Najwyżej w hierarchii ulokowana jest seria Premium. Obejmuje ona linię sterowników STAG-300 premium, która przeznaczona jest do najnowszych samochodów, w których wymogi technologiczne wymuszają stosowanie zaawansowanych sterowników z "inteligentnymi" systemami autokorekcji, oraz najnowszy sterownik STAG 400 DPI, przeznaczony do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Sterowniki STAG-300 premium można stosować w silnikach 3- i 4-cylindrowych (300-4 premium), 5- i 6-cylindrowych (300-6 premium) i 8-cylindrowych (300-8 premium). Jednocześnie nie używa się w ich w samochodach wyprodukowanych przed 2003 rokiem.

Sterowniki te współpracują z wysokiej jakości wtryskiwaczami i dostępne są w zestawach z różnymi reduktorami, od których zależy maksymalna moc silnika. Sterownik STAG 300-4 premium nadaje się do jednostek o mocach od 90 do 220 KM, 300-6 premium - o mocach od 150 do 220 KM, a 300-8 premium - od 200 do 300 KM.

Sterownik STAG-300 premium wyposażony jest w system autokorekcji ISA. Sterownik w czasie rzeczywistym komunikuje się z samochodowym systemem OBDII i EOBD, co umożliwia odczytywanie korekcji ECU silnika. Dzięki temu skład mieszanki paliwowo-powietrznej trafiającej do cylindrów jest dobierany nie tylko na podstawie informacji o czasie wtrysku benzyny ale również korekcji sterownika benzynowego.

Natomiast sterownik STAG 400 DPI to najnowsza konstrukcja przeznaczona do silników z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa, a więc takich, które w ostatnim czasie stosowane są przez zdecydowana większość producentów. Sterownik dobrze współpracuje z silnikami z turbo i bezpośrednim wtryskiem produkowanymi przez całą grupę Volkswagena (Skoda, Audi, Seat i sam Volkswagen), zapewniając zasilanie gazem w całym zakresie obrotów, dzięki czemu zużycie benzyny jest minimalne.

Sterownik posiada wbudowany adapter OBDII/EOBD, a przerobiony na gaz silnik utrzymuje dotychczasowe wartości mocy i momentu obrotowego.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama