Chińskie terenówki na Dakarze!

Dla większości kierowców już samo uczestnictwo w rajdzie Dakar jest spełnieniem wieloletnich marzeń. Najważniejsze jest, by pojawić się na mecie, mało kto myśli o zwycięstwie.

Co ciekawe, podobne założenia ma też część zespołów fabrycznych. Nie wszystkie startują w imprezie po to, by walczyć o czołowe lokaty. Część z nich traktuje Dakar jako wielki poligon doświadczalny. Takie podejście do uczestnictwa w legendarnej imprezie mają np. producenci z Chin.

Samochody z Państwa Środka reprezentowane są w tegorocznym Dakarze przez fabryczny zespół koncernu Great Wall. Chińczycy przygotowali do udziału w rajdzie dwa auta zbudowane w oparciu o terenowy model haval. Załogi wspierane są przez sześć pojazdów obsługi technicznej (w tym trzy duże terenowe ciężarówki).

Reklama

Za kierownicą pierwszego auta usiadł chiński kierowca Zhou Yong pilotowany przez Francuza Maimona Pascala. Drugi pojazd prowadzony jest przez Carlosa Sousa, pilotem Portugalczyka jest Francuz Jean-Pierre Garcin.

Carlos Sous to chodząca legenda rajdu Dakar. Zawodnik od 1996 roku uczestniczył w imprezie dwanaście razy, aż jedenaście razu udało mu się dojechać do mety. Ośmiokrotnie sklasyfikowano go w pierwszej dziesiątce rajdu, w 2003 roku zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Jak chińskie terenówki radzą sobie na bezdrożach Ameryki Południowej? Jadąca chińską "rajdówką" z numerem 307 załoga Sous-Garcin, ze stratą zaledwie 1:44:27 do lidera, zajmuje rewelacyjną, siódmą pozycję w "generalce". Kolejny, prowadzony przez chińskiego kierowcę, great wall z numerem 345 zajmuje 27. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Great Wall to jeden z większych chińskich koncernów motoryzacyjnych. Jako pierwszemu wytwórcy z Kraju Środka już w 2009 roku udało mu się uzyskać homologację dopuszczającą jego pojazdy do sprzedaży w Europie. Koncern współpracuje z wieloma renomowanymi dostawcami z całego świata, jest też największych w Chinach wytwórcą aut z nadwoziem typu pickup.

Model haval H3, w oparciu o który powstały uczestniczące w Dakarze "rajdówki", to duży SUV produkowanych przez Chińczyków od 2005 roku. Samochód zbudowano przy współpracy Toyoty i Mitsubishi. Podwozie, w prostej linii, pochodzi od starej toyoty 4runner, benzynowe silnik o pojemności 2,4 l to leciwa konstrukcja Mitsubishi, która zadebiutowała jeszcze w 1988 roku pod maską ówczesnego galanta. W ofercie Great Wall znajdują się jednak również, opracowane przez Chińczyków, nowoczesne silniki wysokoprężne, wykorzystujące wtrysk common-rail konstrukcji Boscha.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama