Hakkinen przed debiutem

Mika Hakkinen zakończył pomyślnie drugą, trwającą trzy dni serię testów przed swoim debiutem w Rajdzie Arktycznym za kierownicą Mitsubishi Lancera WRC2.

Mika Hakkinen zakończył pomyślnie drugą, trwającą trzy dni serię testów przed swoim debiutem w Rajdzie Arktycznym za kierownicą Mitsubishi Lancera WRC2.

Mika Hakkinen, który w latach 1998 i 1999 sięgał po tytuł mistrza świata Formuły 1 z zespołem McLaren Mercedes przeszedł przyspieszony „kurs” rajdowego rzemiosła w Mitsubishi Lancerze WRC2. Testy odbywały się w ekstremalnych warunkach, na nawierzchniach pokrytych lodem i śniegiem, a w ostatnich dniach przy temperaturach sięgających minus 30 stopni Celsjusza !

Testy miały za zadanie pomóc mi w zdobyciu jak największego doświadczenia za kierownicą samochodu rajdowego. Musiałem się także nauczyć się jazdy według opisu, z notatek rajdowych dyktowanych przez Arto. Ale najtrudniejsza jest bez wątpienia umiejętność oceny stopnia przyczepności na nawierzchni pokrytej śniegiem. Wszystko dobywało się w przyspieszonym tempie, ale prowadzenie Mitsubishi Lancera sprawia mi wielką przyjemność, szczególnie na zamarzniętych jeziorach, gdzie nie ma ryzyka zderzenia z czymkolwiek. Jazda przez las to już coś innego. Trzeba być wyjątkowo skoncentrowanym, drzewa rosną bardzo blisko drogi, a jedziemy przecież bardzo szybko. Mam pełne zaufanie do Arto. Ma on bardzo duże doświadczenie jako pilot rajdowy, bardzo profesjonalny jest także zespół, który sięgał przecież kilka raz po tytuły w mistrzostwach świata. Z tego co mogłem zobaczyć to zespół przygotowuje się wyjątkowo staranie do tego rajdu, tak, aby odnieść zwycięstwo. Moja rola jest inna, ale z zawodowego punktu widzenia musimy zadbać o wyeliminowanie możliwych do przewidzenia błędów – powiedział Mika Hakkinen.

Reklama

Partnerem Miki Hakkinena w zespole będzie wicemistrz świata kierowców samochodów produkcyjnych (grupa N) - Kristian Sohlberg, który wystartuje bliźniaczym Mitsubishi Lancerem WRC2. A w sumie na liście zgłoszeń do Rajdu Arktycznego 48 samochodów spośród 112 to Mitsubishi Lancery.

Hakkinen poinformował także, iż miał możliwość odbycia testów w przeróżnych warunkach drogowych, na trasach pokrytych lodem, śniegiem, wodą w nasłonecznionych miejscach, a także na szutrze przemieszanym ze śniegiem i lodem. Jeździł również na nowych i używanych oponach poznając różnice w przyczepności. Zespół starał się stworzyć mu jak najlepsze warunki do poznania rajdowego rzemiosła.

Niezwykle interesująca była współpraca z Lasse Lampi, który pomagał mi we właściwym ustawieniu samochodu, przede wszystkim zawieszenia. Dzień jest tutaj bardzo krótki. Startujesz w ciemnościach i etap kończysz również po ciemku, ale w ciągu dnia świeci słońce i warunki się zmieniają. Właściwe ustawienie samochodu jest więc niezwykle istotne. W tym momencie uświadamiasz sobie jak ważne jest mieć wsparcie tak dobrego zespołu. A Kristianowi życzę powodzenia w tym rajdzie – dodał Hakkinen.

Lasse Lampi to dwukrotny triumfator Rajdu Arktycznego (1983, 1994), a obecnie kierowca testowy i doradca techniczny Mitsubishi. Lampi był pod wrażeniem postępu, jaki zrobił w ciągu kilku dni Mika Hakkinen.

Gdy pierwszy raz zająłem miejsce w samochodzie obok Miki natychmiast zaobserwowałem, że bardzo dobrze czuje samochód. Świetnie wykorzystuje walory silnika i szybko dostrzegł, w jakim zakresie obrotów spisuje się najlepiej. Nie kręcił go wcale na maksimum, chociaż w Formule 1 jednostki napędowe są wysokoobrotowe i mógł mieć takie przyzwyczajenia. Jest bardzo rozważny w tym co robi. Jeździł coraz szybciej i szybciej i byłem przekonany, że niejednokrotnie będzie nas trzeba wyciągać ze śnieżnych zasp. Ale nic takiego się nie wydarzyło – powiedział Lampi.

38 Rajd Arktyczny jest drugą w tym roku rundą mistrzostw Europy i ma współczynnik trudności „10”. Jest także pierwszą eliminacja mistrzostw Finlandii. To jeden z nielicznych, prawdziwych zimowych rajdów i zawodnicy często startują w nim na zasadach „rozgrzewki” przed rundą mistrzostw świata – Rajdem Szwecji. Rozgrzewka jest solidna, bowiem samochody osiągają na zaśnieżonych i oblodzonych trasach prędkości maksymalne dochodzące do 190 km/godz.

Bazą Rajdu Arktycznego, który w tym roku odbędzie się w dniach 24-25 stycznia jest położone na kole podbiegunowym Rovaniemi – miasto Świętego Mikołaja. Pierwszy Rajd Arktyczny odbył się w roku 1966, a jego zwycięzcą został Kari Sohlberg, ojciec Kristiana i szef fińskiej federacji samochodowej. Kari Sohlberg startuje także w tegorocznej edycji rajdu za kierownicą N-grupowego Mitsubishi Lancera Evolution 7.

Trasa rajdu liczy 732,96 km w tym 15 odcinków specjalnych o długości 257,86 km.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Mitsubishi | hakkinen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy