Uważaj na znak D-40. Mandat za prędkość to tam najmniejszy problem

Dziś ruszył rok szkolny i w całej Polsce pod szkołami zaroiło się od samochodów. Wożąc dziecko na zajęcia uważaj na znak D-40. Wiąże się nie tylko z dużym ograniczeniem prędkości, ale także ze zmianą wielu zasad ruchu drogowego, a strażnicy miejscy i policjanci nie będą mieli litości. Uważać należy także w tzw. strefach ruchu.

Początek roku szkolnego co roku oznacza znacznie bardziej intensywny ruch samochodów i pieszych w okolicach szkół, które w wielu przypadkach - zwłaszcza w dużych miastach znajdują się strefach zamieszkania oznaczonych znakiem D-40. Wbrew przekonaniu wielu kierowców oznacza on nie tylko ograniczenie prędkości.

Znak D-40 - strefa zamieszkania

Znak D-40 na drodze oznacza wjazd do strefy zamieszkania, która rządzi się niejako swoimi prawami. Przepisy ruchu drogowego obowiązujące w strefie różnią się nieco od tych ogólnych, obowiązujących poza strefami zamieszkania:

Reklama
  • pieszy nie musi korzystać z chodnika i drogi dla pieszych, może poruszać się całą szerokością jezdni i ma zawsze pierwszeństwo przed pojazdem
  • w strefie zamieszkania wszystkie skrzyżowania są skrzyżowaniami równorzędnymi - pierwszeństwo ustala się w oparciu o "regułę prawej ręki"
  • wyjazd ze strefy zamieszkania jest traktowany jak włączenie się do ruchu, co oznacza, że kierowca wyjeżdżający ze strefy powinien ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym pojazdom i uczestnikom ruchu
  • postój pojazdów w strefie jest dozwolony tylko w wyznaczonych miejscach
  • dziecko do lat 7 może poruszać się w strefie (w tym korzystać z drogi) bez opieki osoby dorosłej
  • dopuszczalna prędkość pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h

Jak widać przepisy w strefie zamieszkania są skonstruowane w taki sposób, aby chronić pieszych i zmuszać kierowców do zachowania szczególnej ostrożności i uwagi podczas poruszania się w strefie. W pewnym sensie, strefy zamieszkania to strefy bezpieczeństwa pieszych.

Szkoły w strefach zamieszkania. Uważaj odwożąc dziecko

Szczególnie w dużych miastach szkoły usytuowane blisko dużych osiedli są włączone do strefy zamieszkania ze zrozumiałych powodów. Duży ruch pieszych, dzieci wracające lub idące do szkoły, zwykle spore zamieszanie w porannych i popołudniowych godzinach szczytu sprawia, że strefa zamieszkania to bardzo sensowne rozwiązanie, które pomaga utrzymać wyższy poziom bezpieczeństwa dzieci, zapobiec niepotrzebnym stłuczkom, kolizjom i niebezpiecznym potrąceniom, a także uporządkować kwestię parkowania pod szkołami, która często wymyka się spod kontroli. Kierowcy odbierający lub odwożący dzieci do szkoły parkują gdzie popadnie, mając w poważaniu przepisy i niszcząc okoliczne trawniki czy skwerki, a także utrudniając ruch.

Strażnicy miejscy i policja będzie kontrolować okolice szkół

W związku z rozpoczęciem roku można się spodziewać bardziej intensywnych kontroli strażników miejskich, a także obecności policji w okolicach szkół. Aby ustawić zachowanie kierowców na resztę roku szkolnego, będą starać się uporządkować sytuację już na początku roku - to słuszne działanie, które od lat przynosi efekty. Policjanci  i strażnicy będą kontrolować samochody pod względem prawidłowego parkowania, dozwolonej prędkości a także ustępowania pierwszeństwa pieszym.

Mandaty w strefie zamieszkania - uważaj jak parkujesz pod szkołą

Poranny pośpiech przy odwożeniu dzieci do szkoły to zwykle zły doradca. Zawsze gdy się śpieszymy parking pod szkołą jest zawalony i nie ma gdzie postawić auta. W pośpiechu parkujemy byle gdzie, a w strefie zamieszkania to zwykle może oznaczać mandat. Nie jest on może wyjątkowo dotkliwy - wynosi 100 zł i 1 punkt karny, ale są wykroczenia, za które w strefie zamieszkania możemy słono zapłacić:

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w strefie zamieszkania - 1500 zł (3000 zł za recydywę) - zarówno w przypadku nieustąpieniu na przejściu, jak i na jezdni podczas skręcania w drogę poprzeczną, a także podczas cofania, włączania się do ruchu, omijania pojazdu, który zatrzymał się by ustąpić pierwszeństwa.
  • Naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych - 1500 zł (3000 recydywa)
  • Zatrzymywanie pojazdu w sposób, w który utrudniamy pieszym dostęp do komunikacji publicznej (np. na przystanku, w zatoce autobusowej itd) - 300 zł

W przypadku przekroczeń prędkości w strefie obowiązuje taki sam taryfikator jak ten dotyczący zwykłych dróg:

  • do 10 km/h 50 zł
  • o 11-15 km/h 100 zł
  • o 16-20 km/h 200 zł
  • o 21-25 km/h 300 zł
  • o 26-30 km/h 400 zł
  • o 31-40 km/h 800 / 1600 (recydywa) zł
  • o 41-50 km/h 1000 / 2000 (recydywa) zł
  • o 51-60 km/h 1500 / 3000 (recydywa) zł
  • o 61-70 km/h 2000 / 4000 (recydywa) zł
  • o 71 km/h i więcej 2500 / 5000 (recydywa) zł

Warto również zwrócić uwagę na to co grozi za ewentualne potrącenie w strefie zamieszkania, które jest traktowane jako niezachowanie należytej ostrożności na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którego następstwem jest naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia - za to wykroczenie również zapłacimy 1500 zł mandatu, a jeśli powtórzy się w ciągu 2 lat to w ramach recydywy mandat wyniesie 3000 zł.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy