Masz prawo jazdy kat. B? Możesz jeździć motocyklem, nie tylko 125
O tym, że mając prawo jazdy kategorii B, możemy prowadzić także motocykle, wie już wielu kierowców. Nadal jednak mało powszechną wiedzą jest to, że nie musimy ograniczać się do maszyn z silnikami o pojemności 125 ccm. Kierowcy osobówek mogą prowadzić także mocniejsze i szybsze motocykle, ale pod pewnym istotnym warunkiem.
Polscy kierowcy mogą jeździć motocyklami z silnikami o pojemności do 125 ccm już od 9 lat. Sporo osób skorzystało z takiej możliwości, wybierając "stodwudziestkępiątkę" jako tanią i wygodną alternatywę dla samochodu w mieście. Niejeden kierujący czuje jednak po czasie pewien niedosyt i chciałby przesiąść się na coś mocniejszego. Wbrew pozorom nie zawsze oznacza to konieczności robienia prawa jazdy kategorii A.
Nowelizacja przepisów, pozwalająca kierowcom osobówek na prowadzenie motocykli z silnikami o pojemności do 125 ccm, weszła w życie w 2015 roku. Zgodnie z jej zapisami, nie jest konieczne żadne dodatkowe przygotowanie czy zaliczony kurs. Kierowca może z marszu wsiadać na motocykl i poruszać się nim w ruchu drogowym. Jest tylko jeden warunek - trzeba mieć prawo jazdy kategorii B od przynajmniej trzech lat. Oznacza to w praktyce, że minimalny wiek, pozwalający na jazdę motocyklami bez kategorii A, to 21 lat.
Dodajmy, że posiadając uprawnienia kategorii B, mamy również możliwość prowadzenia motorowerów i skuterów klasy 50 ccm, których prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h i nie ma tu żadnych dodatkowych wymagań, takich jak wiek kierującego. Wszystkie jednoślady o większej pojemności czy prędkości są traktowane jako motocykle.
Warto przypomnieć, że aby prowadzić motocykl na prawo jazdy kategorii B, konieczne jest spełnienie kilku warunków technicznych - nie tylko dotyczących pojemności silnika:
- pojemność skokowa silnika nie może przekraczać 125 ccm
- moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW, czyli 15 KM
- stosunek mocy do masy motocykla nie może być większy niż 0,1 kW/kg, co w praktyce oznacza, że przy maksymalnej mocy 11 kW motocykl nie może być lżejszy niż 110 kg
Wytyczne te sprawiają, że wymagania na kategorię B spełnia zdecydowana większość motocykli dostępny na rynku, choć na rynku używanych można spotkać motocykle klasy 125, które przekraczają limit mocy (np. dwusuwowa Aprilia RS125).
Popularnymi modelami są wszelkiego rodzaju skutery i maksi skutery klasy 125 - bardzo praktyczne w mieście, a także motocykle sportowe i klasyczne takie jak Honda CB 125, Yamaha R125 czy polskie Junaki i Romety.
Tym o czym większość kierowców nie wie, jest fakt, że nowelizacja przepisów w 2015 roku nie była jedyną, jaka miała miejsce w sprawie wymogów do prowadzenia motocykli. W grudniu 2018 roku pojawił się zapis, pozwalający prowadzenie na kategorię B także motocykli trójkołowych i to bez ograniczeń co do pojemności lub mocy silnika. Ale pojawiły się inne zastrzeżenia.
Motocykl trójkołowy na prawo jazdy kategorii B musi posiadać homologację L5e i spełniać jej wymagania techniczne. Wytyczne homologacji wymagają aby przynajmniej dwa z trzech kół motocykla znajdowały się w jednej osi (z przodu lub z tyłu - co w większości wyklucza motocykle z wózkiem bocznym), a odległość pomiędzy dwoma kołami w jednej osi nie może być mniejsza niż 460 mm.
Na rynku nie brakuje ofert spełniających te wymagania, choć zdecydowana większość to skutery: np. Yamaha Tricity (125 i 300), Piaggio MP3 (różne pojemności), Kymco CV3, czy Peugeot Metropolis (różne pojemności). Wśród motocykli wymagania Homologacji spełniają między innymi trajki Harley-Davidson Tri-Glide, oraz maszyny trójkołowe marki Can-Am. Z kolei wymagań L5e nie spełnia trójkołowy motocykl Yamaha Niken, który ma rozstaw kół wynoszący 410 mm.