Przejdź do głównej części strony

× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Bezpieczna jazda z Aviva
×

Treść dostępna również w wersji mobilnej
na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

Co zrobić, gdy auto nie chce zapalić?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Zima to bezsprzecznie najtrudniejszy okres w życiu każdego kierowcy. Śnieg i mróz dają się we znaki nie tylko ludziom, ale też samochodom.

Co zrobić, gdy auto nie chce zapalić?
INTERIA.PL

Jak radzić sobie w sytuacji, gdy nasz pojazd nie daje się uruchomić? Jeszcze kilka lat temu najlepszym rozwiązaniem była linka holownicza i poproszenie o pomoc sąsiada.

Niestety, w przypadku nowoczesnych samochodów takie działanie niesie za sobą ryzyko poważnego uszkodzenia samochodu. Dlaczego? Po pierwsze, w starszych pojazdach wałek rozrządu napędzany był przeważnie łańcuszkiem. Nowsze samochody wyposażone są zazwyczaj w cichszy lecz mniej trwały pasek. Co więcej, zamiast mechanicznych pomp paliwa i gaźników, wtryskiem steruje przeważnie elektronika, która bez prądu, po prostu nie zadziała.

W najlepszym przypadku komputer zarejestruje poważne błędu - sterownik silnika otrzymywać będzie informację z szeregu różnych czujników (np. położenia wału) - bez informacji o rozruchu. Co więcej, jeśli będziemy mieć pecha, mocne szarpnięcie spowodowane puszczeniem sprzęgła może się skończyć "przeskoczeniem" paska rozrządu, a to - z kolei - najczęściej kończy się remontem silnika.

Na tym jednak nie koniec. Kolejną kosztowną usterką, jaka może nas spotkać uruchamiając auto "na pych" jest uszkodzenie katalizatora. Jeśli nieopalone w cylindrach paliwo ulegnie zapłonowi w katalizatorze rozerwie jego wkład.

Jeszcze większy problem mogą mieć właściciele aut z nowoczesnym silnikami wysokoprężnymi. Odpalanie "na pych" czy "na smyka" (za pomocą drugiego pojazdu) może bowiem uszkodzić dwumasowe koło zamachowe, którego wymiana - rzadko kiedy - zamyka się w kwocie 2 tys. zł.

Co więc należy zrobić w pierwszej kolejności? Przede wszystkim, przed zimą, warto jest zainwestować w dobre ubezpieczenie autocasco z solidnym pakietem assistance. Co jednak w przypadku, gdy nie stać nas dodatkowe ubezpieczenie auta?

Tego dowiecie się z naszego materiału filmowego poświeconemu uruchamianiu auta zimą.

Zimowa szkoła jazdy: Co zrobić, gdy auto nie odpala

Przepraszamy, nie udało się załadować odtwarzacza. Musisz odwiedzić stronę Adobe aby pobrać Flash Player

Źródło informacji: INTERIA.PL


Skomentuj artykuł: Bezpieczna jazda z Aviva

Wasze komentarze (176)

Dodaj komentarz

~x -

balwany i tyle

~M -

Zimą jedynie problem z uruchomieniem samochodu mają dusigrosze i biedacy. Kogoś kogo stać na eksploatację samochodu i przeglądy bez łapówek - zimą zapala od razu. A na pych to zapalają zapominalscy lub małorozumni.

~grzes0211 -

VW Golf 1,9tdi 94r. przebieg 376.000km po 10 dniach postoju na dworze przy ponad dwudziestu stopniach mrozu pali przy drugiej próbie przekręcenia rozrusznikiem.... Moim zdaniem podstawą jest dobry akumulator jak i dbanie o silnik nie tylko wtedy gdy przyjdą srogie mrozy. Pozdrawiam.

~zima nie jest zła -

co za bzdety

~Blehhs -

Ja mam hyundaia Lantre w automacie i jak narazie na -20 odpala slicznie ale wiadomo dobry akumulator to podstawa

~mat -

Mam Bmw e39 diesel i ma duuze problemy z odpaleniem, mam rowniez fiata CC z odpaleniem problem nie duzy w te morzy -15 i wiecej... ale za to linka od gazu mi przymarzla heh

~koko -

jedyna rada: to posiadać ostatni dobry mercedes: W124 z silnikiem 2,5 diesel :)

~"L" -

""Po pierwsze, w starszych pojazdach wałek rozrządu napędzany był przeważnie łańcuszkiem. Nowsze samochody wyposażone są zazwyczaj w cichszy lecz mniej trwały pasek. Co więcej, zamiast mechanicznych pomp paliwa i gaźników, wtryskiem steruje przeważnie elektronika, która bez prądu, po prostu nie zadziała."" CO ZA BZDURY!! Przecież auta zapala się z włączoną stacyjką, a wałki są napędzane paskami już co najmniej 20 lat!!

~babariba -

Ciekawe gdzie włożyć te "assistance" do filtra czy do baku ??? - gdy o 5 rano spieszysz się do pracy !

~ITD-ITP -

MASLO MASLANE-ONI TYLE WIEDZA CO PANIENKA I BABCIA W KAPELUSZU Z WOALKA